میراث هزار ساله ویتنام به ایران می آید

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۲۷ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۵
میراث هزار ساله ویتنام به ایران می آید

مهم‌ترین نمایش عروسکی ویتنام با بیش از هزار سال قدمت، با هدف ارتباط، معرفی و شناساندن فرهنگ دو کشور ویتنام و ایران در کشورمان اجرا خواهد شد. 

در سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری به ویتنام، دو کشور بر تعاملات فرهنگی و توسعه گردشگری تاکید کردند. پس از آن نیز سفیر ویتنام در تهران در دیدار با زهرا احمدی‌پور، رئیس سازمان میراث فرهنگی، براساس تفاهم‌نامه‌ی گردشگری میان ایران و ویتنام که در سفر رییس جمهور به ویتنام مورد توافق قرار گرفته بود، قرار شد کارگروه توسعه روابط گردشگری ایران و ویتنام با حضور کارشناسانی از سفارت ویتنام و کارشناسان گردشگری ایران تشکیل و همچنین خانه هنر و فرهنگ ایران در ویتنام راه‌اندازی شود.‎

بر این اساس و در نخستین قدم قرار است نمایش عروسکی ویتنام با بیش از هزار سال قدمت در تهران و ۴ شهر تاریخی کشور اجرا شود.

به گفته‌ی «دانگ هو فوک»، دبیر اول سفارت ویتنام در تهران، ریشه این نمایش سنتی در طول هزار سال نشات گرفته از زندگی روزمره مردم ویتنام، قصه‌ها، افسانه‌ها و اسطوره‌های ویتنامی است. این نمایش تنها اجرای عروسکی در آب در جهان است که بیش از ۱۰ قرن قدمت دارد و نمایشگر تمدن و سمبل‌های باستانی ویتنام است.

نمایش عروسکی ویتنام در ایران

از آنجا که آب عنصر مهمی در زندگی مردم ویتنام و کشت برنج نیز محصول اصلی کشاورزی ویتنام بوده است، در گذشته کشاورزان پس از فصل برداشت برنج به اجرای این نمایش کهن می‌پرداختند.  در این میراث ناملموس ویتنام، هر عروسک نماد یک شخصیت خاص است و کاراکترهای مختلف در این نمایش حضور دارند.

عروسک‌ها حدود ۶۰ سانتیمتر ارتفاع و بین ۹ تا ۱۴ کیلوگرم وزن دارند به طوری که حرکت آن‌ها روی صحنه نیاز به مهارت و قدرت زیاد دارد. عروسک گردان‌ها نیز تا سینه در یک استخر آب فرو می‌روند و پشت یک پرده قرار می‌گیرند و عروسک‌های چوبی را با دسته‌ها و نخ‌های پنهان آن‌ها در زیر آب کنترل می‌کنند و بیننده فقط عروسک‌هایی را روی آب می بیند که در حال اجرای حرکات نمایشی هستند.

هو فوک در ادامه گفت:

آب نه تنها ریسمان عروسک‌ها و حرکت عروسک گردان‌ها را مخفی می‌کند، بلکه فرصتی برای ایجاد صدای آب و موج دریا فراهم می‌شود.

نمایش عروسک‌های آبی ویتنام بیش از هزار سال قدمت دارد و ویتنام در حال تدوین پرونده آن برای ثبت جهانی در فهرست میراث ناملموس جهان در یونسکو است. نمایش میراث ناملموس آسیای شرقی با عنوان عروسک‌های آبی قرار است در ایران و در شهرهای تهران، اصفهان، یزد، شیراز و کاشان به روی صحنه برود و سفارت ویتنام در تهران در حال رایزنی با شهرهای کشور برای اجرای این نمایش در خانه های تاریخی است.

این نمایش که در آستانه ثبت جهانی یونسکو قرار دارد به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد در دنیا بسیار مورد توجه است و بازیگران و عروسک‌گردان‌های آن در کشورهای مختلف جهان به اجرای این میراث هزارساله پرداخته‌اند. دولت ویتنام با هدف برقراری پیوند میراث ناملموس و فرهنگ دو کشور ایران و ویتنام تصمیم گرفته است این نمایش را در ۲۷ تیرماه در برج میلاد تهران به اجرا درآورد و به مدت ۱۰ روز نیز در شهرهای کرمان، اصفهان، شیراز، یزد و کاشان به نمایش میراث کهن ویتنامی‌ها بپردازد.

نمایش عروسک‌های آبی ویتنام از روستاهای منطقه دلتای رودخانه سرخ در شمال ویتنام که هانوی پایتخت آن کشور نیز در همین منطقه قرار دارد از قرن یازدهم توسعه یافت. این نمایش پس از برداشت محصول در مزارع برنج برگزار می‌شد تا بدین ترتیب پایان فصل برداشت محصول جشن گرفته شود. اما در شهرهای بزرگ ویتنام این نمایش در استخرهای عمومی و به صورت بداهه اجرا می‌شود و اینگونه میراث ناملموس ویتنام از هزار سال گذشته زنده مانده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه