بهترین مکان‌ها برای تجربه غواصی در آسیا (قسمت اول)

مریم اصلانی
مریم اصلانی شنبه، ۲۴ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۰
بهترین مکان‌ها برای تجربه غواصی در آسیا (قسمت اول)

غواصی کردن از جمله فعالیت‌های مفرح و سرگرم کننده‌ای است که پنجره‌ای جدید رو به شکوه دنیای زیر آب باز کرده و انسان را با هزاران شگفتی رودرو کرده است.

با حضور هزاران جزیره و البته در اختیار داشتن چیزی نزدیک به ۷۵ درصد گونه‌های مرجانی موجود در کل جهان، قاره‌ی آسیا را باید بهشتی در خور ستایش و توجه در دنیای غواصی دانست که ظرفیت جذب عاشقان دنیای زیر آب و مخلوقات ساکن آن را دارد.

در قاره‌ی آسیا می‌توان به مکان‌های بی‌شماری اشاره کرد که در این زمینه و در دنیا زبانزد و مورد توجه هستند و به همین خاطر، ارائه‌ی فهرستی برتر در این زمینه تقریبا کاری مشکل است.

آیا می‌دانید بهترین نقاط آسیا برای عاشقان دنیای غواصی در کدام کشورها قرار دارد؟

اما به هر روی در ادامه و در قالب فهرستی از بهترین‌های دنیای غواصی در قاره‌ی آسیا همراه شما عزیزان خواهیم بود که مجموعه‌ای جالب توجه را در برمی‌گیرد. از مکانی برای تماشای گونه‌های مختلف کوسه گرفته تا شنا کردن در میان ماهی‌های رنگارنگ و هزاران تجربه‌ی مهیج و دلپذیر دیگر، همه چیزی در این فهرست وجود دارد که می‌توان عاشقان حیات آبی را شیفته‌ی خود کند. با کجارو در این سفر دریایی همراه باشید.

تایمِن (Tioman)، مالزی

جزیره تایمن، مالزی

تایمن یکی از جزایر مالزیایی واقعی در مثلث مرجانی است، یکی از بزرگ‌ترین محوطه‌های حیات آبی جهان که شاهد تنوع گسترده‌ی زیستی است، چرا که در اینجا آب‌های اقیانوس هند و آرام یکدیگر را ملاقات می‌کنند. این منطقه با صخره‌های مرجانی بسیاری احاطه شده است که در این میان «تایگر ریف» (Tiger Reef) را باید یکی از تأثیر گذارترین امتیازات این منطقه دانست که باعث جذب غواصان بسیاری از گوشه و کنار جهان شده است.

جزیره تایمن، مالزی

منتهی الیه عمق این منطقه بین ده تا ۲۴ متر است، در اینجا مرجان‌ها همه جا را پوشانده‌ و باعث شکل‌گیری چشم‌اندازی رنگارنگ شده‌اند، به علاوه اسفنج و دیگر موجودات همزیست با مرجان‌ها نیز در این منطقه به وفور قابل مشاهده‌اند. اینجا مکانی مناسب برای تجمع گونه‌های مختلف همچون ماهیان اسنپر، «Fusilier»، خفاش ماهی، باراکودا، کوسه‌های باله سیاه، ماهی جک (Jack) و ماهی تن است.

جزیره تایمن، مالزی

البته همان گونه که گفتیم به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، در این منطقه می‌توان حتی شاهد رفت و آمد وال کوسه، سفره ماهی و کوسه‌های پرستار نیز بود.

جزیره تایمن، مالزی

جزیره تایمن، مالزی

جزایر فی فی (Phi Phi)، تایلند

جزایر فای فای تایلند

این جزایر در حد فاصل جزیره‌ی «پوکت» (Phuket) و سواحل غربی کشور تایلند واقع شده‌اند و دارای دو محل مهم، رنگارنگ و تماشایی برای غواصی هستند که هر دو از امتیازات مختلفی برخوردارند، این دو محل «کو بیدا نوک» (Kho Bida Nok) و «کو بیدا نای» (Kho Bida Nai) نام دارند.

جزایر فای فای تایلند

این دو منطقه هر دو تحت حفاظت پارک دریایی و ملی جزایر فای فای بوده و منزلگاه دیوارهای پوشیده از مرجان، باغ‌های زیبای مرجانی و تنوع تحسین برانگیزی از مخلوقات دریایی هستند. از سوی دیگر به دلیل وجود مناطق کم عمق، امکان مناسبی در اختیار غواصان قرار گرفته تا حین غواصی کردن، از نزدیکی بیشتری با حیات آبی این منطقه بهره‌مند شده و تجربه‌ای لذت بخش را پشت سر بگذارند.

جزایر فای فای تایلند

اینجا نیز قلمروی موجودات دریایی همچون کوسه سیاه، مارماهی، لاکپشت‌های دریایی، هشت پا، عقرب‌ماهی، شیرماهی و محل رشد و نمو اسنپرها است. غواصان همچنین می‌توانند از تماشای کوسه‌های پلنگی، مارهای آبی نواری، اسکوئید، پایپ‌فیش (Pipefish) و اسب‌های دریایی لذت ببرند.

جزایر فای فای تایلند


پوکت (Phuket)، تایلند

جزیره پوکت، تایلند

دوتا از بهترین مکان‌ها برای غواص کردن در کشور تایلند در نزدیکی یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری این کشور یعنی جزیره پوکت واقع شده‌اند. «شارک پوینت» (Shark Point) و «ریشیلیو راک» (Richelieu) هر دو در دریای آندامان (Andaman) قرار گرفته‌اند.

جزیره پوکت، تایلند

ریشیلیو صخره‌ای نعل اسبی شکل است که در شمال غربی جزیره واقع شده و دارای پوششی از مرجان‌های نرم، شقایق دریایی، اسفنج خمره‌ای و «Sea Fans» است. موجودات کوچکی همچون میگوی هارلی‌کوئین و پایپ فیش‌ها در میان این صخره‌های مرجانی زندگی می‌کنند و در پیرامون این صخره هم شاهد حضور اسنپر، باراکودا، سفره‌ماهی و حتی وال کوسه هستیم.

جزیره پوکت، تایلند

اما همان گونه که از نامش پیدا است، شارک پوینت از جذابیت و هیجانی توأما بهره می‌برد. در این مکان و در زیر سدی از صخره‌ و در تلاطم آب‌های بالای سر، صخره‌ای مرجانی آرمیده که با هر دو نوع مرجان نرم و سخت پوشیده شده است. در این مکان می‌توان کوسه پلنگی و کوسه مرجانی را مشاهده کرد. همچنین تنوعی جالب توجه از ماهیان گرمسیری همچون اسنپر، عقرب ماهی، اسکوئید، ماهی مرکب و مارماهی نیز در این حوالی قابل مشاهده‌اند.

جزیره پوکت، تایلند


پاندیچری (Pondicherry)، هند

غواصی در پاندیچری هند

یکی از زیباترین مکان‌های غواصی در «خلیج بنگال» و درست در نزدیک سواحل شهر «پاندیچری» در کشور هند واقع شده است. یکی از مکان‌های سرگرم کننده و جالب این منطقه «معبد مرجانی» (Temple Reef) است که یک اثر هنری مرجانی به شماری آمده و شامل مواد قابل بازیافتی همچون سیمان، صخره، درخت، نخل و میله‌های آهنی است.

غواصی در پاندیچری هند

بیش از صد گونه‌ی جانوری در این منطقه زندگی می‌کنند از جمله گروپرهای غول‌پیکر و ماهیان قوباغه‌ای زرد. برای عاشقان گشت و گذار زیرآبی، «دیوار آراویند» (Aravind) بهشتی وصف ناپذیر است که دارای تنوع گسترده‌ای از مرجان، شیرماهی، گروپر (Grouper)، کینگ فیش، مارماهی، طوطی ماهی، مارهای دریایی و ببرماهی است.

غواصی در پاندیچری هند

اگر به اندازه‌ی کافی خوش شانس باشید، شاید حتی شانس تماشای کوسه، وال کوسه، لاکپشت دریایی، دلفین و سفره ماهی غول پیکر مانتا (Manta) نیز نصیب‌تان شود.

غواصی در پاندیچری هند


کوتانگ (Koh Tang)، کامبوج

جزیره کوتانگ، کامبوج

کوتانگ جزیره‌ای غیر مسکونی در خلیج تایلند است که ۴ الی ۵ ساعت از سواحل شهر «سیانوک‌ویل» (Sihanoukville) کامبوج فاصله دارد. این مطقه دارای مکان‌های متعددی از جمله صخره‌های مرجانی انفجاری (Explosion Reef)، «دره استینگ ری» (Sting Ray) و منطقه‌ای موسوم به «سه خرس» (Three Bears) است.

جزیره کوتانگ، کامبوج

منطقه‌ی اول دارای مقادیر فراونی مرجان صلیبی بوده و زیستگاه ماهیان رنگارنگی همچون گروپرها، سفره ماهی، ببرماهی و دیگر موجودات دریایی گرمسیری است. سه خرس ساختاری غار مانند است که با حضور مرجان‌ها شکل گرفته است، جایی که می‌توان به تماشایی خفاش ماهی، ماهی جک و باراکودا نشست و در نهایت دره استینگ ری یک مکان صخره‌ای مملو از ماهیان استینگ ری، اختاپوس، عقرب ماهی، ماهی ده پا (سپیداج) و گونه‌های خرچنگ است.

جزیره کوتانگ، کامبوج


کومودو (Komodo)، اندونزی

جزیره کومودو، اندونزی

کومودو جزیره‌ای اندونزیایی است که به عنوان زیستگاه اژدهای کومودو شناخته می‌شود که یکی از بزرگ‌ترین خزندگان ساکن کره‌ی زمین به شمار می‌آید.

جزیره کومودو، اندونزی

به علاوه این جزیره در میان غواصان نیز شهرتی بسزا داشته و به عنوان منزلگاه بیش از ۵۰ مکان مختلف غواصی شناخته می‌شود که همگی به دلیل حضور گونه‌های مختلف سفره ماهی، کوسه، دلفین، مارماهی، لاکپشت دریایی و اختاپوس‌های کمیاب آبی معروف هستند.

جزیره کومودو، اندونزی

کومودو همچنین دارای تنوع فراوان حیات مرجانی است که با رنگ‌های رنگین کمانی زیبای خود شگفتی می‌آفریند. در این میان یکی از معروف‌ترین مکان‌ها این منطقه، «صخره کانیبال» (Cannibal Rock) است که در جنوب پارک ملی کومودو واقع شده است. در این منطقه شاهد حضور مرجان‌های نرم و بی‌مهرگان عجیبی هستیم، از جمله قورباغه ماهی، اختاپوس، اسب دریایی قد کوتاه و عقرب ماهی.

جزیره کومودو، اندونزی

جزیره کومودو، اندونزی

بیشتر بخوانید:

به پایان بخش نخست این مطلب رسیدیم، امیدوارم از مطالعه‌ی آن لذت برده باشید. در مجالی دیگر و با مرور سایر گزینه‌های این فهرست همراه شما عزیزان خواهیم بود.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه