سوغات رم ایتالیا، از کیف و کفش چرم تا شیشه گری ناب مورانو

حمیده کریمی
حمیده کریمی یکشنبه، ۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۰
سوغات رم ایتالیا، از کیف و کفش چرم تا شیشه گری ناب مورانو

رم، پایتخت زیبای ایتالیا، یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری در دنیا است. در ادامه با کجارو همراه باشید تا با سوغات رم آشنا شویم.

رم یکی از محبوب ترین مقصدهای گردشگری و پایتخت ایتالیا، است از این رو می‌توانید انواع و اقسام سوغاتی‌های جذاب از تمامی شهرها ویاشهر - بندرهای این کشور را در این شهر پیدا کنید؛ از ماسک‌های ونیزی گرفته تا لباس گلادیاتورها. در ادامه با تعدادی از سوغاتی‌های این شهر زیبا آشنا می‌شویم که شما را به یاد خاطرات سفر به رم می‌اندازند و هدیه‌ای زیبا برای دوستان و نزدیکان‌تان هستند.

لباس

سوغات رم

ایتالیا کشور مد و خاستگاه بسیاری از برندهای مشهور دنیای مد و پوشاک است. در این شهر، می‌توانید فروشگاه‌های برترین برندهای ایتالیایی و بین‌المللی را در گوشه و کنار خیابان‌های بزرگ و مشهور پیدا کنید. البته پوشاک برند، گران‌قیمت است ولی اگر توانایی هزینه کردن داشته باشید، مطمئنا ارزشش را دارد.

شال‌ و روسری ابریشمی ایتالیایی، یکی دیگر از سوغاتی‌های محبوب رم است که تنوع زیادی دارد. این شال‌های زیبا را با هر رنگ و طرحی که دوست داشتید می‌توانید در فروشگاه‌های مختلف خریداری کنید. حتی در بازارچه‌ها هم می‌توانید شال‌های باکیفیت و خوبی پیدا کنید.

کیف و کفش

سوغات رم

کیف و کفش و سایر محصولات چرمی ایتالیا مشهور است. بسیاری از برندهای مطرح دنیا که در زمینه‌ی طراحی و تولید کیف و کفش فعالیت می‌کنند، ایتالیایی هستند. در رم می‌توانید باکیفیت‌ترین و شیک‌ترین کیف‌ها و کفش‌ها را بخرید؛ هدیه‌ای که خانم‌ها علاقه‌ی زیادی به آن دارند.

در بازارچه‌های محلی و خیابان‌ها، دست‌فروش‌های زیادی را خواهید دید که کیف‌ و کفش با برندهای مشهور مثلا گوچی می‌فروشند. در نظر داشته باشید که این محصولات، اصل نیستند اما اگر می‌خواهید سوغاتی ارزان بخرید، در بین این محصولات هم کیف و کفش باکیفیت پیدا می‌شود.

زیورآلات

سوغات رم

ایتالیا سابقه‌ای طولانی در طراحی و تولید زیورآلات دارد. حتما زیورآلات قدیمی رومی را در موزه‌ها دیده‌اید. اگر توانایی مالی دارید، می‌توانید زیورآلات طلا بخرید که طراحی‌های فوق‌العاده و منحصربه‌فردی دارند.

در صورتی که نمی‌خواهید زیاد هزینه کنید، زیورآلات دست‌ساز گزینه‌ی خوبی است که در غرفه‌های بازارچه‌های محلی به وفور پیدا می‌شود.

ظروف شیشه‌ای مورانو

سوغات رم

شیشه‌ی مورانو (Murano) در ونیز تولید می‌شود اما محصولات مختلف آن را در فروشگاه‌های رم و سایر شهرهای ایتالیا می‌توان پیدا کرد. البته هنگام خرید باید دقت کنید که کالای اصل را تهیه کنید چون نمونه‌های قلابی در بازار فراوان است. همه‌ی ظروف و اشیای دکوری شیشه‌ای مورانو، حتی کوچک‌ترین آنها، دارای ضمانت اصالت کالا است.

جزیره‌ی کوچک مورانو در ۱/۵ کیلومتری شهر قدیمی ونیز ایتالیا قرار گرفته است. این جزیره سابقه‌ای طولانی در شیشه‌گری داشته و قرن‌ها، یکی از پیشتازان این صنعت در اروپا بوده است

جزیره‌ی کوچک مورانو در ۱/۵ کیلومتری شهر قدیمی ونیز ایتالیا قرار گرفته است. این جزیره سابقه‌ای طولانی در شیشه‌گری داشته و قرن‌ها، یکی از پیشتازان این صنعت در اروپا بوده است. از آنجایی که ونیز یک بندر تجاری مهم برای کالاهایی از خاور دور و مدیترانه بوده، هنرمندان این شهر، از فرهنگ‌های دیگر مثلا رومیان، یونانیان و فرهنگ آسیایی برای خلق آثار خود الهام گرفته‌اند. به مرور که این صنعت رشد کرد، آتش کوره‌ها تهدیدی برای شهر بود و در نهایت دولت تصمیم گرفت تا صنعتگران را به جزیره‌ی مورانو منتقل کند.

امروزه، هنوز هم هنرمندان و صنعتگران این منطقه با هنر خود، گردشگران را شگفت‌زده می‌کنند. آنها هر چیزی از شمعدان گرفته تا گوشواره‌های ظریف را با روش‌های اختصاصی و سنتی خود می‌سازند. البته هنگام خرید دقت کنید چون نمونه‌های تقلبی زیادی در بازار وجود دارد حتی در خود جزیره‌ی مورانو هم ممکن است نمونه‌های تقلبی پیدا کنید. در همین جزیره موزه‌ی شیشه، موزه‌ای است که می‌توانید از آن بازدید کنید تا با تاریخچه‌ی این هنر آشنا شوید.

سوغات خوراکی

سوغات رم

سرکه‌ی بالزامیک، روغن زیتون، پنیر پارمزان، شکلات و ده‌ها سوغات خوراکی دیگر در سراسر فروشگاه‌های رم پیدا می‌شود که مورد توجه گردشگران قرار دارند. البته هنگام خرید مواد غذایی به قوانین ورود و خروج کالا از کشور توجه کنید. برخی از هواپیمایی‌ها هم در مورد مقدار مایعاتی که می‌توانید همراه ببرید، محدودیت دارند. نکته‌ی دیگری که باید توجه کنید این است که بسیاری مواد غذایی ایتالیایی، مواد نگه‌دارنده ندارند بنابراین برای سفرهای طولانی مناسب نیستند.

روغن زیتون ایتالیا معروف است. البته شاید در محل زندگی خودتان هم در سوپرمارکت‌های بزرگ بتوانید روغن زیتون ایتالیایی پیدا کنید. اما روغن زیتون‌های محلی که بعضی از آنها با گیاهان معطر محلی، عطرآگین می‌شوند، کیفیت و طعم فوق‌العاده‌ای دارند و سوغاتی ارزشمند و خوبی هستند.

سرکه‌ی بالزامیک هم یکی دیگر از سوغاتی‌های خوراکی ایتالیا است که همه‌ جای دنیا پیدا می‌شود اما سرکه‌ی بالزامیک ایتالیایی طعم متمایزی دارد که باید امتحان کنید. از این سرکه در تهیه‌ی انواع غذاها از سالاد گرفته تا پاستا استفاده کنید و به غذاهای خود عطر و طعم ایتالیایی بدهید.

نقاشی

میدان Piazza Navona یکی از جاذبه‌های گردشگری رم است. با سر زدن به این میدان می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید

میدان Piazza Navona یکی از جاذبه‌های گردشگری رم است. با سر زدن به این میدان می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید. علاوه بر اینکه آثار تاریخی را می‌بینید می‌توانید از بهترین اسباب‌بازی فروشی‌های رم، سوغاتی بخرید. علاوه بر این، هنرمندان زیادی در این میدان به خلق آثار هنری مشغولند و کارهای خود را به فروش می‌رسانند. از طراحی‌های ساده تا نقاشی‌های فوق‌العاده از مناظر طبیعی و دیدنی‌های رم. همچنین هنرمندان بسیار توانایی در خلق پرتره در این میدان به فروش آثار ارزشمند خود اشتغال دارند. می‌توانید یک نقاشی از چهره‌ی خودتان یا یک کاریکاتور از چهره‌ی نزدیکان‌تان را به این هنرمندان سفارش دهید.

عروسک خیمه‌ شب بازی

سوغات رم

شاید فکر کنید دوران خیمه شب بازی و عروسک‌های آن گذشته است اما در ایتالیا به خصوص در منطقه‌ی سیسیل هنوز هم این عروسک‌های زیبا ساخته می‌شوند و به عنوان سوغات به فروش می‌رسند. شخصیت‌های این عروسک‌ها معمولا از داستان‌های قدیمی ایتالیایی الهام گرفته می‌شود. این عروسک‌ها را با چوب می‌سازند. جالب است بدانید که  فرهنگ و صنعت عروسک‌سازی و اجرای نمایش‌های عروسکی در سیسیل به عنوان میراث فرهنگی ناملموس در یونسکو به ثبت رسیده است. در فروشگاه‌های سوغات رد شهر رم می‌توانید این عروسک‌های زیبا را با کیفیت‌های مختلف خریداری کنید.

ظروف و اشیای چینی

ظروف و اشیای چینی را همه جای دنیا می‌توانید پیدا کنید اما آنچه که باعث می‌شود این صنایع دستی در فهرست سوغات قرار بگیرند این است که هر منطقه‌ای، سبک و طراحی خاصی برای این ظروف و اشیا دارد که با منطقه‌ی دیگر متفاوت است. در فروشگاه‌های سوغات رم، انواع اشیای چینی و سرامیکی را می‌توانید به عنوان سوغات و یادگار سفر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه