حمل و نقل عمومی در مسکو

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی یکشنبه، ۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۰
حمل و نقل عمومی در مسکو

موسکو از پیشروترین کشورها در صنعت حمل و نقل عمومی در دنیا به شمار می‌رود، در نتیجه گردشگران از این بابت تقریبا راحت هستند. برای آشنایی بیشتر با حمل و نقل عمومی مسکو با کجارو همراه باشید.

حمل و نقل عمومی در مسکو نسبتا ارزان است و به‌راحتی می‌توان با استفاده از مترو، اتوبوس، تراموا و تاکسی به هر جا که خواست سفر کرد و باید گفت که راحت‌ترین و رایج‌ترین این وسایل مترو است. ساعت کار وسایل نقلیه عمومی از ۵:۳۰ صبح آغاز می‌شود و تا ۱ بامداد ادامه دارد. ایستگاه‌های اتوبوس دارای علامت A، اتوبوس برقی دارای علامت T، و تراموا دارای علامت Tp است. مینی‌بوس‌های کوچک هم در همه جا پیدا می‌شوند. شرکت Yandex دارای اپلیکیشن مخصوص حمل و نقل است که برای سیستم عامل‌های اندروید و IOS قابل دسترس هستند. با استفاده از آن‌ می‌توانید به‌صورت زنده از موقعیت مکانی‌ اتوبوس‌ها، اتوبوس‌های برقی و تراموا مطلع شوید.

مترو

متروی مسکو

با اینکه هیچ علامت انگلیسی در رابطه با متروها وجود ندارد اما استفاده از آن‌ها کار راحتی است. متروی مسکو به‌قدری زیبا است که بیشتر شبیه به موزه است. یکی از دلایل این تزیینات آن است که در آغاز این مکان را به‌عنوان پناهگاه مردم در زمان جنگ بنا کردند. در نتیجه برای قابل‌تحمل بودن و ادامه زندگی کمونیستی آن را زیبا ساختند.

متروی مسکو

سال ۱۹۳۵، وقتی که متروی مسکو راه‌اندازی شد، این سیستم زیرزمینی فقط ۱۱ ایستگاه داشت و ۲۸۵ هزار نفر را به مقصدهای خود می‌رساند. اما، امروز، شبکه متروی مسکو شامل ۲۰۶ ایستگاه است و روزانه ۹ میلیون نفر از آن استفاده می‌کنند.

همان طور که از نقشه پیدا است هر مقصد رنگ خاص خود را دارد. ورودی هر مترو با رنگ قرمز و حرف M نشان داده می‌شود. همان طور که گفته شد ساعت کار وسایل از ۵:۳۰ صبح تا ۱ بامداد ادامه دارد و معمولا آخرین قطار در هر خطی مسیر خود را در ساعت ۰۰:۵۰ آغاز می‌کند. در ساعت شلوغی شهر (۸ تا ۹ صبح و ۵ عصر تا ۹ شب) مترو نیز بیش از حد شلوغ می‌شود پس توصیه می‌کنیم در این ساعات از استفاده از مترو خودداری کنید.


Moscow Metro Revolution Square Station

برخی ایستگاه‌ها ظواهر و سنت‌های بسیار جالبی دارند برای مثال زمانی که وارد ایستگاه مترو Ploschad Revolutsii می‌شوید مجسمه‌های برنزی از انسان‌هایی را می‌بینید که یادآور انقلاب کمونیستی هستند. بسیاری از مردم بر این باورند که لمس کردن این مجسمه‌ها برایشان خوش‌شانسی می‌آورد.

بهای بلیط مترو برای یک سفر ۲۸ روبل(۱۵۵۰ تومان) است که تا هر زمان که داخل مترو باشید می‌توانید از آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید با خرید یک بلیط برای ۵، ۱۰ یا ۲۰ سفر در هزینه صرفه‌جویی کنید.

بیشتر بخوانید:

اتوبوس

اتوبوس مسکو

اتوبوس بعد از مترو رایج‌ترین و محبوب‌ترین وسیله نقلیه عمومی در  مسکو به شمار می‌رود. اتوبوس‌ها را اولین بار قبل از انقلاب ۱۹۱۷ وارد شهر کردند و امروزه ۱۸ ترمینال اتوبوسرانی در مسکو وجود دارد که روزانه هزاران جاده را طی می‌کنند. برای مقصدهای داخل یا خارج از شهر می‌توانید از این اتوبوس‌ها استفاده کنید. هزینه یک سفر ۲۸ روبل (۱۵۵۰ تومان) تمام می‌شود. بلیط اتوبوس را می‌توانید از خود راننده، ایستگاه‌های اتوبوس یا کیوسک‌های نزدیک ایستگاه اتوبوس تهیه کنید.

بیشتر بخوانید:

اتوبوس برقی

اتوبوس برقی

مسکو دارای بزرگ‌ترین شبکه اتوبوس برقی در دنیا است. با وجود اینکه اتوبوس‌های برقی‌ وسایل نقلیه‌ای آرام‌ و دلپذیر هستند اما به خاطر ترافیک، پارک نادرست و نابه‌جای ماشین‌ها یا تصادفات آن‌ها ممکن است توقف‌های طولانی‌ مدتی طی مسیر داشته باشند. در نتیجه بسیار کند هستند. هزینه بلیط اتوبوس‌های برقی مانند اتوبوس‌های معمولی ۲۸ روبل (۱۵۵۰ تومان) است و آن‌ها از راننده، ایستگاه مترو و کیوسک‌های نزدیک ایستگاه می‌توان تهیه کرد.

بیشتر بخوانید:

تراموا

تراموا مسکو

تراموای مسکو که از سال ۱۸۹۹ افتتاح شد امروزه شبکه گسترده‌ای در سطح شهر دارد. جدیدترین خط در سال ۱۹۸۴ ساخته شد. با اینکه که بیشتر خطوط اصلی ترامواها گرفته شده و تنها ۵ درصد رفت‌و آمدها از طریق آن صورت می‌گیرد اما همچنان در برخی بخش‌ها (به‌خصوص فواصل بین ایستگاه‌های مترو) نقش مهمی را ایفا می‌کنند. قیمت و مکان تهیه بلیط ترامواها نیز مانند اتوبوس‌ها است.

بیشتر بخوانید:

مینی‌بوس

مینی بوس

مینی‌بوس‌ها وسایل نقلیه سریعی هستند و توصیه می‌شود گردشگران ترجیحا از مینی‌بوس‌هایی که خطوط آبی روی سقف دارند استفاده کنند. این مینی‌بوس‌ها برخلاف مینی‌بوس‌های عادی سر ایستگاه توقف می‌کنند و از بلیط‌های وسایل نقلیه عمومی برای آن‌ها می‌توان استفاده کرد. مینی‌بوس‌های عادی را در هرجای شهر (غیر از ایستگاه‌ها) می‌توان یافت و با تکان دادن دست متوقف کرد. این وسایل ۱۵ تا ۲۰ نفر مسافر را در خود جای می‌دهند و هر مسافر هر جا که بخواهد می‌تواند پیاده شود، تنها باید راننده را با یک فریاد آن هم به زبان روسی آگاه کند زیرا رانندگان معمولا زبان‌های خارجی را بلد نیستند. می‌توانید برای توقف از جمله Ostanovite pozhaluista به‌معنای لطفا بایستید استفاده کنید. هزینه هر مقصد ۵۰ روبل است و باید آن را حین سوار شدن مستقیما به راننده بپردازید.

بیشتر بخوانید:

تاکسی

تاکسی مسکو

در روسیه از هر اتومبیلی می‌توان به‌عنوان تاکسی استفاده کرد. افرادی هم که ماشین شخصی دارند (تاکسی نیستند) نیز مسافرکشی می‌کنند. بهتر است پیش از سوار شدن از قیمت تاکسی آگاه شوید زیرا زمانی که متوجه می‌شوند شما خارجی هستید سعی دارند تا مبلغ بیشتری را از شما دریافت کنند، بنابراین تعارف نکنید و تخفیف بگیرید. بهتر آن است پیش از تاکسی گرفتن قیمت‌ها را از محلی‌ها بپرسید.

استفاده از تاکسی نسبت به بقیه وسایل امن‌تر و ارزان‌تر است اما تعداد کمی از آن‌ها را در تمام خیابان‌ها می‌بینید. تاکسی‌ها را از رنگ زرد و علامت شطرنجی روی سقفشان می‌توان تشخیص داد. معمولا به‌ازای هر کیلومتر ۱۰ روبل (البته مسیرهای داخل شهر) می‌گیرند.

اجاره اتومبیل

اجاره اتومبیل جایگزین خوبی برای تاکسی است. برای مثال کرایه تاکسی از فرودگاه مسکو ۷۰ دلار (۲۶۹ هزارتومان) است در صورتی که کرایه یک اتومبیل اجاره‌ای برای ۳ روز ۵۰ دلار(۱۹۲هزار تومان) است. اگر اتومبیل را برای زمان بیشتری اجاره کنید کرایه آن کمتر می‌شود. در این صورت حتما بیمه بگیرید زیرا با وجود اوضاع رانندگی در مسکو (مانند ایتالیا، یونان و کارائیب) ارزشش را دارد. ارزان‌ترین اپراتور Eleks-Polus نام دارد (روزی ۲۰ تا ۳۰ دلار)(۷۷ هزار تومان تا ۱۱۵ هزار تومان) اما در فرودگاه دفتر ندارند و به زبان انگلیسی نیز مسلط نیستند.

دوچرخه و اسکوتر

هیچ خط عبور خاصی برای دوچرخه در مسکو وجود ندارد و حتی رها کردن آن‌ها حتی بوسیله قفل در خیابان کار ایمن و امنی نیست. با این وجود چند سرویس اجاره دوچرخه در سطح شهر وجود دارد. همچنین در تابستان اسکوترها محبوبیت بسیاری پیدا می‌کنند. مسکو مکان چندان مناسبی برای گشتن با اسکوتر نیست اما با این وجود تفریح خوبی است.

 بلیط

بلیط‌های ۱ یا ۲ سفره را می‌توانید از تمام باجه‌های بلیط‌فروشی سراسر شهر تهیه کنید که قیمت آن‌ها  (بسته به نوع) از ۵۵ تا ۱۱۰ روبل (۳۰۰۰ تومان تا ۶۰۰۰ تومان) متغیر است. حتی می‌توانید از خود راننده‌ها (تراموا، اتوبوس و اتوبوس برقی) نیز بلیط بخرید که بابت هر بلیط ۵۵ روبل (۳۰۰۰تومان) باید هزینه کنید. همچنین از کارت Troyka نیز می‌توانید برای تمام وسایل نقلیه استفاده کنید که بسیار به‌صرفه است. مبلغ درون این کارت را هر زمان که خالی شد می‌توان شارژ کرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه