غذاهای محلی پراگ، چک؛ از سیویچکوا تا گولاش (قسمت اول)

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی یکشنبه، ۱۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۰
غذاهای محلی پراگ، چک؛ از سیویچکوا تا گولاش (قسمت اول)

غذاهای محلی پراگ دیگر نکته مثبتی است که این شهر علاوه بر معماری زیبا می‌تواند داشته باشد. برای آشنایی بیش‌تر با غذاهای محلی پراگ، پایتخت جمهوری چک، با کجارو همراه باشید.

افرادی که به پراگ سفر می‌کنند ممکن است با ریزه‌کاری‌های آشپزی این شهر آشنا نباشند. تمام غذاها از غذاهای خانگی گرفته تا خیابانی همه و همه تاریخی نهفته و آماده‌ی کشف دارند. در ادامه به معرفی این غذاها می‌پردازیم.

سیویچکوا نا اسمتیه (Svíčková na smetaně)

سیویچکوا

این غذا را می‌توان غذای ملی و محبوب چک معرفی کرد. گوشت راسته گوسفند را با سبزیجاتی چون هویج، پیاز یا ریشه کرفس، به همراه فلفل سیاه، فلفل فرنگی، برگ‌های خوش‌بو و زعتر (از خانواده آویشنیان) و خامه می‌پزند. این غذا معمولا با دامپلینگ سرو می‌شود. دامپلینگ نوعی خمیر است که مواد مختلفی پر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

پالاچینکی (Palačinky)

پنکیک

پنکیک

پالاچینکی یا پنکیک یکی از خوراکی‌های مربوط به پراگ است که هر گردشگری حتما باید آن را امتحان کند. این پنکیک‌های باریک بسیار شبیه به کرپ‌های فرانسوی هستند اما با شیوه و خمیری متفارت تهیه می‌شود. خمیر را به شکل لوله جمع کرده و داخل آن را با مربا، میوه، خامه یا آجیل پر می‌کنند. این خوراکی برای افرادی که عاشق شیرینی هستند بسیار مناسب است.

پنکیک

اگر به دنبال پنکیک خوش‌ طعم‌تری هستید می‌توانید آن را با گوشت، پنیر یا اسفناج میل کنید. این خوراکی در کریسمس طرفداران بیش‌تری دارد.

این میان وعده‌ی خوشمزه را می‌توانید در تمام کافه‌ها غرفه‌های خیابانی خریداری و میل کنید.

تردلنیک (Tredelnik)

تردلنیک

یکی از شیرینی‌های سنتی پیچ‌پیچی پراگ که ریشه در منطقه مجارستانی زبان ترنسیلوانیا دارد تردلنیک است. این شیرینی معمولا گرم سرو می‌شود و روی آن شکر، آجیل یا دارچین می‌پوشانند. خمیر این شیرینی را دور یک سیخ چوبی یا فلزی می‌‌پیچند و روی شعله برشته می‌کنند. در همین حین روی آن را شکر یا دارچین می‌پاشند.

تردلنیک

تردلنیک

دیدن برشته و آماده شدن این شیرینی بسیار لذت‌بخش است. تردلنیک یکی غذای رایج خیابانی است که هر جایی در شهر می‌توانید آن را تهیه کنید.

گوشت، دامپلینگ و کلم رنده‌شده

گوشت دامپلینگ و کلم

نام این غذای پراگی وپرو کندلو زلو است که از سه ماده اصلی گوشت، دامپلینگ بخارپزشده، و کلم تهیه می‌شود. بسیاری از غذاهای چک از گوشت و دامپلینگ تهیه می‌وشند به همین خاطر بسیار سنگین و مقوی هستند با این تفاوت که وپرو کندلو نسبت به بقیه سالم‌تر و مغزی‌تر است.

چلبیچکی (Chlebíčky)

ساندویچ

چلبیچکی یک نوع ساندویچ رو باز است که به خاطر زمانی کمی که برای تهیه لازم دارد در وعده صبحانه یا ناهار صرف می‌شود. این غذا یکی از غذاهای محبوب رایج در بین اهالی چک بوده در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها سرو می شود.

روی این ساندویچ را با مواد مختلفی چون تخم‌مرغ، همبرگر، سوسیس نمک‌زده، ماهی، خیارشور، گوجه، خیار، سالاد، پنیر پر می‌کنند.

گولاش (Guláš)

گولاش

با اینکه این غذا ریشه در مجارستان دارد اما خود را با آشپزی چک وفق داده و به یکی از غذاهای محبوب و اصلی این کشور تبدیل شده است. این غذا برخلاف گولاش‌های مجارستان با سبزیجات کم‌تر و گوشت بیش‌تر تهیه می‌شود.

معمولا از گوشت گاو یا مرغ استفاده می‌شود. گوشت را به صورت آبگوشت می‌پزند و با نان‌های دامپلینگ سرو می‌کنند.

مطالب مرتبط:

منبع bonappetour

دیدگاه