با سفر جهان را تغییر دهید

راضیه شاهوردی
راضیه شاهوردی یکشنبه، ۲۵ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۰
با سفر جهان را تغییر دهید

راه‌های بسیاری وجود دارند که باعث می‌شوند بتوانید در هنگام سفر در جهان تغییر مثبت ایجاد کنید. برای آشنایی با این راه‌ها با کجارو همراه باشید.

این روزها فکر همه‌ی ما مشغول است. برای همین اغلب ترجیح می‌دهیم تعطیلاتمان را در یک ساحل دورافتاده که در آن می‌توانیم در یک فراموشی سعادتمندانه فرو رویم، بگذرانیم.

آرامش جای خودش را دارد، اما با کمی تلاش و رویکردی متفاوت، اگر بخواهیم می‌توانیم از بخشی از زمان تعطیلاتمان برای ایجاد تغییر در جهان استفاده کنیم.

اگر آماده‌ی چالش هستید و متمایلید تعطیلاتتان را به یک تجربه‌ی الهام‌بخش‌تر تبدیل کنید، ما در اینجا راهنمایی برای شما تدارک دیده‌ایم که بدانید چطور در خارج از کشور نماینده‌ی خوبی برای کشورتان باشید و در مسیرها روابط مثبتی با دیگران بسازید.

قدرت دیپلماسی شهروندی

سفر

جنیفر کلینتون، رئیس انجمن «گلوبال تایز» (Global Ties) که یک مؤسسه‌ی غیرانتفاعی دیپلماسی شهروندی است، این‌گونه توضیح می‌دهد:

مفهوم شهروند دیپلمات بدین معنا است که هنگام تعامل با مردم سایر کشورها، هدفمند باشیم و مراقب باشیم که کشورمان را به خوبی نمایندگی کنیم. امروز واقعیت این است که شهروندان در سراسر دنیا تأثیر بسیار بیشتری بر روابط محلی، ملی و بین‌المللی دارند.

شهروند دیپلمات بودن، نه تنها به معنای نمایندگی کشور خود، بلکه به این مفهوم است که باید تعاملات معنادار با فرهنگ‌های دیگر داشته باشیم تا یک درک مشترک ایجاد کنیم.

امروزه که شهروندان در سراسر دنیا تأثیر بسیار بیشتری بر روابط محلی، ملی و بین‌المللی دارند

این کار ممکن است به سادگی برقراری گفتگو با بومیان باشند، اما همیشه گریز از حباب گردشگری آسان نیست و گاهی داشتن تعامل معنادار با رانندگان تاکسی و غریبه‌های خیابان بسیار دشوار است.

ریچارد بوبو، عضو انجمن «کالچرال ویستاز» (Cultural Vistas) که یک مؤسسه‌ی غیرانتفاعی تبادل بین‌المللی است، می‌گوید:

خوب است که تعادل حفظ شود. چند روز را در تفریحگاه‌ها بگذرانید و یکی دو روز را به حاشیه‌ی شهرها بروید تا فرهنگ واقعی‌شان را تجربه کنید.

مشارکت در تعاملات معنادار

سفر

سفر اغلب به ما می‌آموزد که اشتراکات زیادی با مردمی داریم که به ظاهر با ما متفاوتند و در نتیجه کمک می‌کند از دریچه‌ی جدیدی به این اشتراکات نگاه کنیم.

شما به چه چیزهایی علاقه دارید؟ چه مسايلی برایتان مهم هستند؟ هرجایی که بروید افرادی وجود دارند که با شما علایق مشترک دارند یا اینکه در جستجوی راه‌حل‌های جدید برای مسائل مشترک هستند. تصور کنید که با ارتباط با آن‌ها چقدر می‌توانید یاد بگیرید و یاد بدهید.

برقراری ارتباط از طریق سرویس‌ها

کوچسرفینگ

بسیاری از سرویس‌ها، برقراری ارتباط با بومیان در هنگام سفر را آسان‌تر می‌کنند.

شما می‌توانید از طریق ???‌?????? (Couchsurfing) یا ایر بی ان بی (Airbnb) نزد میزبان‌های بومی بمانید. همچنین می‌توانید با کوچ‌سرفینگ کاربران دیگری را پیدا کنید و با آن‌ها برای غذا یا قهوه قرار بگذارید. سایت میتاپ (Meetup) هم یک راه فوق‌العاده برای شرکت در اجتماعات و فعالیت‌ها با مردم بومی است که با آن‌ها علایق مشترک دارید.

سایت ?????? (Vayable) و بخش اکسپرینس سایت ایربی ان بی گزینه‌های ساختارمندتری برای ملاقات با مرم محلی ارائه می‌دهند. شما می‌توانید تجربه‌های منحصربه‌فردی را که با همراهی یک راهنما یا کارشناس بومی است، مثل شام، کارگاه یا تور ویژه، رزرو کنید. این تجربه‌ها معمولاً بر اساس یک علاقه‌ی خاص هستند و فرصتی ارائه می‌دهند تا به شیوه‌ای شخصی‌تر و عمیق‌تر با بومیان ارتباط برقرار کرد و از آن‌ها آموخت.

داوطلب شدن در یک سازمان محلی

کار داوطلبانه

کار دواطلبانه یک راه عالی برای ارتباط با جامعه و اثرگذاری بر آن است. شما همچنین خواهید آموخت که چگونه مردم باقی کشورها از طریق راه‌های خلاقانه با مشکلات روبرو می‌شوند.

کار دواطلبانه یک راه عالی برای ارتباط با جامعه و اثرگذاری بر آن است

کشور مقصدتان را در سایت ایدئالیست جستجو کنید تا سازمان‌های محلی را بیابید. حتی اگر این امکان وجود نداشته باشد که به شما فرصت کار داوطلبانه در زمان سفرتان بدهند، ممکن است بتوانند یک بازدید یا جلسه برای صحبت درباره‌ی مشکلات، اشتراک اطلاعات و شاید راهی برای همکاری ترتیب بدهند.

استفاده از شبکه‌های فردی

شبکه های اجتماعی

شبکه‌های خود ما به راحتی می‌توانند به پیدا کردن راه ارتباط در سراسر جهان کمک کنند. داشتن یک واسطه، ایجاد ارتباط را آسان می‌کند و احتمال ادامه دادن روابط پس از سفر نیز افزایش می‌یابد.

با اداره‌ی فارغ‌التحصیلان دانشگاهتان تماس بگیرید تا ببینید آیا می‌توانند شما را به فارغ‌التحصیلان یا دانشجویان بین‌المللی سابق در مقصدتان وصل کنند. از همکارانتان کمک بخواهید و به سراغ شبکه‌های حرفه‌ای بروید. در رسانه‌های اجتماعی پیام بفرستید. از تعداد افرادی که به مقصد شما ارتباط دارند، شگفت‌زده خواهید شد.

علاوه بر شبکه‌های شخصی شما، ممکن است منابع محلی‌ای وجود داشته باشند که بتوانند به شما کمک کنند. آیا شهر شما، با شهرهای دیگر ???????????? دارد؟ آیا تجارت‌های محلی‌ای وجود دارند که روابط یا ریشه‌های بین‌المللی داشته باشند؟

سازمان‌های اجتماعی مختص روابط بین‌الملل و دیپلماسی شهروندی در سراسر جهان وجود دارند. آن‌ها هر سال میزبان تعداد زیادی بازدید‌کننده‌ی بین‌المللی هستند.

ایجاد درک مشترک

سفر

درک متقابل جنبه‌ی مهمی از دیپلماسی شهروندی است، اما بدون در نظر گرفتن زمینه‌ها، رسیدن به آن بسیار مشکل است.

هر روز اخبار محلی مربوط به مقصدتان را بخوانید

پیش از سفر خود، هر روز اخبار محلی مربوط به مقصدتان را بخوانید. در بخش اخبار گوگل کلمات کلیدی مربوط به مسائل یا موضوعات مورد علاقه‌تان را در شهر مقصد جستجو کنید.

با یادگیری حقایق مربوط به مقصد، می‌توانید در گفتوهای معنادارتری شرکت کنید.

همچنین ممکن است چیزی مثل یک رخداد محلی یا سازمانی که کارش برایتان جالب است پیدا کنید و بخواهید آن را در برنامه‌ی سفرتان لحاظ کنید.

دیپلماسی شهروندی را به خانه بیاورید

شبکه های اجتماعی

قرار نیست دیپلماسی شهروندی با پایان سفر شما تمام شود. همان طور که در زمان سفر نماینده‌ی کشورتان بودید، هنگامی هم که به کشورتان برگردید می‌توانید نماینده کشوری باشید که به آن سفر کرده بودید.

کلینتون می‌گوید:  

از رسانه‌های اجتماعی به عنوان راهی برای آموزش آدب و رسوم و فرهنگ مردم کشور میزبان استفاده کنید. فقط عکس‌های تاریخی را در شبکه‌های اجتماعیتان نگذارید. به مردم، دوستانی که پیدا کرده‌اید و چیزهایی که یاد گرفته‌اید، اشاره کنید.

شما می‌توانید با کار داوطلبانه در سازمان‌های بین‌المللی به دیپلماسی شهروندی ادامه دهید و حلقه‌ی اتصال بین جامعه‌ی خود و جهان باشید.

بوبو می‌گوید:

دیپلماسی واقعی غیرسیاسی است. هر چه ذهن مردم بازتر باشد، بیشتر متوجه می‌شوند که شیوه‌های دیگری هم برای زندگی و انجام کارها وجود دارد و ترسشان از «دیگران» کمتر می‌شود.

مجموعه‌ی راه‌هایی که در بالا توضیح داده شد، به ما کمک می‌کند که تنها یک مسافر نباشیم که به دنبال لذت‌های شخصی است، بلکه به کمک باقی سفردوستان جهان را به جای بهتری تبدیل کنیم. نظر شما درباره‌ی این راه‌ها چیست؟ منتظر شنیدن نظرات و تجربیاتتان هستیم. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه