زیباترین گل ها و گیاهان مکزیک را کجا ببینیم؟

حمیده کریمی
حمیده کریمی پنجشنبه، ۲۲ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
زیباترین گل ها و گیاهان مکزیک را کجا ببینیم؟

مکزیک، مهد تمدن باستانی آزتک، جاذبه‌های فراوانی دارد از جمله تنوع زیستی این کشور که بسیار دیدنی و جالب توجه است. با کجارو همراه باشید تا با گل‌ها و گیاهان شگفت‌انگیز مکزیک آشنا شویم.

مکزیک به غیر از آثار تاریخی، جاذبه‌های به جامانده از تمدن‌های باستانی و پارک‌های ملی، هزاران جاذبه‌ی دیگر هم دارد که یکی از مهم‌ترین آنها تنوع زیستی و گل‌ها و گیاهان شگفت‌انگیز است. انبوه درختچه‌های گل‌دار، گیاهان نواحی بیابانی، نخل‌های شاداب و گل‌های عجیب و زیبای نواحی گرم و مرطوب جنوبی تنها گوشه‌ای از پوشش گیاهی شگفت‌انگیز و متنوع مکریک است.

در ادامه با تعدادی از گل‌ها و گیاهان زیبای مکزیک آشنا می‌شویم.

کاکتوس

گل ها و گیاهان مکزیک

کاکتوس یکی از گل‌ها و گیاهان ساده و در عین حال زیبایی است که بیش از هر گیاه دیگری ما را به یاد مکزیک می‌اندازد. در حدود ۱۵۰ نوع مختلف از کاکتوس در مکزیک وجود دارد که آنها را در سراسر این کشور می‌توانید مشاهده کنید؛ از قطب شهری پایتخت تا بیابان‌های متروکه‌ی نواحی شمالی. یکی از جالب‌ترین انواع کاکتوس در مکزیک، کاکتوس گلابی خاردار است که میوه‌های خوراکی دارد و در مکزیک با نام tunas شناخته می‌شود. علاوه بر میوه، کلادودهای کاکتوس هم قابل خوردن هستند.

آگاو برگ خنجری (Maguey)

گل ها و گیاهان مکزیک

آگاو هم مثل کاکتوس یکی دیگر از گیاهان نمادین مکزیک است. از این گیاه برای تهیه‌ی تعدادی از نوشیدنی‌های محلی مکزیک استفاده می‌شود. یکی دیگر از انواع این گیاه، آگاو آبی نام دارد که از آن برای تهیه‌ی نوشیدنی معروف تکیلا استفاده می‌کنند. آگاو آبی را می‌توانید در شهر تکیلا در ایالت خالیسکو پیدا کنید. آگاو برگ خنجری هم در شبه‌جزیره‌ی یوکاتان به وفور پیدا می‌شود.

آگاو یا آگاوه، سرده‌ای از گیاهان تک‌لپه‌ای است. آگاوه گیاهی گلدار است اما هر بوته‌ی آن یک‌ بار گل می‌دهد و می‌میرد. آگاوه را به نام «گیاه قرن» نیز می‌شناسند. معمولا بسیاری از افراد، آگاوه را با کاکتوس اشتباه می‌گیرند. همچنین آگاوه با آلوئه ورا که برگ‌های مشابهی دارد، رابطه‌ای ندارد.

دارتالاب مکزیکی (Ahuehuete)

گل ها و گیاهان مکزیک

این درخت با وجود اینکه درخت ملی مکزیک است، اما افراد کمی در مورد آن می‌دانند. این درخت با نام‌های مختلفی از جمله Ahuehuete شناخته می‌شود که این نام در لغت به معنای «پیرمرد آب» است. خارج از مکزیک این درخت را با نام سرو مونتزوما (Montezuma Cypress) می‌شناسند. این درخت، بومی مکزیک است و مشهورترین آن El Árbol de Tule  نام دارد که عریض‌ترین درخت جهان است و در اوآخاکا قرار دارد. قطر این درخت تقریبا ۱۲ متر است!

کوکب

گل ها و گیاهان مکزیک

پس از درخت ملی مکزیک به سراغ گل ملی این کشور می‌رویم؛ گل زیبا و حیرت‌انگیز کوکب. این گل اصالتا متعلق به نواحی کوهستانی کلمبیا، مکزیک و بیشتر مناطق آمریکای مرکزی است. کوکب در فصل پاییز گل می‌دهد و این فصل بهترین زمان برای تماشای این گیاه دیدنی است که به زیبایی تمام شکوفا می‌شود. به دلیل محبوبیت و شهرت این گل، آن را در سراسر باغ‌ها و باغچه‌های مکزیک به سادگی می‌توانید پیدا کنید. حتی ممکن است گلبرگ‌های آن را در سالاد امتحان کنید. حداقل ۳۶ گونه از این گل شناخته شده ‌است که بعضی از آنها تا ۱۰ متر قد می‌کشند.

جعفری گل درشت (Cempasúchil)

گل ها و گیاهان مکزیک

این گل زیبا را با نام‌های گل جعفری آزتک یا گل جعفری مکزیکی هم می‌شناسند. طیف رنگ‌های زرد و نارنجی این گل، ارتباط تنگاتنگی با جشن روز مردگان یکی از فستیوال‌های مشهور مکزیک دارد. ماه‌های اکتبر و نوامبر بهترین زمان برای دیدن این گل است؛ زمانی که مکان‌های عمومی و خصوصی به زیبایی با این گل تزیین می‌شوند به خصوص در نواحی جنوبی مکزیک. این گل را در طبیعت هم می‌توانید مشاهده کنید. در ایالتنهای مکزیکو، پوئبلا و وراکروز این گل به وفور رشد می‌کند. رنگ معمول و شناخته شده‌ی این گل، نارنجی است اما با طیف‌های زرد و بنفش هم دیده می‌شود.

بنت قنسول (Poinsettias)

گل ها و گیاهان مکزیک

همان طور که فستیوال روز مرگ در مکزیک بدون گل جعفری کامل نمی‌شود، کریسمس مکزیک هم بدون گل بنت قنسول یا پوینستیا، چیزی کم دارد. در ماه دسامبر در سراسر این کشور، هر جا که پا بگذارید می‌توانید این گل زیبا را مشاهده کنید. این گل که گلبرگ‌های قرمزرنگ دارد در حقیقت یک گل نیست بلکه گیاهی است که به خاطر برگ‌های زیبا و رنگینش شبیه گل به نظر می‌رسد. امروزه در مکزیک این گل را با عنوان گل کریسمس می‌شناسند اما در زمان‌های دور، تمدن آزتک از بنت قنسول برای تهیه‌ی رنگ استفاده می‌کردند.

درخت نورا (Jacarandas)

گل ها و گیاهان مکزیک

معمولا فصل بهار به عنوان بهترین فصل برای سفر به پایتخت مکزیک در نظر گرفته می‌شود و بدون شک یکی از دلایل انتخاب این فصل، شکوفا شدن درخت‌های نورا در سراسر شهر است. علاوه بر پایتخت مکزیک، این گل‌های نیلی‌رنگ زیبا را در نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری مکزیک هم می‌توانید مشاهده کنید. با هر وزش باد، گلبرگ‌های زیبای جاکاراندا از درخت فرو می‌افتند و زمین را یک‌دست بنفش می‌کنند. حتی اگر نمی‌توانید به مکزیک سفر کنید، صبر کنید تا فصل بهار از راه برسد. در این فصل با جست و جو کردن هشتک jacaranda در اینستاگرام می‌توانید هنرنمایی طبیعت در خیابان‌های مکزیک را تماشا کنید و لذت ببرید.

ارکیده

گل ها و گیاهان مکزیک

شهر پورتو بایارتا (Puerto Vallarta)، یکی از بهترین مناطق مکزیک برای تماشای ارکیده است. در این منطقه‌ی توریستی محبوب، باغ‌های گیاه‌شناسی زیبا و جذابی وجود دارد که در آن می‌توانید انواع مختلف ارکیده را از نزدیک ببینید و لذت ببرید. در این باغ گیاه شناسی، علاوه بر ارکیده، سایر گل‌ها و گیاهان بومی مکزیک هم به زیبایی به نمایش گذاشته شده‌اند. در اوآخاکای غربی، کوچک‌ترین نوع ارکیده به رنگ‌های زرد و سفید به نام لیلیای سفید رشد می‌کند. این گل‌های شگفت‌انگیز و زیبا را در ایالت چیاپاس (Chiapas) هم خواهید دید.

پیتایا (Pitaya)

گل ها و گیاهان مکزیک

پیتایا به میوه‌ی چند نوع کاکتوس اطلاق می‌شود اما از آنجایی که این میوه، طعم و ظاهری متفاوت دارد آن را جداگانه معرفی می‌کنیم. البته این میوه را نباید با میوه‌ی اژدها که متعلق به آسیا است اشتباه گرفت چون ظاهری کاملا شبیه به هم دارند. این میوه بومی مکزیک است و در چند جای خاص می‌توانید آن را پیدا کنید مثلا ایالت خالیسکو و فقط از ماه آوریل تا ژوئن.

گل آفتابگردان

گل ها و گیاهان مکزیک

تعداد بسیار کمی از افراد می‌دانند که گل آفتابگردان بومی مکزیک است و در این کشور بسیار رواج دارد. البته برخی از انواع آفتابگردان فقط در این کشور رشد می‌کند. یکی از بهترین نمونه‌های آن آفتابگردان Mayfield است که در کوهستان‌های ایالت چی‌واوا (Chihuahua)، دورانگو (Durango) و تامائولیپاس (Tamaulipas) رشد می‌کند. تمدن آزتک، گل آفتابگردان را سمبل جنگ می‌دانستند و آن را به خدای جنگ تقدیم می‌کردند.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه