۱۲ دلیل برای سفر به اوکراین (قسمت دوم)

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم جمعه، ۳۰ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
۱۲ دلیل برای سفر به اوکراین (قسمت دوم)

اوکراین کشوری متفاوت در اروپای شرقی است که جاذبه‌های خاص خودش را دارد. با کجارو همراه باشید تا به شما بگوییم که چرا باید به این کشور سفر کنید.

تجربه‌ ثابت کرده‌ است که تا جایی را نبینیم نمی‌توان از رازهای آن با خبر شد. هر مکانی روی کره‌ی زمین جاذبه‌های گردشگری خاص خودش را دارد که فقط می‌توان از زبان افرادی که به آن‌جا سفر کرده‌اند، از این جاذبه‌ها آگاه شد. در قسمت دوم این مقاله ۶ دلیل دیگر را خواهیم خواند که ما را ترغیب به سفر به اوکراین می‌کند. این مقاله از زبان آرتور وی (Arthur Wei) گردشگر، نویسنده و فیلم‌ساز تقدیم شما می‌شود.

۷. زیبایی اوکراین

سفر اوکراین

اوکراین با بازه‌ای از بناهای منتخب و مختلف از تاریخ پر فراز و نشیبش، شمارا غافلگیر می‌کند. در هر شهر تاثیر یک دوره را می‌توانید ببینید. از کلیساهای سبز و صورتی گرفته تا قلعه‌های قدیمی، از اثر شوروی سابق گرفته تا تاریخ اروپایی. در کیف، می‌توانید در خیابان پاستیل مانند وزدیژنکا (Vozdvyzhens'ka) قدم بزنید و به این فکر کنید که انگار یک سرزمین رویایی اروپایی است با رنگ‌های شیرین و ساختمان‌هایی که خوب از آن‌ها مراقبت شده است.

همه‌ی خیابان‌ها مثل این دست نخورده نیستند اما در سنگ و آجر نیز زیبایی وجود دارد: زیبایی کشاکش‌ها، تسخیر‌ها، تاریخ‌ها. بستگی به موقعیت، ممکن است حس کنید در اروپای مرکزی یا شوروی سابق هستید. در تصویر کلیسای سنت اندریو (St. Andrew) را می‌بینید که انگار از شهر بیرون پریده است. 

۸. گذشته‌ی پیچیده و آینده امیدوار کننده

سفر اوکراین

لیکاکیو (Lychakiv) یک قبرستان زیبا و البته یک جاذبه‌ی گردشگری پر طرفدار در نزدیکی لاویو است. اوکراین دوره‌های تاریخی متنوعی دارد چراکه از ابتدای تاریخ به صورت مداوم توسط قدرت‌های مختلف مورد تعرض و اشغال قرار گرفته‌ است. اوکراینی‌ها رنج زیادی را تحمل کرده‌اند که تا امروز ادامه دارد. این کشور در سال ۲۰۱۴ توسط دولت ورشکست و مورد دزدی قرار گرفت اما پس از انقلاب اروپایی (Euromaiden)، یک انقلاب مردمی که با نام انقلاب جاه و مقام نیز مشهور است، به بازسازی خود مشغول شده. در این انقلاب بعضی از بخش‌های اوکراین به خاکستر تبدیل شد. در زمان جنگ اخیر با روسیه در شرق کشور، کل اوکراین متحد شد. هویت آن‌ها هیچ‌ وقت قوی‌تر از امروز نبوده‌ است. 

۹. بازگشت به گذشته

سفر اوکراین

جالب‌ترین مکانی که در تمامی زندگیم دیده‌ام، چرنوبیل است. حتی با وجود اینکه‌ این مکان به عنوان مقصد گردشگری سیاه معروف است. چرنوبیل یک حادثه‌ی گداخت هسته‌ای بود که رادیواکتیوی ۱۰۰ برابر بمب اتمی هیروشیما و ناکازاکی از آن نشت کرد. اگر بیش از ۸۰۰,۰۰۰ نفر از مردم شجاع نبودند، حادثه‌ی دوم می‌توانست کل اروپا را ذوب کند. مردم خانه‌هایشان را در حالی ترک کردند که خاطراتشان دست نخورده در آنجا ماند.

اگر بیش از ۸۰۰,۰۰۰ نفر از مردم شجاع نبودند، حادثه‌ی دوم چرنوبیل می‌توانست کل اروپا را ذوب کند

شما می‌توانید در شهر متروک قدم زده و آن را دقیقا شبیه به زمان تخلیه‌ی آن در سال ۱۹۸۶ ببیند. بازدیدی عجیب از خانه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها و حتی پارک سرگرمی. می‌توان گفت که طبیعت شهر را از انسان بازپس گرفته است. اجسامی مانند این کتاب کودکان، طوری اینجا مانده که انگار آن کودک روزی باز خواهد گشت. از این شهر فقط در قالب تورهای مخصوص می‌توان بازدید کرد.

۱۰. فرهنگ چندهزار ساله

سفر اوکراین

اوکراین در سال ۱۹۹۱ و پس از پایان جنگ سرد استقلال خود را از شوروی سابق کسب کرده و تبدیل به کشور خودش شد! با این وجود تنوع فرهنگ، سنت و رسوم مردم تنوعی هزاران ساله و فراتر از خطوط کشیده شده روی نقشه دارد. مردم قوم‌های مختلف می‌دانند که حکومت در دست هرکه باشد مهم نیست، آنها هویت جاویدان خود را حفظ می‌کنند. آواها، رقص، قلابدوزی و صنایع دستی آنان از آزمون زمان و گزند دشمنان خارجی سربلند بیرون آمده است. در قسمت بالایی عکس، رقص و اجرای موسیقی بوکوینیان (Bukovynian) را در چرنیوستی (Chernivtsi) می‌بینید. در قسمت پایینی تصویر اما عکس‌های قدیمی دیده می‌شوند که از یک کلبه در روستای بابین (Babyn) در کوه‌های کارپاتیان یافت‌ شده‌اند. 

۱۱. مردم

سفر اوکراین

باور قدیمی بر این است که مردم اوکراین رفتار دوستانه‌ای ندارند. در اولین شب اقامت من در لاویو، ما بازی Never Have I Ever را انجام دادیم و یک بانوی اوکراینی به من گفت که تا به حال با یک غریبه صحبت را آغاز نکرده است.  به نظر سرد و غیر دوستانه می‌آید مگر نه؟ اما ۲ هفته بعد دقیقا همین گروه که حال دوستان من محسوب می‌شدند برای من از عکس‌هایم یک ویدئوی تبریک تولد ساختند و میزبانم برایم یک جشن تولد غافلگیرانه همراه با اجرای زنده‌ی ویلون راه انداخت. ممکن است اوکراینی‌ها سر صحبت را با شما باز نکنند اما مهربان‌ترین مردمی هستند که تا به حال دیده‌ام. دوستی آن‌ها واقعی و پر مفهوم است. 

۱۲. اوکراین تمام‌نشدنی

سفر اوکراین

در اوکراین دیدنی‌ها تمام نمی‌شوند. نه‌تنها به دلیل وسعتش، بلکه به دلیل تعداد زیاد جذابیت‌هایش. بوکوول (Bukovel) مرا با طبیعت زیبا و اسکی غافلگیر کرد. جایی که ۶۰ شیب مختلف و ۱۶ کشنده‌ی اسکی دارد. در تابستان می توانید اینجا قدم بزنید، در کوهستانش دوچرخه‌سواری کنید، از دریاچه لذت برده و از تمامی امکانات رفاهی لازم بهره ببرید. پس از یک ماه اقامت در اوکراین، هنوز تعداد زیادی از جاذبه‌های اینجا را ندیده‌ام. پیش از رسیدن به اوکراین هرگز تصور نمی‌کردم چنین تاثیری روی من بگذارد. 

این هم از قسمت دوم جاذبه‌های خاص اوکراین. نظر شما کجارویی‌های عزیز چیست؟ آیا شما هم مثل ما دوست دارید اوکراین را تجربه کنید؟

مطالب مرتبط:

منبع Matador Network

دیدگاه