غذاهای محلی پراگ، چک؛ از اسماژنی سیر تا کولایدا سوپ (قسمت دوم)

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی یکشنبه، ۱۸ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
غذاهای محلی پراگ، چک؛ از اسماژنی سیر تا کولایدا سوپ (قسمت دوم)

غذاهای محلی پراگ شاید نتوان رژیمی نامید اما از مزه آن‌ها نیز نمی‌توان به‌راحتی گذشت. برای آشنایی با غذاهای محلی پراگ با کجارو همراه باشید.

آشپزی چک را با دامپلینگ می‌شناسند چراکه بیشتر غذاها با این نان همراه است. آرد گندم یا سیب‌زمینی را به‌صورت رول در آب می‌جوشانند سپس همان طور که داغ است به‌شکل تکه‌های دایره مانند در کنار غذا سرو می‌کنند. همچنین گوشت مرغ، اردک، بوقلمون، ماهی، و گوسفند در غذاها بسیار استفاده می‌شود. در اداامه با دیگر غذاها و شیرینی‌های سنتی پراگ آشنا می‌شویم.

اسماژنی سیر (Smazeny Syr)

اسماژنی

این غذا باب میل کسانی است که عاشق پنیر هستند. اسماژنی سیر شامل پنیر سرخ‌شده، سیب‌زمینی سرخ شده، سالاد ، نان، سس تارتار یا مایونز است. تنها یک گاز از آن شما را به بهشت پنیرها می‌برد. اسماژنی سیر را می‌توانید از غرفه‌های خیابانی سراسر پراگ تهیه کنید.

طرز تهیه اسماژنی سیر بدین صوت است که پنیر (معمولا پنیر ادامر، هرملین (شبیه به پنیر کامامبر)، نیوا یا امنتال) را به ضخامت ۱.۵ سانتی متر آغشته به آرد، تخم‌مرغ یا پودر سوخاری کرده و در ماهیتابه یا ظرفی عمیق سرخ می‌کنند. گاه بین پنیر را با تکه‌های همبرگر پر می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

کندلینکی یا دامپلیتگ (Knedlinky)

دامپلینگ

کندلینکی یک غذای سنتی چک است که در کنار بیشتر غذاها به‌خصوص غذاهای گوشتی مانند گولاش سرو می‌شود. اگر داخل کندلینکی را با میوه یا مربا پر کنند به‌عنوان یک دسر خوشمزه و پرطرفدار سرو می‌شود.

دامپلینگ

این دامپلینگ‌های سرخ‌شده را در آشپزی اروپای مرکزی و اروپای شرقی می‌توان یافت. طرز تهیه آن بسته به مکان پخت منفاوت است اما به‌طور کلی خمیر را با مواد پر یا بدون مواد سرخ می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

گریلوانه کلوباسی (Grilovane Klobasy)

سوسیس سرخ شده

گریلوانه کلوباسی یا سوسیس سرخ‌شده یکی از سریع‌ترین و لذیذترین غذاهایی است که در پراگ یا هر شهر دیگر چک می‌توان امتحان کرد. سوسیس را کاملا سرخ کرده و آغشته به سس‌های مختلف سرو می‌کنند. غرفه‌های زیادی در میدان Wenceslas  و اطراف میدان Old Town گریلوانه کلوباسی می‌فروشند.

بیشتر بخوانید:

کولاچ (kolač)

کولاچ

کولاچ یا همان پای نوعی شیرینی است که با مارمالات، آجیل یا پنیر شیرین پر می‌شود. بسیاری از خانواده‌های چک طرز تهیه خاص خود را دارند که از نسل‌های گذشته به آن‌ها رسیده است. این شیرینی خوشمزه در تمام نانوایی‌ها و مغازه‌ها یافت می‌شود اما ما به شما نانوایی (شیرینی‌پزی) Pekárna Kabát را پیشنهاد می‌کنیم که در سطح شهر چندین شعبه دارد.

اصالت این شیرینی به دسرهایی برمی‌گردد که در اروپای مرکزی (چک) در عروسی‌ها سرو می‌شد که امروزه طرفداران زیادی در آمریکا پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید:

کولایدا سوپ (Kulajda soup)

کولایدا

سوپ کولایدا یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین سوپ‌ها در آشپزی چک به شمار می‌رود. این سوپ از ترکیب سیب‌زمینی، قارچ‌های جنگلی، خامه، شوید و تخم‌مرغ تهیه می‌شود.

پیشنهاد ما برای صرف این سوپ کافه امپریال (Café Imperial)، رستوران (V Zátiší)، رستوران (Polévkárna) و Home Kitchen است.

در برخی مناطق اشتباها سوپ Kyselo یا کیسلو را kolajda  یا کولایدا می‌نامند. تفاوت این دو سود در این است که در کیسلو به‌جای خامه ترش یا شیر از خمیر ترش استفاده می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه