غذاهای خیابانی چیانگ مای، طعم جدید غذاهای تایلندی

سمیه اکبری
سمیه اکبری یکشنبه، ۱۸ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۵
غذاهای خیابانی چیانگ مای، طعم جدید غذاهای تایلندی

 چیانگ‌مای پایتخت خنک شمال تایلند، همچنان شگفتی‌های زیادی دارا است که هنوز با آنها آشنا نشده‌ایم. با کجارو همراه باشید تا با غذاهای خیابانی این شهر و در واقع جذاب‌ترین بخش چیانگ‌مای آشنا شوید.

چیانگ‌مای القاب زیادی دارد و رویداد‌های زیادی در این شهر رخ می‌دهد. اما آیا می‌دانید هر روز در  چیانگ‌مای بازار شبانه غذا برپا است و در آنجا همه می‌توانند تنوع زیادی از غذاهای محلی را امتحان کنند و مطمئن باشند برای روزهای آینده طعم جدیدی خواهند چشید. کافی است در محله‌های قدیمی‌تر چیانگ‌مای قدم بزنید تا ببینید چه عطر و بویی شهر را فرا می‌گیرد. 

غذاهای خیابانی چیانگ مای

غذا در چیانگ مای بسیار ارزان است

چیانگ‌مای بهترین غذای خیابانی را دارد و هزینه‌ی این غذا‌ها بین ۱۵ تا ۶۰ بات است. (چیزی معادل ۱۷۰۰ تا ۷ هزار تومان) اکثر رستوران‌ها برای یک وعده غذای کامل به همراه نوشیدنی، ۳۰۰ بات دریافت می‌کنند. (۳۰ هزار تومان) غذاهای غربی نیز از این قیمت شروع شده و بیشتر می‌شود. کافه‌ی دادا، دش، بازار گیت چیانگ‌مای و یک‌شنبه بازار، جاهایی هستند که برای غذا خوردن نباید فراموش کنید.

غذاهای خیابانی چیانگ مای

صنف فروشندگان غذا از مرد و زن، پیر و جوان هر یک دکه‌ای دارند و مشغول طبخ غدا هستند تا پذیرای مردم باشند. در چیانگ‌مای کمتر کسی را بیکار می‌بینید. هر طور شده خود را مشغول به کاری می‌کنند و از این راه کسب درآمد می‌کنند.

غذاهای خیابانی چیانگ مای

غذاهایی که در این گزارش می‌بیند تنها گوشه‌ای از غذاهای شهر پر رنگ و لعاب چیانگ‌مای است. 

غذاهای خیابانی چیانگ مای

غذاهای خیابانی چیانگ‌مای معمولا بهداشتی هستند

حدود ساعت ۴ یا ۵ عصر کم‌کم حال و هوای خیابان‌ها عوض می‌شود. فروشندگان در ملا عام شروع به آماده سازی غذا می‌کنند. همین که انقدر فضای زنده‌ای در شهر حاکم می‌شود به گردشگران که برای بار اول با این صحنه مواجه می‌شوند، حس بسیار خوبی منتقل ‌می‌کند. اگر به بهداشتی بودن غذاها شک دارید می‌توان از آشپز تقاضا کنید آن را جلو چشمان خودتان بپزد. 

غذاهای خیابانی چیانگ مای

غذاها معمولا دریایی هستند و هر گونه گوشتی را کباب می‌کنند

شرایط آب و هوایی تایلند به نحوی است که مواد غذایی و مخصوصا گوشت‌ها به سرعت فاسد می‌شوند. بنابراین تایلندی‌ها برای اینکه وجدان کاری خود را ثابت کنند همیشه از مواد غذایی تازه استفاده می‌کنند. پس بدون نگرانی از غذاهای خیابانی لذت ببرید. غذاهای رستورانی چه بسا به کیفیت غذاهای خیابانی نرسند پس اگر در رستوان غذایی گران‌تر خوردید، دلیل بر تازگی و بهتر بودن آن نیست.

غذاهای خیابانی چیانگ مای

یکی از غذاهای محبوب تایلندی‌ها سوشی است. در تایلند سوشی فراوان است و با تنوع بسیار زیادی می‌توان از آنها لذت برد. 

غذاهای خیابانی چیانگ مای

در تایلند انواع گوشت‌های کبابی به سیخ‌های چوبی کشیده شده و روی آتش کباب می‌شوند. فرایند کباب کردن دیگر جایی برای آلودگی و میکروب باقی نمی‌گذارد پس با خیال راحت از کبابتان لذت ببرید. تایلندی‌ها معمولا گوشت مرغ، گوشت گوسفند و گوشت گاو را کباب می‌کنند.

غذاهای خیابانی چیانگ مای

در چیانگ مای انواع ماهی‌ها مصرف می‌شود ولی به اندازه خرچنگ، صدف و دیگر غذاهای دریایی محبوب نیستند.

غذاهای خیابانی چیانگ مای

در کنار غذاها، بساط انواع آب میوه‌های طبیعی، تازه و خوشمزه در خیابان‌ها به راه است. 

غذاهای خیابانی چیانگ مای

تایلند کشور میوه است و مغازه‌های آن پر از انبه‌های رسیده، آناناس، هندوانه، مژکی، ترگیل، پاپایا و میوه گل‌ساعتی هستند. فقط کافی است به هر میوه‌ای که دوست دارید، اشاره کنید، در یک چشم به هم زدن، میوه درون مخلوط‌کن قرار می‌گیرد و چند ثانیه بعد یک بمب ویتامین تازه و خوشمزه در دست شما است. البته افرادی که ترس از میکروب دارند، می‌توانند میوه‌ها را به‌صورت پوست‌کنده و شسته‌شده با آب جوش خریداری کنند. زیاد هم سخت‌گیر نباشید، کمی میکروب برای بدن لازم است!

غذاهای خیابانی چیانگ مای

به هر حال در این شهر با هر سلیقه‌ای می‌توانید از غذاهای تایلندی لذت ببرید. اگر شما هم قبلا از غذاهای تایلند استفاده کرده‌اید، لطفا از تجربه خود برای ما بگویید. اگر سفری به تایلند دارید حتما از این شهر و از غذاهای بی‌نظیر تایلندی استفاده کنید. من که با هواپیمایی تای‌ایرویز و با حمایت نهاد گردشگری تایلند در ایران (TAT) به چیانگ‌مای سفر کردم و بسیار سفر لذت بخشی در تک تک لحظات برای من به عنوان نماینده کجارو محسوب می‌شد.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه