راهکارهای مواجه شدن با چالش‌های سفر طولانی‌ مدت (قسمت دوم)

محبوبه حسنی
محبوبه حسنی سه شنبه، ۲۷ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
راهکارهای مواجه شدن با چالش‌های سفر طولانی‌ مدت (قسمت دوم)

سفرهای طولانی‌ مدت، در کنار تمام تجربیات منحصربه‌فرد و سازنده، قطعا با مشکلات و چالش‌های متعددی همراه است. در چگونگی برخورد با آن‌ها، همراه کجارو باشید. 

ممکن است که گردشگران در طول سفر به‌صورت بالقوه با مسائل یا چالش‌هایی روبه‌رو شوند. به‌عنوان مثال ممکن است تغییرات ناگهانی آب و هوایی رخ دهد، پول نقدی که به‌همراه دارند در حال اتمام باشد و حتی ممکن است به بیمه نیاز داشته باشند. همچنین سفر طولانی مدت چالش‌های قابل‌توجه دیگری را از جمله یافتن وای‌فای مناسب، مشکلات متوجه نشدن زبان مردمی که در طول سفر با آن‌ها مواجه می‌شوید و یافتن استراحتگاهی مناسب و باکیفیت برای زمانی که شما در چندین منطقه‌ی زمانی در حال سفر هستید، به وجود خواهد آورد. در اینجا، برخی از راهنمایی‌هایی را برای دوستداران سفر که تصمیم به ریختن طرح یک برنامه‌ی سفر طولانی مدت گرفته‌اند، چه داخل کشور چه منطقه‌ی خاصی در خارج از کشور، آورده شده است.

۱. بررسی خدمات ارائه‌ شده توسط شرکت بیمه‌ در طول سفر

چالش در سفر2

گردشگران بهتر است تسهیلات و امکانات شرکت بیمه‌ای را که از آن استفاده می‌کنند، بررسی کرده و از ارائه‌ی خدمات آن در دیگر کشورها، مطلع شوند. بنابراین بهتر است در گام نخست، با ارائه‌ دهنده‌ی بیمه‌ی پزشکی خود تماس گرفته و میزان پوشش بیمه‌ای خود را در سایر کشورها جویا شوند. در برخی از بیمه‌ها، پوشش‌ بیمه‌ای تنها به ویزیت توسط یک پزشک عمومی محدود شده و این در حالی است که در برخی از کشورها، همین شرایط نیز برقرار نیست و پوشش بیمه‌، محدودتر می‌شود.

نکته‌ای که مطرح می‌شود، این است که حتما مطمئن شوید که بیمه‌ی شما در مقصد، امکان استفاده از بیمارستان‌های عالی را فراهم می‌کند. مسلما سلامتی و حفظ آن، نیازمند صرف هزینه خواهد بود. جالب است بدانید که برخی از مسافران در سفرهای طولانی‌ مدت، از طرح بیمه‌ی جهانی (World Nomads)، استفاده می‌کنند؛ چراکه هزینه‌های پزشکی اورژانس را تا مبلغ ۱۰۰ هزار دلار (حدود ۳۵ میلیون تومان)، پوشش می‌دهد. در این رابطه، خانم «Ettenberg»، یکی از اعضای حقوقی این طرح، به مسافران پیشنهاد می‌دهد که سوالاتی از این قبیل را مطرح کنند:

۱. آیا می‌توانم ضمن نگه داشتن حق بیمه‌ی خود در منزل، حق بیمه‌ی سفر کوتاه‌ مدت را نیز دریافت کنم؟

۲. آیا می‌توانم یک بیمه‌نامه‌ی پزشکی سراسری (جهانی) را دریافت کنم؛ به‌گونه‌ای که از پوشش‌های اولیه‌ی حق بیمه‌ در طول سفر، برخوردار شوم؟

۳. گزینه‌های انتخابی من، هنگامی که تصادفی بزرگ رخ دهد و من تنها یک حق بیمه‌ی درمانی در سفر داشته باشم چیست؟ چگونه می‌توانم برای انتقالم به کشورم به خاطر درمان، پول پرداخت کنم؟

۲. سازگاری با محیط در طول سفر (به‌ویژه هنگام خواب)

چالش در سفر2

قطعا دور شدن از خانه، ترک اتاق خواب و رفتن به مکانی جدید، باعث تغییر الگو و سبک خواب گردشگران می‌شود و این یکی از مشکلات عدیده‌ای است که در طی سفر پیش می‌آید. اما در سفرهای طولانی‌مدت، محیط خواب مسافران به‌طور مداوم در حال تغییر است؛ بنابراین بهتر است، مسافران سعی کنند خود را با وضعیت جدید وفق داده و با محیطی که در آن قرار می‌گیرند، سازگار شوند.

به‌همراه داشتن برخی از وسایل ساده مثل لباس خواب راحت، گوش‌گیر و ماسک نرم صورت، کمک بزرگی در راحت خوابیدن در طول سفر می‌کند.

البته همراه داشتن برخی از وسایل خواب اولیه و البته سبک و ساده، می‌تواند راهکاری مناسب برای زودتر سازگار شدن با محیط و داشتن خوابی راحت و آسوده‌تر باشد. به‌عنوان مثال می‌توان به‌همراه داشتن لباس خوابی ساده، ماسک نرم خواب، گوش‌گیر و پادکست های سفر، در داشتن خوابی راحت‌تر، بسیار موثر است. البته نباید انجام ورزش‌های منظم را نیز از یاد برد.

۳. استفاده از رژیم غذایی مناسب در سفر

چالش در سفر2

هنگامی که در سفر به سر می‌برید، استفاده از غذاهای چرب و روغنی به افراط و مصرف سبزیجات، گیاهان خوراکی، فیبر، پروتئین‌ها و حتی آب به تفریط صورت می‌گیرد و این امر کاملا بدیهی، نادرست و غیرمدبرانه است. چراکه در این صورت، این سلامتی دستگاه گوارش است که به خطر افتاده و عوارض ناشی از این رژیم غذایی نادرست را در طولانی مدت، شاهد خواهید بود. برای پیشگیری از این مشکل، با غذاهای محلی مکانی که در آن هستید، آشنا شوید. در واقع کافی است سری به بازار سبزیجات و میوه‌ تازه بزنید. محصولات تازه و سالم را تهیه کنید. قطعا شما از خرید میوه‌های برش‌خورده‌ای که فروشندگان، قبلا آن‌ها را برای فروش در بسته‌بندی‌های مختلف آماده کرده‌اند، طفره می‌روید و ترجیح می‌دهید میوه‌ها و سبزی‌های مصرفی را خودتان بشورید. سعی کنید رژیم غذایی مناسبی را در طول سفر اتخاذ کرده و از آن پیروی کنید. سلامت در سفر، بسیار مهم و از ارکان اصلی برای داشتن سفری مفید و لذت‌بخش است.

۴. جلوگیری از پرداخت هزینه‌های اضافی، هنگام استفاده از خودپردازهای خارج از کشور

چالش در سفر2

دستگاه‌های خودپرداز (عابربانک)، در خارج از کشور، معمولا هزینه‌ای بین ۳ تا ۵ دلار (حدود ۱۰ تا ۱۸ هزارتومان) را به‌عنوان حق‌الزحمه یا کارمزد، از حساب شما کسر خواهد کرد. چیزیکه ممکن است در لحظه، میزان آن افزایش یابد و قطعا خوشایند و مطلوب نیست. برای جلوگیری از این اتفاق، شرکت بانک و کارگزاری «چالرز شواب» (Charles Schwab، یک شرکت بانک و کارگزاری است که در سانفرانسیسکو و کالیفرنیا مستقر است. این شرکت در سال ۱۹۷۱ توسط Charles R. Schwab تاسیس شد و امروزه در لیست بزرگ‌ترین بانک‌های آمریکا قرار دارد. این شرکت خدماتی را برای افراد و مؤسسات ارائه می‌دهد که از جمله‌ی آن‌ها سرمایه‌گذاری به‌صورت آنلاین است)، با ارائه‌ی حساب‌های جاری سرمایه‌گذاری، این هزینه‌ها را بازپرداخت خواهد کرد. حسابی که مطمئنا به نفع مسافران است و شرایط و هزینه‌های سفر را برای آن‌ها، بهتر و کمتر می‌سازد. تنها کافی است که گردشگران یک حساب کارگزاری «شواب» را افتتاح (بازکردن حساب)، کنند. نگران نباشید، افتتاح حساب، رایگان است.

۵. ساختن لحظاتی شیرین و به‌یادماندنی در سفر

چالش در سفر2

«بسیاری از مکان‌هایی که من عاشقشان بودم، در برنامه‌ی سفر من نبودند، اما از طریق معاشرت با مردم، ملاقات دیگران، نزدیک شدن به آن‌ها و شنیدن تجربیاتشان در طول سفرهایی که داشتند، باعث شد با این مکان‌های عالی و فوق‌العاده آشنا شوم»

این نقل قول خانم «Ms. Ettenberg»، یکی از گردشگران باتجربه و حرفه‌‌ای است. ایشان اعتقاد دارند که برای داشتن سفری دلچسب و خاطره‌انگیز، بودن در کنار مردم محلی و هم‌صحبت شدن با آن‌ها، در ساختن خاطره‌ای جالب و به‌یادماندنی از سفر، بسیار تاثیرگذار و مطلوب خواهد بود. ساختن لحظاتی شیرین، تلخ، پرتنش، آرام، دوست‌داشتنی یا ناخوشایند، تنها به خود مسافران و گردشگران بستگی دارد و اینکه آن‌ها شرایط و موقعیتی که در سفر برایشان فراهم می‌شود را چگونه سپری کنند، به نحوه‌ی برخورد آن‌ها بازخواهد گشت. بهتر است قدر لحظات را دانست، از تجربیات دیگر استفاده کرد، افسوس آنچه از دست داده را نخورد، از حال لذت برد، سختی‌ها را آسان گرفت و به این فکر کرد که باید از سفر لذت برد. باید حال خوب را خودمان برای خودمان بسازیم. چه در خانه چه در سفر.

مطالب مرتبط:

منبع nytimes

دیدگاه