بن و ۱۰ دیدنی برتر در آن (قسمت دوم)

مرتضی روحی
مرتضی روحی پنجشنبه، ۱۵ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۳۰
بن و ۱۰ دیدنی برتر در آن (قسمت دوم)

بن شهری است با فرهنگی پویا و برخلاف تصور اکثر گردشگران بسیار دیدنی. برای آشنایی بیشتر با دیدنی های این شهر از نگاه یک توریست حرفه ای با کجارو همراه شوید.

شهر بن آلمان که زمانی نقش پایتخت «آلمان غربی» پس از جنگ جهانی و پیش از اتحاد دو آلمان را داشت شاید امروز از نگاه گردشگران شهری کوچک و کم اهمیت تلقی شود ولی «کیلی دینگمن» (Kylie Dingman) که جهانگردی حرفه‌ای است نظر دیگری دارد.

در قسمت اول مقاله چهار مکان از ده جایی که به نظر «کیلی دینگمن» باید از آن بازدید کرد را با هم مرور کردیم در ادامه با شش جای دیگر که از نظر او نباید از دست داد آشنا می شویم.

۵. کاخ پاپلسدورف (Poppelsdorf Palace)

این کاخ که به سبک معماری باروک ساخته شده یکی از تاثیرگذارترین کاخهای شهر بن به حساب میآید. این کاخ در قرن هجدهم میلادی بر خرابههای یک قلعه ساخته شده است.

کاخ پاپلسدورف از اوایل قرن نوزدهم به دانشگاه بن تعلق داشته است و مجموعهدانشکدههای علوم طبیعی دانشگاه را شامل میشده است.

قلعه پاپلسدورف

نکته خوب دیگر کاخ پاپلسدورف این است که نزدیک به کاخ میتوانید از باغ گیاه شناسی بن بازدید کنید که خانه هزاران گونه گیاهی است. اگر به گلها و گیاهان علاقه‌مندید دیدار از این باغ را از دست ندهید.

یک روز کامل را برای گشت و گذار در کاخ و باغ گیاه شناسی میتوان اختصاص داد پس حواستان باشد که وقت کافی برای بازدید از این دو مجموعه کنار بگذارید.

قلعه پاپلسدورف

 ۶. دره اَر (The Ahr Valley)

گشت زنی با یک تور کروز در کنار رود راین هم دیدنی هم رمانتیک است. اما این کار تنها راه لذت بردن از رود راین نیست. من به شخصه دوست دارم از شهر بیرون بروم تا شخصیت واقعی و طبیعت حقیقی رودخانه راین را هم درک کنم.

« دره اَر» شاخه اصلی رودخانه راین است جایی که آب با آرامش در کنار مناظر زیبای روستایی آلمان در حرکت است.

دره ار

بهترین زمان برای بازدید این دره و زیباییهای آن به نظر من در تابستان است. البته از بهار تا ابتدای پاییز که آب و هوا کمیگرم تر از وضعیت زمستانی است اصولا زمانی مناسبی برای پیاده‌روی و طبیعت گردی، دوچرخه‌سواری یا حتی یک پیک نیک بیرون شهر است.

۷. میدان مارک (Marktplatz)

میدان بازار مرکزی شهر بن یکی از قدیمیترین و مهم‌ترین بخشهای شهر به حساب میآید. ساختمان قدیمی‌«سالن شهر» یا «rathaus» یکی از چندین ساختمان سبک معماری روکو است که در مرکز شهر بن ساخته شده است.

میدان مارک

همچنین اگر به خرید علاقه دارید این منطقه از شهر مکان مناسی برای شما است. فقط کافی است چرخی در خیابان «اخهرشتغاسه» بزنید. مطمئنا در پیدا کردن چیزی که ممکن است مورد نیازتان باشد مشکلی نخواهید داشت.

البته اگر مثل من شخصی باشید که معماری را بر خرید ترجیح میدهد، خیلی وقت خرید نخواهید داشت و بیشتر با معماری فوق‌العاده آن سرگرم خواهید بود.

میدان مارک

۸. کلیسای جامع بن (Bonn Minster)

اگرچه کلیسای جامع شهر بن به بزرگی کلیسای جامع شهر کلن و دیگر سایتهای کلیسایی کشور آلمان نیست ولی این کلیسا از قدیمیترین کلیساهای کشور محسوب میشود.

این کلیسا در قرن یازدهم تا سیزدهم به سبک معماری رومیساخته شده است. امروزه این کلیسا سبک کاراکتر اصلی خود را علی‌رغم آسیبهایی که در طول تاریخ از ابتدای ساخت تا عصر حاضر به آن وارد شده، حفظ کرده است (البته به جز اثاثیه سبک باروک داخل آن!).

کلیسای مینستر

سالن اصلی کلیسا یکی از سایتهای جذاب از منظر معماری است. تاریخ آن به قرن دوازدهم باز میگردد و مخلوطی از سبک رومیو گاتیک است. اگر در زمستان به دیدن این کلیسا بروید از بازار دوست داشتنی کریسمس، درست در جلوی کلیسا لذت خواهید برد.

۹. باغ ژاپنی (Japanischer Garten)

اگر از شگوفههای گیلاس خیابان «هرشتغاسه» سیر نشده این یا در زمانی غیر از فصل شکوفههای گیلاس به شهر بن آمده‌اید به دیدار باغ ژاپنی بروید.

باغ ژاپنی شهر بن در دهه هفتاد میلادی بنا شد و تا امروز همچنان سرسبز و شکوفا است. در باغ ژاپنی شهر بن به آوای آب آبشارهای کف آلود گوش بسپارید، دور دریاچههای کوچک دستساز پرسه بزنید یا «ذن» خود را در گنجینه سیزده گانه پیدا کنید!

باغ ژاپنی

من وقتی سفر میکنم همیشه از فشار و استرسی که در شهر با آن روبرو هستم گریزانم. در شهر بن، باغ ژاپنی جایی است که به راستی شما را از این استرسها دور میکند و میتوانید برای چند ساعتی آرامش داشته باشید و ریلکس کنید.

۱۰. قلعه گودسبورگ (Godesburg Castle)

هرچند که قلعه دراخنبورگ را بسیار زیبا و تاثیر گذار دیدم اما نشانههای یک قلعه قرون وسطی و آنچه از قلعههای قرون وسطی انتظار دارید خیلی در قلعه دراخنبورگ مشهود نیست. در عوض قلعه گودسبورگ کاملا این خواست قلبی را برآورده میکند.

با اینکه گودسبورگ قلعه بزرگی نیست اما با دیوارهای ضخیم و خشنش کاملا قلعه‌ای قرون وسطی است. اولین بار این قلعه در قرن سیزدهم میلادی بنا شد.

قلعه گودسبورگ

اما سه قرن بعد در اواخر قرن شانزده به ویرانه تبدیل شد. بعدها در بازسازی گسترده قلعه بر اساس نقشههایی که از معماری آن به جا مانده بود قلعه جانی تازه گرفت. با این حال اکنون جایی نیست که بتوان نیزه به دست و سوار بر اسب به عنوان شوالیه در آن جولان داد.

امروزه قلعه جایگاه یک آپارتمان و همچنین یک رستوران معروف است. رستورانی که وعده ناهارتان در آن میتواند واقعا جذاب و به یادماندنی باشد. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه