سوغات وارنا، بلغارستان

حمیده کریمی
حمیده کریمی دوشنبه، ۲۴ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۰۰
سوغات وارنا، بلغارستان

وارنا یکی از دیدنی‌ترین شهرهای بلغارستان است. در ادامه به معرفی بارز‌ترین سوغاتی‌های وارنا می‌پردازیم.

خریدن سوغات یکی از بهترین بخش‌های سفر است؛ زمانی که با شور و اشتیاق، بازارچه‌ها و مراکز خرید را دور می‌زنیم تا یک سوغاتی خوب برای عزیزان‌مان پیدا کنیم. وارنا هم مثل سایر شهرهای دنیا، سوغاتی‌های مخصوص به خود دارد که برخی از آنها را هیچ کجای دیگر دنیا نمی‌توانید پیدا کنید. در ادامه با چند نمونه از سوغاتی‌های محبوب وارنا اشنا می‌شویم که مورد توجه گردشگران این شهر قرار دارند.

روغن گل سرخ

سوغات وارنا

روغن گل سرخ یکی از مهم‌ترین محصولات صادراتی بلغارستان است. البته در نظر داشته باشید که قیمت یک بطری کوچک آن تا ۵۰ یورو هم می‌رسد. عصاره‌ی گل یا گلاب یکی از محصولات جانبی تولید روغن گل سرخ است که قیمت مناسب‌تری دارد و در بسته‌بندی‌های زیبا و بطری‌های مناسب برای سوغات به فروش می‌رسد.

روغن گل سرخ در بلغارستان یک محصول صادراتی بسیار مهم است. این کشور سالانه حدود یک و نیم تن از این مایع ارزشمند را تولید می‌کند یعنی نزدیک به ۷۰ درصد از کل روغن‌های گل سرخ دنیا. این مایع ارزشمند از تقطیر گل محمدی به دست می‌آید که در دره‌ای به نام دره‌ی رز در مرکز بلغارستان پرورش داده می‌شود. بیشتر این روغن مستقیما به تولیدکنندگان عطر در سراسر دنیا فروخته می‌شود و هر کیلوگرم آن چندین هزار یورو قیمت دارد.

مقدار کمی از این روغن در کشور باقی می‌ماند و در بسته‌های زیبا و مناسب سوغات در فروشگاه‌های شهرهای مختلف به فروش می‌رسد. این روغن، کاربردهای زیادی دارد که یکی از آنها استفاده در صنعت عطر است. این روغن، ماده‌ی اصلی برای تهیه‌ی بسیاری از عطرهای باکیفیت دنیا است و مستقیما از بلغارستان به عطرسازی‌های مشهور فرانسه و آمریکا می‌رود.

سوغات وارنا

یکی دیگر از کاربردهای این روغن، استفاده در محصولات مراقبت پوست است. این روغن در بهبود آکنه موثر است و خاصیت نرم‌کنندگی، التیام بخشی و مرطوب کنندگی دارد. در رایحه درمانی هم از این روغن استفاده می‌شود و در پزشکی جایگزین، استفاده‌های فراوانی برای آن وجود دارد. یکی دیگر از موارد استفاده‌ی این روغن، در صنعت داروسازی و صنایع غذایی است.

چیدن گل‌ها چندین روز طول می‌کشد و تماما با دست و صبح زود قبل از طلوع آفتاب انجام می‌شود. گلبرگ‌های چیده شده باید در کمتر از ۱۰ تا ۱۵ ساعت تقطیر شوند. عمل تقطیر به طور سنتی در دیگ‌های بزرگ مسی انجام می‌شود. برای تهیه‌ی یک کیلوگرم از این روغن، ۳۵۰۰ کیلوگرم گلبرگ نیاز است. به همین دلیل و به علت فرایند سخت تهیه‌ی این روغن، قیمت آن بسیار بالاست.

اگر می‌خواهید سوغاتی کم‌هزینه‌تری تهیه کنید، گلاب انتخاب خوبی است.

شمایل مذهبی و تاریخی

سوغات وارنا

آیکونوگرافی یا شمایل‌نگاری یک سنت دیرینه در بلغارستان است که همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد. در وارنا، انواع شمایل‌های تاریخی و مذهبی را با ابعاد و کیفیت‌های مختلف می‌توانید به راحتی پیدا کنید. یک پیکرنگاری باکیفیت ممکن است بیش از ۲۵۰ یورو هم قیمت داشته باشد. البته از هنرمندان خیابانی و فروشگاه‌های سوغات می‌توانید انواع ارزان‌تر را خریداری کنید.

اشیا و ظروف سرامیکی

سوغات وارنا

سرامیک‌های سبک Troyan که با دست نقاشی می‌شوند یکی دیگر از سوغاتی‌های شهر وارنا هستند که آن را همه جا خواهید دید. رنگ سنتی و مرسوم این ظروف سرامیکی سبز، قهوه‌ای و اخرایی است اما اگر این مدل‌های سنتی را نپسندیدید می‌توانید انواع مدرن‌تر با طرح‌های جدید را در گالری‌های هنری پیدا کنید.

گلیم

سوغات وارنا

گلیم‌های دو روی پشمی با طرح‌های زیبا و رنگارنگ یکی دیگر از سوغاتی‌های وارنا است که البته قیمت بالایی دارد اما اگر نمونه‌های مرغوب و باکیفیت را خریداری کنید، عمر طولانی‌تری دارند و به این زودی‌ها خراب نمی‌شوند. قبل از خریدن گلیم درباره‌ی نحوه‌ی تمیز کردن آن از فروشنده سوال کنید. بیشتر گلیم‌ها را نمی‌توان در ماشین‌های شست و شو انداخت.

ظروف و اشیای مسی

سوغات وارنا

اشیای مسی با شکل‌ها و اندازه‌های گوناگون، انتخاب خوبی به عنوان سوغات هستند. اگر می‌خواهید وسیله‌ای بخرید که قابل استفاده باشد می‌توانید قهوه‌جوش‌های مخصوص قهوه‌ی ترکی بخرید که جذوه (cezve) نام دارند. فنجان‌های کوچک و سینی‌های سرو هم انتخاب خوبی برای سوغات کاربردی هستند.

منبت‌کاری

سوغات وارنا

منبت‌کاری و ایجاد طرح‌های زیبا روی چوب یکی از هنرهای سنتی زیبایی است که در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله بلغارستان از زمان‌های دور رواج داشته است. در وارنا هم هنرمندان ماهر محلی به ساخت اشیای زیبا از چوب می‌پردازند و آثار خود را به فروش می‌رسانند. این اشیای ساخته شده با چوب تنوع زیادی دارند از قاشق‌های مخصوص آشپزی گرفته تا جعبه‌های جواهرات، وسایل دکوری و تزیینات دیوار که همگی آنها هدایایی بسیار زیبا و کاربردی هستند.

جوراب پشمی

سوغات وارنا

پاپوش‌های دست باف و جوراب‌های پشمی در رنگ‌ها و طرح‌های گوناگون در شهرهای بلغارستان به فروش می‌رسند.

زیورآلات

سوغات وارنا

انواع زیورآلات را می‌توانید از مراکز خرید وارنا با قیمت‌ها و کیفیت‌های متفاوت خریداری کنید؛ سوغاتی که مورد توجه خانم‌ها قرار دارد. از زیورآلات کپی مارک‌های مشهور گرفته تا زیورآلات دست‌ساز و طراحی شده توسط هنرمندان جوان بلغارستان. وارنا بهترین جا برای پر کردن جعبه‌ی زیورآلات‌تان است.

رومیزی‌های دست‌بافت

سوغات وارنا

یکی دیگر از سوغاتی‌های جالبی که در سفر به وارنا می‌توانید خریداری کنید انواع رومیزی‌های زیبا و دست‌بافت است. این رومیزی‌ها در شکل‌ها و ابعاد مختلف به دست زنان محلی بافته می‌شوند و چون کار دست هستند، بسیار ارزشمند‌ و قابل توجه‌اند.

زنگوله

سوغات وارنا

این زنگوله‌ها در ابتدا به گردن دام‌ها آویخته می‌شده اما امروزه به یک المان تزیینی تبدیل شده است و آن را می‌توانید به عنوان وسیله‌ی تزیینی حیاط و رستوران‌های سنتی در شهرهای بلغارستان ببینید و حتی اگر دوست داشتید یکی از آنها را تهیه کنید و به خانه ببرید.

محصولات چرمی

چرم‌دوزی و تولید محصولات چرمی از قرن‌ها پیش در بلغارستان رواج دارد و هنرمندان ماهری در این کشور به تولید صنایع دستی چرمی مشغول‌اند. مراحل دباغی و آماده سازی چرم به شکل سنتی بسیار دشوار است. انواع کیف، کفش، کلاه و سایر لوازم چرمی را می‌توانید از هنرمندان بلغارستان خریداری کنید. هدیه‌ای گران‌قیمت و ارزشمند که بدون شک مورد توجه عزیزان‌تان قرار می‌گیرد. البته غیر از پوشیدنی‌های کاربردی، وسایل تزیینی چرمی هم به وفور در فروشگاه‌های سوغات پیدا می‌شود که بسیار زیبا است و قیمت مناسب‌تری دارد.

سوغات خوراکی

هر شهر و دیاری، سوغات خوراکی مخصوص به خود دارد. در بازارچه‌ها و مراکز خرید وارنا می‌توانید انواع ادویه‌ها و سبزیجات معطر محلی را خریداری کنید که بسیاری از آنها ارگانیک هستند و اهالی شهر آن را در باغ‌های خود پرورش داده‌اند. از دیگر محصولات محلی که می‌توانید به عنوان سوغات خریداری کنید می‌توان به عسل، میوه‌های خشک و انواع مغزها اشاره کرد.

برای سفر به وارنا و هر کدام از شهرهای بلغارستان با استفاده از تورهای مسافرتی می‌توانید از کجارو کمک بگیرید. ما در کجارو فهرست متنوعی از پکیج‌های تور بلغارستان و تور وارنا را در اختیارتان قرار داده‌ایم تا بتوانید انتخابی ارزان و آگاهانه داشته باشید و سفرتان را با کمترین هزینه برنامه‌ریزی کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه