۱۲ ساعت در هلسینکی با مناطق شناخته شده

علیرضا  طبیب زاده
علیرضا طبیب زاده سه شنبه، ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۰
۱۲ ساعت در هلسینکی با مناطق شناخته شده

 اگر قصد دارید که در مدت زمان کم بیشتر مناطق شناخته شده هلسینکی را ببینید با کجارو همراه شوید تا گردشی ۱۲ساعته در این شهر داشته باشید.

اسکاندیناوی؛ اولین چیزی که باشنیدن آن در ذهن هر کس نقش می‌بندد قسمتی در شمال اروپا است. با کمی جستجوی بیشتر متوجه می‌شوید که چیزهایی مثل مد مینیمالیسم (سبک ساده‌گرایی در مد)، طراحی‌های مبلمان هوشمند و غذاهای استثنایی به این قسمت از جهان خصوصیات ویژه‌ای می‌دهد. از برلین تا بروکلین شما می‌توانید غذاهای اسکاندیناوی را پیدا کنید، دکورهایی به سبک اسکاندیناوی را ببینید و با مردمانی با لباس‌های به سبک اسکاندیناوی‌ها در خیابان برخورد داشته باشید. البته در مناطق شمالی اروپا نشانه‌های سبک اسکاندیناوی زیاد به چشم می‌خورد به خصوص در دو شهر کپنهاگ و استکهلم ولی اگر کمی بیشتر به سمت شمال شرقی اروپا بروید فنلاند یکی دیگر از جاهایی است که با رنگ و بوی اسکاندیناوی خود در انتظار کاوش شما است. فقط کافی است که چند ساعت از ورود شما به شهر هلسینکی،پایتخت و بزرگترین شهر کشور فنلاند گذشته باشد، تا متوجه شوید که هیلسینکی چه شهر شگفت‌انگیزی است. در هلسینکی تمام نمادهای فرهنگی و تاریخی اسکاندیناوی در جای‌جای شهر به چشم می‌خورد.

سفر فنلاند

هلسینکی شهری تمیز است که میانه آبهای آزاد و طبیعت بکر ناحیه شمال واقع شده است. معماری شهر فوق‌العاده است و علاقه ویژه مردم این شهر به طراحی‌های خلاقانه به وفور به چشم می‌آید. ارتباط شهروندان هلسینکی با یکدیگر و حتی با گردشگران همانند ارتباط صمیمی میان اعضای یک خانواده است. آنها با روی گشاده و رفتاری بسیار صمیمی در ارتباطات روزانه خود انرژی مثبتی را در جامعه به شما القاء می‌کنند. زبان فنلاندی شاید عجیب‌ترین زبانی باشد که تا به حال شنیده‌اید ولی باید بدانید تقریباً تمام مردم این شهر قادر هستند به خوبی و کاملاً روان انگلیسی صحبت کنند و البته به زبان سوئدی هم کاملاً مسلط هستند!

اگر قصد گشت و گذار در اسکاندیناوی را دارید ولی هنوز تصمیم نگرفته‌اید که به کدام یک از کشورهای این منطقه سفر کنید، پس بهتر است هلسینکی را به جای استکلهم و یا دانمارک انتخاب کنید و بدون شک پس از سفرتان به آنجا از این انتخاب خود بسیار خرسند خواهید بود. پس برای یک گشت و گذار ۱۲ ساعته در شهر هلسینکی آماده شوید. روز طولانی و شگفت‌انگیزی در پیش دارید.

۹:۳۰ صبح- آنتون و آنتون ؛ یک صبحانه اسکاندیناویایی

هلسینکی

در سفر به هلسینکی برای اقامت دو گزینه خوب پیش روی شما است، هتل‌های زیبا با دیزاین‌های به سبک اسکاندیناوی که اغلب رنگهای تیره و تند را در برمی‌گیرد (به دلیل طولانی بودن طول روز در آنجا) و آپارتمانهای استیجاری که شما می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. گردش خود را با خوردن صبحانه باید آغاز کنید. می‌توانید به سوپرمارکت ارگانیک «آنتون و آنتون» (Anton&Anton) که ۳ شعبه در شهر هلسینکی دارد بروید و برای صبحانه خود از میان محصولات ارگانیک، نان‌های تازه، شیرینی‌های داغی که همان لحظه پخت می‌شوند چیزهایی را بخرید و به سمت مقصد بعدی که سناتین توری است بروید و در محوطه آنجا صبحانه خود را میل کنید.

هلسینکی

  • شعبه آنتون و آنتون محله «کرونون‌هاکا» (Kruununhak) به سناتین توری نزدیکتر است.
  • آدرس: Anton & Anton // Mariankatu 18 // Mon-Fri 9am-8pm, Sat 9am-6pm وب سایت

۹:۴۵ صبح- میدان Senate

هلسینکی

میدان Senate (به زبان فنلاندی  سناتین توری ) در قلب شهر هلسینکی با داشتن چندین بنای مشهور و تاریخی در یک جا یکی از دیدنی‌ترین و مشهورترین مکانهای توریستی این شهر است. بیشتر این بناها توسط car Ludwig Engel طراحی شده است که قدیمی‌ترین بنا در میان آنها دانشگاه هلسینکی است. اما بدون شک یکی از مشهورترین و زیباترین بناها به کلیسای هلسینکی است که با نمای سفیدرنگ و گنبد سبزرنگش در برابر آسمان آبی رنگ هلسینکی می‌درخشد. شما می‌توانید بر روی پله‌های روبه‌روی این کلیسا بنشینید و در حالیکه از تماشای محوطه میدان و مجسمه الکساندر دوم که در میانه میدان نصب شده است لذت می‌برید. صبحانه خود را نیز میل کنید!

میدان سی نات

۱۰:۱۵ صبح Minna Parikka

خرید در هلسینکی

خرید در هلسینکی

در هلسینکی مراکز خرید بسیار به یکدیگر نزدیک هستند و از این بابت کار عاشقان خرید راحت است. پس از خوردن صبحانه در میدان Senate بهتر است کمی مغازه‌ها و مراکز خرید را بازدید کنید. برای شروع از میدان Senate به سمت خیابان Aleksanterinkatu بروید و خرید خود را از فروشگاه‌های این خیابان آغاز کنید. البته مقصد اصلی ما فروشگاه کفش Minna Parikka است. این فروشگاه که در زمینه انواع کفش زنانه یکی از مشهورترین برندهای شهر است به روزترین و بهترین کفش‌ها و البته با قیمت‌های بالا را به مشتریان خود عرضه می‌کند. Minna Parikka جایی است که خانم‌ها از دیدن آن قطعاً لذت خواهند برد و خریدهای خوبی می‌توانند در آنجا انجام دهند.

هلسینکی

آدرس : Minna Parikka Universum – The Store // Aleksanterinkatu 36 // Mon-Fri 10am-6pm, Sat 10am-5pm 

?? ????

۱۰:۴۵ – marimekko

هلسینکی

هنوز خرید کردن ادامه خواهد داشت و چه چیز بهتر از خرید لباس از مشهورترین برند فنلاند؟

Marimekko یکی از معتبرترین و خوش‌نام‌ترین برندهای تولید لباس در شهر هلسینکی و البته در کل کشور است. این فروشگاه شعبه‌های متعددی در هلسینکی و به طور کلی در شهرهای فنلاند دارد ولی نزدیکترین فروشگاه به شما بعد از خرید از فروشگاه minnaparikka چند قدم پائین‌تر و در سمت چپ خیابان Alesksanterinkatu است. قطعاً از طراحی‌های خاص و منحصر به فرد البسه این فروشگاه که معمولاً رنگهای بسیار شاد با طرحهایی برگرفته از طبیعت است لذت خواهید برد.

خرید

آدرس: Marimekko // Mikonkatu 1 // Mon-Fri 10am-8pm, Sat 10am-6pm, Sun 10am-5pm 

وب سایت

۱۱:۰۰ صبح – Artek

مبلمان

قدم زدن در فروشگاه Artek همانند قدم زدن در یک موزه است. این فروشگاه که در زمینه مبلمان و لوازم تزئینی منزل است در سال ۱۹۳۵ توسط طراحان معروف فنلاندی به نامهای Aino Aalto، Alvar ، maire Gullichsem به همراه Nils- Gustar تأسیس شد و تا به امروز به عرضه مبلمان‌های عمدتاً کلاسیک با طراحی‌های به سبک اسکاندیناوی مشغول بوده است و شهرت جهانی دارد. همچنین کتاب‌ها و مجله‌های مرتبط با طراحی مبلمان نیز در این فروشگاه عرضه می‌شود. بازدید از این فروشگاه نفیس خالی از لطف نخواهد بود.

طراحی مبلمان

آدرس: Artek // Keskuskatu 1 B // Mon-Fri 10am-7pm, Sat 10am-6pm وب سایت

۱۱:۳۰ صبح – Akateeminen Kirjakauppa

کتابخانه

در گوشه خیابان Pohjoisesplanadi بزرگترین کتابفروشی منطقه اسکاندیناوی را خواهید دید. در این فروشگاه حتی می‌توانید نفیس‌ترین و کمیاب‌ترین کتاب‌ها را در میان حدود ۴۵۰،۰۰۰ جلد کتاب پیدا کنید. حتی مبلمان‌های راحتی در این فروشگاه قرار داده شده است که شما با آسایش بتوانید کتاب‌های موردنظر خود را جهت خرید بررسی کنید و با تمام این تعاریف این کتاب‌فروشی می‌تواند ساعت‌ها وقت شما را بگیرد! پس بهتر است محو عظمت آنجا نشوید و بیشتر به فکر کنترل زمان خود باشید چون هنوز خیلی مکانها برای گشت و گذار باقی مانده است.

آدرس: Akateeminen Kirjakauppa // Pohjoisesplanadi 39 // Mon-Fri 9am-9pm, Sat 9am-7pm, Sun 11am-6pm

?? ????

۱۲ ظهر -Kampin kappeli

هلسینکی

از کتاب‌فروشی که خارج شدید در سمت راست چند قدمی که بروید به تقاطعی می‌رسید و در آنجا دو مرتبه به سمت راست و خیابان Mannerheimintie بروید. این خیابان عریض و شلوغ شما را به سمت ایستگاه اصلی Kamppi می‌برد. در خیابان Simonkatu می‌توانید Kampin kappeli را که به کلیسای سکوت هم شناخته می‌شود پیدا کنید. نمای ظاهری این کلیسا در میان محله‌ای شلوغ و پر رفت و آمد تماماً با چوب است و آرامش محوطه داخل شما را از دنیای پرتلاطم بیرون جدا می‌کند. این مجموعه که در سال ۲۰۱۲ و تحت برنامه طراحی جهانی پایتخت ساخته شده است. معماری جالبی دارد و بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود. پس از اتمام بازدید به سمت ایستگاه تراموا که در نزدیکی Kampin Kappeli است بروید و ترامواهای خط ۳ یا ۹ را سوار شوید که شما را به سمت Kallio می‌برد. دیگر وقت ناهار فرا رسیده است. در ایستگاهی به نام Kallion virastotalo پیاده شوید.

هلسینکی

آدرس: Kampin kappeli // Simonkatu 7 // Mon-Fri 8am-8pm, Sat/Sun 10am-6pm ?? ????

۱ بعدازظهر – Sandro

هلسینکی

Kallio بیشتر شبیه به یک محله محلی است تا یک مرکز شهر شلوغ ولی درواقع اینجا پاتوق جوانان و اکثر هلسینکی نشینان در آخر هفته‌ها است که برای یک شام دوستانه و یا یک میان وعده لذیذ کنار یکدیگر جمع می‌شوند. مقصد ما برای صرف ناهار Sandro در همین محله است. البته Sandro در هلسینکی بیشتر به خاطر صبحانه‌ها و میان وعده‌هایش شهرت دارد ولی منوی غذای این مجموعه که انواع غذاهای مطرح دنیا را از بالکان تا بیروت در خودش جای داده است سبب شده است که برای ناهار یا شام هم Sandro انتخاب خوبی باشد. پس از صرف ناهار باید کمی شیب تپه‌ای را طی کنید تا به تراموای شماره ۸ برسید.

هلسینکی

آدرس: Sandro // Tredje linjen 17 // Mon-Thu 7.30am-12am, Fri 7.30am-2am, Sat 10am-2am, Sun 10am-12am ?? ????

۲:۴۰ بعدازظهر- Temppeliaukion kirkko

کلیسا

در ایستگاه Caloniuksenkatu درست در وسط محله Töölö پیاده شوید. در این محله خانه‌های بزرگ و قدیمی با خیابانهای عریض جلب توجه می‌کنند. یکی دیگر از جاذبه‌های شهر هلسینکی در نزدیکی شما است. کلیسای سنگی ( به فنلاندی: Temppeliaukion kirkko) با معماری خاص خودش یکی از دیدنی‌های هلسینکی است.

هلسینکی

آدرس: Temppeliaukio // Lutherinkatu 3 // opening hours vary, check website ?? ????

۲:۵۰ بعدازظهر – Arkadia

هلسینکی

چند قدم که از کلیسای سنگی پیاده بروید به یکی دیگر از کتاب‌فروشی‌های بین‌المللی هلسینکی خواهید رسید که خاطره آن همیشه با شما خواهد بود. این کتابفروشی در سال ۲۰۰۸ تأسیس شده است و فضای آن کاملاً دوستانه و جاذب است. به دلیل وسعت و گوناگونی مجموعه کتاب‌های این فروشگاه شاید شما بخواهید هفته‌ها به آنجا بروید و بر روی صندلی‌های راحت آنجا بنشینید و کتاب بخوانید!

هلسینکی

کمیاب‌ترین کتاب‌ها از سراسر جهان در این فروشگاه می‌تواند یافت شود و از این جهت Arkadia یک کتابفروشی معمولی نیست به علاوه اینکه تمامی مجموعه مجله‌های «نشنال جئوگرافیک» (National Geographic) در Arkadia در دسترس است.

آدرس: Arkadia International Bookshop // Nervanderinkatu 11 // Tue-Fri 12pm-7pm, Sat 10am-6pm وب سایت

۳:۳۰ بعدازظهر- محله طراحی هلسینکی

محله مد

پس از خرید کتاب‌های مورد علاقتون از طریق تراموا و یا اگر علاقه به پیاده‌روی بیشتر دارید با پای پیاده دوباره به سمت مرکز شهر بروید و در ایستگاه اصلی از تراموا خارج شوید. اینجا مرکز طراحی‌های هلسینکی است. بیش از ۲۰۰ فروشگاه در حدود ۲۵ خیابان در زمینه‌های مختلف آثار و طراحی‌های به روز طراحان فنلاندی و گاهی طراحان بین‌المللی را در معرض فروش قرار داده‌اند. در ادامه با تعدادی از مطرح‌ترین آنها آشنا خواهید شد.

هلسینکی

وب سایت

Lokal- ۷۲% هنر + ۲۸% قهوه

هلسینکی

در local شما می‌توانید هم انواع قهوه را سفارش دهید و هم از نمایشگاه‌های مختلفی که دست سازه‌های مختلف و یا انواع اکسسوری را عرضه می‌کنند بازدید کنید در واقع هم کافه است و هم نمایشگاه هنری!

آدرس: Lokal // Annankatu 19 // Tue-Fri 12pm-6pm, Sat/Sun 12pm-4pm وب سایت

Pino – انواع فنجان‌ها- جعبه‌ها و وسایل شیشه‌ای

هلسینکی

در فروشگاه Poino شما بیشتر با وسایل خلاقانه و طراحی‌های شگفت‌انگیز و سایلی روبه‌رو خواهید شد که در دکورهای منزل کارایی خواهند داشت. انواع ماگ‌ها و فنجان‌ها- جعبه‌ها، تنگ‌ها و خیلی دیگر از وسایل که طراحی‌های خلاقانه‌ای دارند در Pino می‌توانید پیدا کنید.

آدرس: Pino // Fredrikinkatu 22 // Mon-Fri 11am-6pm, Sat 11am-3pm وب سایت

فروشگاه کاغذ

فروشگاه کاغذ هلسینکی

شاید در ابتدا نتوانید حدس بزنید که در «فروشگاه کاغذ» (paper shop) چه چیزهایی می‌توانید برای خرید کردن پیدا کنید. در فروشگاه کاغذ هر چیز کاغذی پیدا می‌شود از انواع کاغذهای کادو، باکس‌های هدیه، کارت‌های تبریک تا کارت پستال‌های طراحی شده توسط طراحان محلی. بدون شک در این فروشگاه خریدهای زیادی خواهید کرد!

آدرس: Paper Shop // Fredrikinkatu 18 // Mon-Fri 11am-5pm, Sat 11am-3pm / وب سایت

 

R/H

هلسینکی

R/H نام برندی در زمینه پوشاک زنانه است. انواع کت‌ها و پیراهن‌های زنانه در مجموعه R/H یافت می‌شوند. این فروشگاه توسط Emilia Herenesnieni و Hanna Riihelainen که هر دو فارغ‌التحصیلان رشته طراحی لباس از دانشگاه هنر و طراحی هلسینکی بوده‌اند تأسیس شده است و به خاطر سبک خاص طراحی‌هایشان به برندی مطرح در شهر تبدیل شده‌اند.

آدرس: R/H Store // Fredrikinkatu 18 // Mon-Fri 11am-7pm, Sat 11am-4pm وب سایت

Design Forum Shop

هلسینکی

در این فروشگاه انواع طراحی‌های مدرن و کلاسیک در زیر یک سقف گردآوری شده‌اند. درواقع این فروشگاه محلی برای عرضه انواع طراحی‌های خلاقانه در تمام زمینه‌ها است و به همین جهت شما وسایل و طراحی‌های شگفت‌انگیزی در اینجا پیدا خواهید کرد. این فروشگاه می‌تواند یکی از بهترین مکانها برای خرید سوغاتی نیز باشد.

آدرس: Design Forum Shop // Errotajankatu 7 // Mon-Fri 11am-7pm, Sat 11am-6pm ?? ????

Mood Coffee Roaster

هلسینکی

مقصد بعدی شما کافه‌ای با محیطی گرم و طرحی شگفت‌انگیز است که به عنوان یکی از بهترین کافه‌های شهر هم شناخته می‌شود. شما می‌توانید از نان‌های تازه پخت شده به همراه انواع کباب‌ها که توسط تیم حرفه‌ای در آشپزخانه آماده می‌شود میل کنید البته اگر زمان بیشتری برای اقامت در هلسینکی دارید حتماً یک روز برای صرف صبحانه به این کافه بازگردید تا یکی از مشهورترین صبحانه‌های هلسینکی را امتحان کرده باشید.

هلسینکی

آدرس: Mood Coffee Roastery // Tarkk’ampujankatu 4 ?? ????

۶:۳۰ بعدازظهر Kulttuurisauno

سونا در هلسینکی

در این موقع بیشتر فروشگاه‌های شهر تعطیل شده‌اند و یا در حال بستن مغازه‌های خود هستند و شما هم حتماً خیلی خسته شده‌اید پس بهتر است به سمت هتل و یا آپارتمان خود بروید و پس از یک استراحت کوتاه برای یک سونای گرم و پس از آن خوردن شام آماده شوید. نمی‌شود به یکی از شهرهای فنلاند سفر کرد و به سونا نرفت! درواقع واژه سونا مترادف فنلاند است. تمام منازل شخصی هلسینکی سونا دارند ولی متأسفانه تعداد کمی سونای عمومی باقی مانده است. یکی از این سوناهای عمومی Kulttuurisauna است که در سال ۲۰۱۲ و با همکاری یک طراح ژاپنی و یک معمار فنلاندی ساخته شده است و تلفیق هنر شرق و شمال را در این مجموعه می‌توانید شاهد باشید. پس از اینکه در سونا کمی استراحت کردید باید برای صرف شام آماده شوید.

هلسینکی

آدرس: Kulttuurisauna // Hagnäskajen 17 // admission: adults 15, students and seniors 12 Euro, towel 4 Euro // Wed-Sun 4pm-8.30pm وب سایت

Spis

هلسینکی

در مقصد نهایی ۱ روز گردش در شهر هلسینکی هستیم و چه چیز بهتر از خوردن یک شام لذیذ محلی به رستوران کوچک و معروف Spis گزینه خوبی برای شام است. شما می‌توانید از منو گسترده رستوران انواع غذاها که با چاشنی‌ها و دورچین‌های مخصوص اسکاندیناوی طعم‌دار تزئین شده‌اند را سفارش دهید و با صرف یک غذای اسکاندیناویایی ۱۲ ساعت گردش در شهر هلسینکی را به پایان برسانید.

غذا هلسینکی

آدرس: Spis // Kasarmikatu 26 // Tue-Sat 5pm-12am  وب سایت

 

مطالب مرتبط:

منبع 12hrs

دیدگاه