تجاوز به حریم درجه یک تخت جمشید به بهانه محیط زیست و نهالکاری

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۰
تجاوز به حریم درجه یک تخت جمشید به بهانه محیط زیست و نهالکاری

در روزهای اخیر اداره میراث فرهنگی شهرستان مرودشت اقدام به قلع و قمع نهال‌هایی در حریم درجه یک تخت جمشید کرد که غیرمجاز کاشته شده بودند.

در محدوده‌ای که از پیش‌تر به صاحبانشان اعلام شده بود احداث هرگونه ساختمان و تأسیسات، نصب دکل، درختکاری، دیوارکشی، حصارکشی، پی‌کنی، کندوکاو تسطیح اراضی، عملیات استخراج معدن سنگ، شن‌وماسه و خاک رس و دفن و رهاسازی زباله ممنوع است.

اجرایی شدن احکام مربوط به آن‌ها، به شکایت اداره میراث فرهنگی از این نهال‌کاری‌ها برمی‌گردد که طی آن یک بار حکم قضایی برای رفع تخلف دو هزار مترمربع باغ شهری و ۳۰۰ متر حصارکشی، با استفاده از کاشت نهال شمشاد و یک بار هم حدود چهارهزار متر صادر شد. این اقدامات تحت نظارت کارشناسان اداره میراث‌فرهنگی، نماینده واحد حقوقی، مسئول یگان حفاظت شهرستان مرودشت، نماینده دادستان شهرستان و همکاری نیروهای انتظامی، اجرا شد.

اخطار به کشاورزان داده شده بود

این اقدام زمانی رخ داد که پیش از این نیز این تخلفات صورت گرفته بود و پیش از این نیز بارها به کشاورزان و مالکان این زمین‌ها اخطار داده شده بود. اما برخی از این مالکان در مخالفت با اداره کل میراث فرهنگی مرودشت سعی دارند موضوع را وارونه جلوه دهند آن‌ها با انتشار تصاویری از قطع درختان در فضاهای مجازی درصدد هستند تا اعلام کنند که متولیان میراث فرهنگی در تخت جمشید، مرودشت و استان فارس مخالف محیط زیست بوده و با هرگونه درختکاری نه تنها مخالفت می‌کنند بلکه به محیط زیست نیز آسیب زده و درختان را از بین می‌برند. بهانه‌ای که در فضاهای مجازی وارونه جلوه داده شده است.

اما در حقیقت آنچه که مسلم است اینکه تخت جمشید در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و در ضوابطی که برای حفاظت از آن و حریمش در نظر گرفته‌اند اعلام شده که نباید حریم آن و حریم منظری‌اش مخدوش شود. به همین دلیل متولیان میراث فرهنگی باید با هرگونه تعرض به این حریم برخورد کنند. بنابراین کاشت نهالی که چند سال بعد به درختی تنومند تبدیل خواهد شد نه تنها از لحاظ بصری حریم این اثر جهانی را مخدوش می‌کند بلکه برای آثار باقی مانده در زمین نیز مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه