تصاویر هوایی از کیپ تاون؛ نمایشی از تضاد فقر و ثروت

پویان میهن‌پرست
پویان میهن‌پرست دوشنبه، ۲۶ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۰
تصاویر هوایی از کیپ تاون؛ نمایشی از تضاد فقر و ثروت

 تصاویر هوایی از شهر کیپ تاون در آفریقای جنوبی که در عین زیبایی، می‌توان تضادی از فقر و ثروت را در همسایگی یکدیگر به آسانی به نمایش بگذارد. در ادامه ی این مقاله با کجارو همراه ما باشید.

اگرچه دوران تبعیض نژادی بیش از بیست سال پیش در آفریقای جنوبی به پایان رسیده است، اما همچنان تضادی قابل لمس بین سفیدپوستان و سیاه‌پوستان این کشور وجود دارد. سیاه‌پوستان قسمت پایین شهر را در اختیار دارند که همچنان در حال جنگیدن با فقر شدید و جدی، بیکاری و نابرابری دست و پنجه نرم می‌کنند.

این تضاد طبقاتی با تصاویر هوایی واضح‌تر هم می‌شود. عکاس آمریکایی جانی میلر، خالق این عکس‌ها، که اکنون در شهر کیپ تاون زندگی می‌کند، این عکس‌ها را مجموعه‌ای از «صحنه های نابرابر» می‌نامد.

تصاویر هوایی از کیپ تاون

میلر در مورد تصاویر هوایی می‌گوید:

عکس‌های هوایی به این دلیل که زاویه‌ی دید جدیدی از مکان‌ها در اختیار مردم قرار می‌دهد جالب است. مردم با خودشان فکر می‌کنند که ما با این تضاد اجتماعی و طبقاتی آشنا هستیم و بارها آن را از همان زاویه دیده‌ایم.

این موضوع بعدها روزمره می‌شود و به صورت یک الگو درمی‌آید. اما وقتی تصاویر هوایی را مشاهده می‌کنید، این موضوع تازگی خود را به دست می‌آورد.

تصاویر هوایی از کیپ تاون

به همین خاطر میلر پهپاد خودش را برداشت و به محله‌هایی از شهر کیپ‌تاون رفت که بیشترین تضادهای طبقاتی و اجتماعی را می‌توان به چشم دید. یکی از این محله‌ها، محله‌ی «ماسیفوملله» (Masiphumelele) است. محلی که ۳۸ هزار نفر انسان در زاغه‌هایی با سقف‌های حلبی زندگی می‌کنند.

نکته‌ی غم‌انگیز این ماجرا، این است که درست در همسایگی منطقه‌ی فقرزده، محله‌ی «میشل لیک» (Michelle Lake)، که محله‌ای سطح بالا به حساب می‌آید قرار گرفته است که خانه‌ها و مستقلات آن میلیون‌ها دلار قیمت دارند.

تصاویر هوایی از کیپ تاون

میلر می‌گوید:

نمی‌توان گفت که این موضوع یک آشفتگی است. بلکه واژه‌ی جهنم اجتماعی برای این شرایط بسیار مناسب‌تر است.

در مناطق فقیر سیاه پوستان زندگی می‌کننددر حالی که بیماری وجود دارد، جرم و جنایت بیداد می‌کند، بیکاری و خشنونت حد خود را گذرانده‌اند. و این چیزی نیست که شما تنها در موارد خاص شاهد باشید. در سراسر این محله‌ها این موضوع قابل روئیت است.

تصاویر هوایی از کیپ تاون

اما در همسایگی آن، زندگی لوکس و رفاه در جریان است. اینترنت، امکانات، استخر، مشاغل و مهم‌تر از همه، امید به آینده، تنها بخش کوچکی از ویژگی‌های این منطقه است.

برخی از این محله‌های فوق ثروتمند به صورت فیزیکی از مناطق محروم و فقیر جدا شده‌اند. حفاظ‌های الکتریکی و اتاق‌های نگهبانی نمونه‌ای از این تفکیک فیزیکی هستند.

تصاویر هوایی از کیپ تاون

میلر می‌گوید:

این مشکل تنها گریبان شهر کیپ تاون را نگرفته است بلکه این مناظر دلخراش و ناراحت کننده در دیگر شهرهای آفریقای جنوبی، اعم از دوربان و ژوهانسبورگ نیز به قوت خود باقی هستند.

مطالب مرتبط:

منبع AmusingPlanet

دیدگاه