سوغاتی های بلغارستان؛ یادگاری از آداب و رسوم سرزمین قلعه ها

پویان میهن‌پرست
پویان میهن‌پرست جمعه، ۱۶ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
سوغاتی های بلغارستان؛ یادگاری از آداب و رسوم سرزمین قلعه ها

سوغات بلغارستان چیست؟ برای دانستن این سوال در کجارو همراه ما باشید.

بلغارستان کشوری مدرن است که علاقه‌ی خود به آداب و رسوم کشور خود را حفظ کرده است. به همین دلیل است که وقتی در خیابان‌های آن قدم می‌گذارید و نگاهی به مغاره‌های آن می‌کنید، ممکن است با اجناس عجیب و غریب رو به رو شوید. ما در این مقاله چندین نمونه از سوغات این کشور را به شما معرفی می‌کنیم. 

«Kuker's Mask» (ماسک کوکر)

ماسک کوکر

کوکری یک آداب و سنت زمستانی است که از دوازدهم دی ماه تا یازدهم اسفند در سراسر کشور برگزار می‌شود. در این بازه‌ی زمانی، صدای هزاران زنگوله‌‌ی بزرگ در سراسر کشور شنیده می‌شود.

هر کس که در این مراسم شرکت می‌کند، باید لباس‌های ترسناک و هیولا مانند بپوشد تا باعث ترسیدن روح‌های پلید و شرور و رسیدن بهار شود.

مردم معمولا ماسک‌های خودشان را درست می‌کنند یا از ماسک‌های پدران و اجدادشان استفاده می‌کنند اما شما می‌توانید این ماسک‌ها را از مغازه‌هایی که سوغاتی می‌فروشند تهیه کنید.

شرنا سول (مخلوطی از چندین ادویه)

شرنا سول

در فهرست خریدهای خانگی مردم بلغارستان، شرنا سول جزو محبوب‌ترین ها است. این ادویه‌ی مخلوط که از آن در بسیاری از غذاهای بلغاری استفاده می‌شود، در همه‌ی خانه‌ها موجود است.

شما می‌توانید این ادویه را در مناطق توریستی با اندازه‌ و بسته‌بندی‌های مختلف تهیه کنید.

روغن گل رز و محصولات مربوط به آن

روغن گل رز

بلغارستان یکی از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین پرورش دهنده و صادرکننده‌ی روغن گل رز است. اگر در ماه ژوئن (خرداد) به این کشور سفر کردید، حتما سری به فستیوال رز آن بزنید. اگرچه روغن گل رز نماد بلغارستان است، اما شما می‌توانید تقریبا هرچیزی را که مربوط به این گل می‌شود، پیدا کنید. از لوازم آرایش گرفته تا مربای آن.

«Gyuveche» (جایووش)

جایووش

جایووش یک قابلمه‌ی گلی در دار کوچک است که از آن برای پختن غذا در فر و کوره استفاده می‌شود. به این صورت که موادغذایی اعم از گوشت و پنیر و سبزیجات و غیره را به صورت خام در آن می‌ریزند و در کوره یا فر آن را طبخ می‌کنند.

در بلغارستان اگر برای شام میهمان داشته باشند، غذا‌هایشان را حتما در این قابلمه‌های گلی درست می‌کنند. شما می‌توانید این قابلمه‌ها را در مغازه‌های سوغاتی و فروشگاه‌هایی که لوازم آشپزخانه می‌فروشند بخرید.

 «Chushkopek» (چاشکوپک)

فلفل پز

تقریبا هر خانواده‌ای در بلغارستان این وسیله‌ی عجیب را در آشپزخانه‌ی خود دارد. چاشکوپک به فارسی به معنای «فلفل‌پز» است.

چندین سال پیش، مردم در سراسر بلغارستان برای انتخاب شدن این وسیله به عنوان اختراع قرن بیستم رای دادند و با اینکه در این رقابت، اولین کامپیوتر دیجیتالی نیز حضور داشت، چاشکوپک برنده شد. مردم بلغارستان در آن فلفل می‌پزند و در زمستان از آن استفاده می‌کنند (به صورت منجمد یا درون ظروف شیشه‌ای)

 «Lyutenitsa» (لایونتسا)

لایونتسا

لایونتسا یک سس ملی است که هم باید در این کشور آن را امتحان کنید و هم کمی از آن را با خود ببرید. این سس از گوجه فرنگی و فلفل و ادویه مخصوص تهیه می‌شود و آن را در کنار گوشت کبابی یا نان استفاده می‌کنند. شما می‌توانید یک شیشه از این سس را در هر فروشگاهی در بلغارستان تهیه کنید.

موسیقی‌های بلغارستانی

شما می‌توانید موسیقی‌های محلی بلغاری را در قالب سی‌دی تهیه کنید و با خود به خانه ببرید. همچنین گروه‌های موسیقی این کشور، این آثار هنری را با سبک‌های مختلفی اعم از جاز، پاپ و رپ ریمیکس کرده‌اند و به فروش می‌رسانند.

لباس محلی بلغارستان

لباس محلی بلغارستان

از دورانی که مردم بلغارستان در زندگی روزمره‌ی خود لباس‌های محلی می‌پوشیدند، سال‌ها گذشته است و امروزه این لباس‌ها به یک میراث و دارایی باارزش تبدیل شده است.

بسیاری از مردم به روستاهای کوچک می‌روند و این لباس‌ها را برای تکمیل کردن کلکسیون لباس‌های محلی‌شان می‌خرند. اگر شما هم به این لباس علاقه‌مند بودید باید کمی جستجو و تلاش کرده و کسی که از این لباس‌ها می‌فروشد را پیدا کنید.

پنیرهای بلغاری

پنیر های بلغاری

بلغارستان برای دوست‌داران پنیر شبیه به بهشت است. به هر فروشگاه و سوپرمارکتی که سر زدید، حتما نگاهی به قفسه‌ی پنیرهای آن بیاندازید. مطمئن باشید پنیر مورد علاقه‌ی خود را پیدا خواهید کرد.

 «Martenitsa» (مارتنتسا)

مارتنتسا

اگر در اسفند ماه به این کشور سفر کنید، به شما حسابی مارتنتسا هدیه می‌دهند. مارتنتسا از دوخته شدن عروسک‌های نخی سفید و قرمز به یکدیگر ساخته می‌شود و مردم بلغارستان مارتنتسا‌های خود را با یکدیگر معاوضه می‌کنند تا به نوعی آمدن بهار را جشن بگیرند.

اگر سفر شما با این دوره مصادف شد، حتما چند مارتنتسا با خود ببرید و به دوستان خود هدیه دهید. فراموش نکنید که به آن‌ها بگویید طبق آداب و رسوم مردم بلغارستان، هر مارتنتسا یک آرزو را برآورده می‌کند.

مطالب مرتبط:

منبع TheCultureTrip

دیدگاه