خانه‌های شناور دریاچه بوکودی؛ بوداپست

کاملیا کوثری
کاملیا کوثری جمعه، ۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
خانه‌های شناور دریاچه بوکودی؛ بوداپست

دریاچه بوکودی و خانه‌های شناور روی آن، یکی از جاذبه‌های گردشگری بوداپست است که در این مقاله‌ی کجارو با آن بیشتر آشنا خواهید شد.

دریاچه «بوکودی» (Bokodi در روستای «بوکود» (Bokod) در ۸۰ کیلومتری غرب بوداپست، پایتخت مجارستان قرار دارد؛ دریاچه‌ای مصنوعی که در سال ۱۹۶۱ توسط کارخانه‌‌ تولید انرژی گرمایی «اوروس زلانی» (Oroszlány) و از طریق جمع‌آوری آب در چمن‌زاری ایجاد شده که ارتفاع کمی داشت و در کنار کارخانه واقع شده بود.

دریاچه بوکودی

نیروگاه از آب خنک این دریاچه برای دیگ‌های بخار خود استفاده می‌کرد و بعد، آب گرم را مجددا به دریاچه باز می‌گرداند. این چرخه‌ی استفاده و بازیافت آب باعث می‌شد که آب دریاچه تحت هیچ شرایطی، حتی در سرمای شدید زمستان یخ نزند.

بوکودی

به مرور زمان این دریاچه تبدیل به مکانی پرطرفدار برای ماهیگیری و تفریح شده و چندین کلبه‌ی کوچک چوبی هم توسط مردم محلی روی دریاچه ساخته شد که برای رسیدن به آن‌ها باید از پیاده‌روهای چوبی عبور کرد. به‌جز ساکنان محلی این منطقه، عده‌ی کمی از  وجود چنین منطقه و چشم‌انداز زیبایی باخبر بودند، تا این‌که در نوامبر ۲۰۱۳، عکسی از خانه‌های شناور روی دریاچه در پس‌زمینه‌ی موتور جستجوی Bing ظاهر شد. بعد از منتشر شدن این عکس در اینترنت، گردشگران و عکاسان به این منطقه هجوم آوردند.

بوکودی

به غیر از خانه‌های شناور روی دریاچه، یکی از جذابیت‌های این منطقه این است که این دریاچه هرگز منجمد نمی‌شود، در نتیجه همیشه و در تمام طول سال، فرصت ماهیگیری را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. اما متاسفانه در سال ۲۰۱۵، نیروگاه تعطیل شد و این بدان معنی بود که دیگر آب دریاچه در زمستان گرم نبود و این موضوع تا حد زیادی بر جاذبه‌های گردشگری بوکودی تاثیرگذار بود.

بوکودی

مطالب مرتبط:

منبع Amusing Planet

دیدگاه