دیدنی های سوچی، شهر باغ روسیه (قسمت اول)

مینا رهبری
مینا رهبری دوشنبه، ۱۹ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۰
دیدنی های سوچی، شهر باغ روسیه (قسمت اول)

سوچی یکی از شهرهای مهم روسیه در زمینه‌ی گردشگری است که در سرزمین کراسنودار در مرز غربی این کشور قرار دارد. برای آشنایی با دیدنی‌های این شهر با کجارو همراه شوید. 

سوچی شهری در کرانه‌های دریای سیاه و دامنه‌های رشته‌کوه قفقاز است. سوچی بزرگ، که شامل شهر و حومه‌ی آن می‌شود، با ۱۴۵ کیلومتر طول، طویل‌ترین شهر اروپا است. شب‌های سوچی و برنامه‌های شبانه‌ی این شهر در سراسر روسیه شهرت دارد و مقصد ایده‌آلی برای کسانی است که به گشت‌وگذار شبانه علاقه دارند. آفتاب این شهر، آب و هوای کوهستانی و گیاهان کم‌نظیر آن، چشمه‌های آب معدنی و خاک شفابخش سوچی، همه و همه از دلایل جذب گردشگر به این بهشت خوش آب و هوا است. در ادامه با معرفی دیدنی‌های این شهر همراه ما باشید.

باغ گیاه‌شناسی سوچی (Dendrarium)

باغ گیاه شناسی سوچی

قدمت Dendrarium سوچی به سال ۱۸۹۲ بازمی‌گردد

سوچی لقب «شهر باغ» را به خود اختصاص داده است. قدمت باغ گیاه‌شناسی سوچی به سال ۱۸۹۲ بازمی‌گردد و در آن بیش از ۲ هزار گونه از گیاهان نادر و حتی غیربومی وجود دارد. در این باغ همچنین می‌توانید گونه‌های نادری از پرندگان و سایر حیوانات وحشی را هم ببینید. این باغ به چندین نمایشگاه تقسیم شده که هر یک مناطق مختلف جغرافیایی را به نمایش می‌گذارد، بنابراین می‌توانید گیاهان منطقه‌ی قفقاز را و مدیترانه را با گیاهانی از آمریکا، شرق آسیا و استرالیا و نیوزیلند را با هم مقایسه کنید. 

موقعیت باغ گیاه شناسی سوچی روی نقشه

باغ گیاه‌شناسی سوچی با دریاچه‌هایی با آبشارهای کوچک، نمایشگاه گل، تراموای برقی و چشم‌اندازهای فوق‌العاده زیبای کوهستانی و دریا در بالاترین نقطه‌ی آن، یکی از جذاب‌ترین نقاط شهر سوچی و مکانی عالی برای لذت بردن از یک روز آفتابی است. برای ورود به این مکان زیبا باید ۲۵۰ روبل هزینه پرداخت کنید. ساعات بازدید از باغ گیاه‌شناسی سوچی همه‌روزه از ۹ صبح تا ۵ عصر است. 

موزه شهر تفرجگاهی سوچی

موزه شهر تفرجگاهی سوچی

این موزه  تاریخ سوچی و ساحل دریای سیاه را روزگار باستان تا به امروز را پوشش می‌دهد

موزه‌ی شهر تفرجگاهی سوچی از مجموعه‌ی شخصی باشگاه کوهنوردی قفقاز در اوایل قرن بیستم ایجاد شده است. این کوهنوردان با جدیت به جمع کردن آثار فرهنگی و طبیعی می‌پرداختند که در سفرهای خود پیدا می‌کردند، از گیاهان و جانوارن بومی دریای سیاه گرفته تا نمونه‌های مربوط به باستان‌شناسی و انسان‌شناسی. امروزه در این موزه ۴ هزار اثر تاریخی وجود دارد که تاریخ سوچی و ساحل دریای سیاه را روزگار باستان تا به امروز را پوشش می‌دهد.

موقعیت موزه شهر تفرجگاهی سوچی روی نقشه

مجموعه‌ی اصلی آثار قوم‌نگاری و باستان‌شناسی در منطقه‌ای که گسترش سوچی را به‌عنوان شهری گردشگری را به‌خوبی نشان می‌دهد، همچنان در این موزه در معرض دید عموم قرار دارند. ورودی این موزه به‌ازای هر نفر بزرگسال، حدود ۱۰۰ روبل است. همچنین این موزه معمولا در روزهای هفته، به غیر از روزهای تعطیل از ساعت ۹ صبح تا ۵:۳۰ عصر (در تابستان تا ۷:۳۰) میزبان علاقه‌مندان است.

مرکز تاریخی و ساحل سوچی

مرکز تاریخی و ساحل سوچی

علاوه بر آثار متعددی که در مرکز شهر وجود دارد، مانند بنای یادبود «Anchor and Cannon» در پارک پوشکینسکی و «فواره‌های آوازخوان» در کورورتونی پروسپکت، سوچی به معماری شهری دوره‌ی استالینستی «سبک امپراتوری» که همچنین با عنوان سبک سوسیالیسم شهرت دارد، شناخته می‌شود. همان طور که در قلب سواحل یکی از شهرهای گردشگری به سبک معماری استالینستی قدم می‌زنید، می‌توانید ترمینال مرکزی قطار سوچی، بندر سوچی، تئاتر زمستانی و موزه‌ی هنر سوچی را هم ببینید. در روزهای گرم تابستان، حوله هم به‌همراه داشته باشید تا بعد از گشت‌وگذار در جاهای دیدنی، از سواحل دریای سیاه نیز لذت ببرید.

موقعیت مرکز تاریخی سوچی روی نقشه

کراسنایا پولیانا سوچی

کراسنایا پولیانا سوچی

کوه‌های کراسنایا پولیانا سوچی لقب «سوئیس روسیه» را به خود اختصاص داده و بزرگترین و پرطرفدارترین پیست اسکی روسیه را دارا است

سفر به سوچی بدون رفتن به پیست اسکی روزا ختور (Rosa Khutor Ski Resort) در کوه‌های قفقاز تکمیل نمی‌شود. اینجا همان جایی است که المپیک ۲۰۱۴ در رشته‌ی اسکی آلپاین و نوردیک برگزار شد. کوه‌های کراسنایا پولیانا سوچی لقب «سوئیس روسیه» را به خود اختصاص داده و بزرگترین و پرطرفدارترین پیست اسکی روسیه را در خود جای داده است: رزا ختور، آلپیکا سرویس، گورنایا کاروسل و کوه گازمپوم.

موقعیت کوه کراسنایا پولیانا روی نقشه

این تفرجگاه‌ها میزبان افراد سرشناسی چون رئیس‌جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین است. طول پیست این تفرجگاه ۱۳۲ کیلومتر است که ۵۶ بالابر و رستوران‌های بسیار خوب مختلف دارد. هزینه‌ی رفتن به این پیست اسکی بسیار زیاد است و جزو تفریحات لوکس محسوب می‌شود. این تفرجگاه از اواخر دسامبر تا اوایل آوریل، از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر میزبان علاقه‌مندان به اسکی و کوهستان است. 

ویلای استالین

ویلای استالین سوچی

استالین اغلب عمر خود را در سال‌های ۱۹۳۷ تا ۱۹۵۳ در این خانه سپری کرده است

حتی دیکتاتورها هم گاهی به آرامش و استراحت نیاز دارند و چه جایی بهتر از مکانی آرام، پر از رایحه‌ی گل‌ها و منظره‌ای که توسط رودخانه‌ی روسیه احاطه شده باشد. ژوزف استالین اغلب از سال ۱۹۳۷ تا مرگ‌اش در سال ۱۹۵۳ در این خانه (خانه‌ای که در تعطیلات از آن استفاده می‌شد) ماند. ستون‌‌ها و نرده‌های این خانه چوبی و به رنگ سبز است و با درختان و گیاهان انبوه پوشیده و استتار شده است. بازدیدکنندگان این خانه می‌توانند همان چشم‌انداز دریا و کوه‌های قفقاز را ببینند که زمانی استالین از این عمارت به آن‌ها اشراف داشت و به آن‌ها چشم می‌دوخت.

موقعیت ویلای استالین روی نقشه

این خانه از دوران استالین دست‌نخورده باقی مانده و هنوز بسیاری از وسایل شخصی این دیکتاتور در آن وجود دارد، مانند ژاکت چرم او، میز بیلیارد و عکس‌های خانوادگی‌اش. بازدید از این ویلا، نگاهی است اجمالی به زندگی یکی از مهم‌ترین چهره‌های تاریخی مدرن. بعد از بازدید از این عمارت می‌توانید ناهار را به رستوران طبقه‌ی اول خانه رفته و از غذاهای موردعلاقه‌ی استالین امتحان کنید. 

پارک ملی سوچی

پارک ملی سوچی

پارک ملی سوچی در سال ۱۹۸۳ به‌عنوان اولین پارک ملی روسیه افتتاح شد

پارک ملی سوچی در سال ۱۹۸۳ به‌عنوان اولین پارک ملی روسیه افتتاح شد که بیش از ۱۹۰ هزار هکتار را از مناطق نیمه گرمسیری گرفته تا مناطقی با آب و هوای کوهستانی را شامل می‌شود. در این پارک ملی مجموعه‌ای از شگفتی‌های طبیعی از جمله آبشارها، دره‌ها، گلوگاه‌ها و غارهای بسیار شگفت‌انگیزی وجود دارد. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، ۳۳ آبشار وجود دارد، مانند آگورا راوین جورج (Agura Ravine/Gorge)، آبشارها و دره‌های پادشاهی برندایوو (Berendeevo Kingdom) و مجموعه غارهای ورونتسو (Vorontsov Cave Complex) که یکی از طولانی‌ترین غارهای موجود در روسیه است و در آن شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد انسان‌ها ۲۰ هزار سال قبل در آن زندگی می‌کردند. 

موقعیت پارک ملی سوچی روی نقشه

در این پارک همچنین موزه‌ی طبیعت قرار دارد، جایی که می‌توانید در مورد گیاهان و پوشش گیاهی منطقه‌ی ساحلی قفقاز چیزهای زیادی یاد بگیرید و ویرانه‌های تاریخی و باستانی اوبلیسک (ستون‌های هرمی شکل) را مورد بررسی قرار دهید. پارک ملی سوچی همچنین برنامه‌ی ویژه‌ای برای بازگرداندن پلنگ ایرانی به این پارک را دارد. زمانی این پلنگ در منطقه‌ی گسترده‌ای از این پارک یافت می‌شد اما امروزه عملا منقرض شده است. 

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه