سن پیر و میکلون: آخرین بازمانده از نسل استعمار فرانسه در آمریکای شمالی

کاملیا کوثری
کاملیا کوثری یکشنبه، ۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۳۰
سن پیر و میکلون: آخرین بازمانده از نسل استعمار فرانسه در آمریکای شمالی

«سن پیر و میکلون» آخرین بازمانده از استعمار امپراتوری فرانسه است که هنوز هم تحت حکومت این کشور است. برای آشنایی بیشتر با این مجمع‌الجزایر با کجارو همراه شوید.

۲۵ کیلومتر دورتر از ساحل کانادا، در اقیانوس آتلانتیک شمالی، تکه کوچکی از خاک فرانسه قرار دارد؛ مجموعه‌ای از جزیرهها که متعلق به مجمع‌الجزایر «سن پیر و میکلون» (Saint Pierre & Miquelon) بوده و به رغم این‌که ۴۰۰۰ کیلومتر دورتر از سرزمین اصلی واقع شده‌اند، هنوز هم تحت کنترل فرانسه هستند. این جزایر، آخرین ردپای فرانسه‌ی استعمارگر در اقیانوس آتلانتیک هستند.

جزایز سن پیر و میکلون نخستین بار در سال ۱۵۲۰ توسط اروپاییان کشف و در سال ۱۵۳۶ تبدیل به مستعمره‌ی فرانسه شد. طی قرن‌های آتی، پس از منازعات بریتانیا و فرانسه بر سر آن‌که کدام‌یک باید زمام این سرزمین که در قاره‌ای دیگر است را در دست داشته باشد، این جزایر چندین بار دست به دست شده‌اند.

سرانجام فرانسه تمامی مستعمره‌های خود در آمریکای شمالی را رها کرد که شامل بخش بزرگی از قسمت شرقی این بخش از آمریکا می‌شد؛ تمامی مستعمره‌ها به غیر از سن پیر و میکلون که هنوز تحت حکومت فرانسه هستند.

سن پیر

این مجمع‌الجزایر، متشکل از ۸ جزیره است که بالغ بر ۲۴۲ کیلومتر مربع مساحت دارند. از میان این جزایر، تنها جزیره‌های سن پیر و میکلون دارای سکنه بوده و بقیه پوشیده از صخره‌ها، سواحل شیب‌دار و خالی از سکنه هستند. ۹۰ درصد از ۶۰۰۰ نفر جمعیت این جزیره در سن پیر زندگی می‌کنند که به رغم کوچکی، بندرگاهی مناسب و مجهز و یک فرودگاه دارد.

ساکنان این جزیره، زندگی خود را از طریق ماهیگیری و خدمات‌رسانی به کشتی‌های ماهیگیری تامین‌ می‌کردند که به بندر «نیوفاوندلند» (Newfoundland) رفت‌و‌آمد داشتند.

سن پیر

سن پیر و میکلون

قاچاق الکل

مرزهای دریایی شگفت‌انگیز

در سال ۱۹۷۲، بین فرانسه و کانادا مناقشه‌ای بر سر مرزهای دریایی سرزمین سن پیر و میکلون به وجود آمد. این مناقشه در سال ۱۹۹۲ و از طریق حکمیت، حل و فصل شد. یک منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی در اطراف جزیره به وجود آمد و به فرانسه اعطا شد. این منطقه‌ی ویژه که شکلی عجیب دارد و شبیه به سوراخ کلید است، ۲۰ کیلومتر عرض و ۳۴۸ کیلومتر طول دارد و همچون دالانی تا قسمت جنوبی جزیره‌ها کشیده شده است. این دالان ایجاد شده تا فرانسه بتواند بدون نیاز به عبور از منطقه‌ی ویژ‌ی اقتصادی کانادا، به منطقه‌ی مختص به خود دسترسی داشته باشد.

با این وجود، مرزها به‌درستی از هم تفکیک نشده‌اند و همان طور که در تصویر می‌بینید، منطقه‌ی مربوط به کانادا با مسیری که انتظار می‌رفت مختص فرانسه باشد هم تداخل پیدا کرده است. چنان‌که به نقل از  نیویورک تایمز، این مرز دریایی، خود موجب مناقشه‌ای دیگر خواهد بود.

مرزهای دریایی در نیمه راه بین سن پیر و نیوفاوندلند ممکن است از «جزیره‌ی سبز» (Green Island) و جنوب «جزیره‌ی سبز کوچک» (Little Green Island) کانادا عبور کند، شاید هم نه. برخی از نقشه‌ها، این جزیره‌های کوچک‌تر را یک سوی مرز دریایی قرار می‌دهند و برخی دیگر، مرز را دقیقا از میان جزیره‌ها عبور می‌دهند.

مرزها

جزیره سن پیر در (سمت راست) و میکلون (سمت چپ). جزیره‌ای که در قسمت چپ و پایین دیده می‌شود، «لانگلید» (Langlade) است.

سن پیر

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه