برگان سوئیس، شهری که عکاسی در آن ممنوع شد

مریم اصلانی
مریم اصلانی چهار شنبه، ۲۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۵
برگان سوئیس، شهری که عکاسی در آن ممنوع شد

یکی از مسائل جانبی گردشگری امروز، بازتاب تجربیات مسافران در شبکه‌های اجتماعی است که به‌ویژه با ثبت تصاویر، رنگ و بویی دیگر به خود گرفته است. این موضوع باعث تصویب قانونی جدید در سوئیس شده است.

در میان شبکه‌های اجتماعی امروز و به‌ویژه در شبکه‌ی اینستاگرام، شاهد تولد فرمی جدید از گردشگری هستیم که به‌نوعی با تجربیات دیگران در ارتباط است. در واقع مردم به سفر می‌روند و تجربه‌های خود را در قالب تصاویر رنگارنگ با دیگر کاربران دنیای مجازی به اشتراک می‌گذارند و این‌گونه است که خیلی‌ها بدون سفر کردن، از جاذبه‌های توریستی دیگر کشورها باخبر می‌شوند.

تصمیم عجیب شهردار شهر برگان در سوئیس

این تصاویر گاهی چنان چشم‌نواز و مسحور کننده هستند که حتی باعث وسوسه شدن مردم برای مسافرت کردن به دیگر نقاط دیدنی جهان می‌شوند و البته در این میان آن عده که شانس چنین سفرهایی را ندارند هم ناخشنود و چه بسی با حسادت به تماشای این تصاویر می‌نشینند و درست چنین مسئله‌ای باعث وضع قانونی عجیب در یکی از نقاط گردشگری زیبای کشور سوئیس شده است. با مرور این قانون جدید، همراه کجارو باشید.

تصمیم عجیب شهردار شهر برگان در سوئیس

اگر تابه‌حال شانس بازدید از کشور سوئیس نصیب‌تان شده، ممکن است اوقات خوشی را صرف عکاسی کردن از چشم‌اندازهای زیبا و مسحور کننده این کشور خوش آب و هوا و سرسبز اروپایی کرده باشید. در این میان بسیاری به سرعت تصاویر ثبت شده‌ی خود را در شبکه‌های اجتماعی قرار داده و این‌گونه لحظه لحظه‌ی مسافرت خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند، تصاویری که ناخودآگاه عده‌ای را به حسادت وامی‌دارند.

تصمیم عجیب شهردار شهر برگان در سوئیس

اما به‌تازگی یکی از شهرهای سوئیس سیاستی متفاوت را در پیش گرفته که انتشار این‌گونه تصاویر غبطه‌آور را با مشکل مواجه کرده است. در برگان (Bergun) قانونی جدید وضع شده که به موجب آن عکاسی کردن از مناظر شهری ممنوع اعلام شده و تخلف از آن پیگرد قانونی دارد! مقامات شهر در تایید این اقدام خود اعلام کردند که عکاسی کردن از چشم‌اندازهای زیبای این شهر و به اشتراک گذاشتن آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی، ممکن است باعث ایجاد احساس نارضایتی و ناخشنودی آن دسته از مردمی شود که شانس بودن در آن نقاط را ندارند.

تصمیم عجیب شهردار شهر برگان در سوئیس

اگر همچون بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی حس می‌کنید که حتی به‌رغم این پیام روشن و صریح، بازهم تاب تحمل در برابر وسوسه‌ی گرفتن عکس و به اشتراک گذاشتن آن را ندارید، بهتر است به این نکته‌ی مهم توجه کنید که سرپیچی از این قانون بی‌جواب باقی نمانده و خاطیان حتی ممکن است به پرداخت جریمه‌ی ۵ دلاری برای هر تصویر محکوم شوند.

تصمیم عجیب شهردار شهر برگان در سوئیس

اما نکته‌ای که شاید در پس وضع چنین قانون عجیبی نهفته باشد، هوشمندی این کمپین برای معرفی این شهر در میان گردشگران است، چراکه به هر حال این مسئله باعث شده مردم بیش از پیش به این شهر توجه نشان داده و در مورد آن صحبت کنند. البته همیشه نیز نمی‌توان با قطعیت روی واکنش مردم به یک رخداد تکیه کرد، همان گونه که بسیاری پیام این قانون را به سوء تعبیر کرده و حتی کار به جایی کشیده شده که یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی این شهر را با کشور کره شمالی مقایسه کرده است؛ چراکه قوانین کره شمالی، این کشور را به یکی از منزوی‌ترین کشورهای جهان تبدیل کرده‌اند.

تصمیم عجیب شهردار شهر برگان در سوئیس

از سوی دیگر به نظر نمی‌رسد چنین واکنش‌هایی ساکنان این شهر را وادار به عقب نشینی از این تصمیم خود کرده باشد، به‌خصوص بعد از درخواست عجیب شهردار این شهر از ناسا. در همین رابطه و در پیام ویدیویی جالب‌توجه، شهردار برگن در میان حلقه‌ای از ساکنان محلی از این آژانس فضایی درخواست کرد کلیه تصاویر هوایی مربوطه به این شهر را یا حذف یا تار کنند تا مردمی که فرصت مسافرت به آنجا را ندارند، دچار احساس ناراحتی نشوند.

تصمیم عجیب شهردار شهر برگان در سوئیس

شهر برگان، سوئیس

باید منتظر بود و دید پیامد وضع این قانون، چه سرنوشتی برای صنعت گردشگری این منطقه به‌همراه خواهد داشت؟ نظر شما در این مورد چیست؟ آیا شما نیز با شهردار و ساکنان این دهکده موافقید؟

مطالب مرتبط:

منبع travelpulse

دیدگاه