حمل و نقل عمومی در تهران، اتوبوس

علی  کماسی
علی کماسی سه شنبه، ۲۷ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۰
حمل و نقل عمومی در تهران، اتوبوس

اتوبوس‌رانی تهران یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌های حمل و نقل شهری است که از گذشته تا به امروز شهروندان زیادی را جابه‌جا کرده. برای آشنایی بیشتر با این سیستم حمل و نقل عمومی با کجارو همراه باشید.

اتوبوس برای اولین بار در رشت توسط یک تاجر بلژیکی به کار گرفته شد و پس از آن به تهران آمد. از گدشته تا به امروز اتوبوس‌رانی سهم عظیمی در جابه‌جایی روزانه مردم تهران داشته است و در حال حاضر نیز پس از گذشت سال‌ها هنوز هم یکی از اصلی‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی است. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با اتوبوس‌رانی و مسیر‌هاش آشنا شوید.

اتوبوس رانی تهران

اتوبوس‌رانی تهران از سال ۱۳۳۲ با اتوبوس‌های مرسدس بنز شروع به فعالیت کرد و اولین خط اتوبوسرانی تهران در سال ۱۳۳۵ با ۸۰ دستگاه اتوبوس در مسیر بازار تا میدان امام حسین (ع) افتتاح شد. در آن زمان کرایه بلیت اتوبوس ۱ ریال بود. با گذشت زمان سیستم اتوبوس‌رانی تهران با افزایش تعداد اتوبوس‌ها و خطوط جابه‌جایی گشترش یافت. در حال حاضر اتوبوس‌رانی تهران با داشتن بیش از ۲۵۰ خط و ۷۰۰۰ اتوبوس یکی از بزرگترین سیستم‌های حمل و نقل در ایران و جهان است.

اتوبوس رانی تهران

نرخ کرایه اتوبوس برای مسیرهای مختلف متفاوت است و به دوشکل نقدی و کارت الترونیک مخصوص می‌توان کرایه را پرداخت نمود. در صورت پرداخت نقدی باید مقدار بیشتری نسبت به کارت الکترونیک کرایه پرداخت کنید. در صورت استفاده از کارت الکترونیک، کرایه برای افراد جانباز بالای ۲۵ درصد، معلولین و خانواده‌های شهدا رایگان است. همچنین این سامانه دارای طرح‌هایی برای سالمندان، دانشجویان، دانش‌آموزان و افراد تحت پوشش کمیته امداد است که دارای تخفیف‌های ویژه است.

کارت بلیت الکترونیک

شرکت‌ واحد اتوبوس‌رانی تهران با ارایه خدمات الکترونیکی مانند سامانه مسیریابی، زمان حرکت اتوبوس‌ها و جدول زمان‌بندی حرکت اتوبوس‌ها به صورت زنده کار را برای مسافران خود راحت‌تر کرده است.

نقشه خطوط سامانه اتوبوس‌رانی تهران را نیز اینجا می‌توانید مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید:

 اپلیکیشن مخصوص سامانه اتوبوس‌ران

همچنین شهروندان می‌توانند با دانلود اپلیکیشن مخصوص سامانه اتوبوس‌رانی از خدماتی مانند نمایش نزدیک‌ترین ایستگاه‌های اتبوس به کاربر، اطلاعات مسیر، نمایش زمان رسیدن اتوبوس‌ها و غیره بهرمند شوند.

برنامه حرکت اتوبوس‌های خط واحد را می‌توانید اینجا مشاهده کنید.

اتوبوس‌های دو طبقه

اتوبوس‌های دوطبقه تهران

در سال ۱۳۳۸ مردم تهران شاهد اولین اتوبوس‌های دو طبقه در خیابان‌های تهران بودند. نهایتا در سال ۱۳۷۱ تصمیم گرفته شد که این اتوبوس‌ها از سطح خیابان‌ها برای همیشه جمع‌آوری شوند. با اینکه این اتوبوس‌ها ظرفیت بیشتری را نسبت به اتوبوس‌های عادی می‌توانستد جابه‌جا کنند اما سرعت بسیار پایینی داشتند.

اتوبوس‌های گردشگری

پس از گذشت سال‌ها و به تصمیم شهرداری تهران اتوبوس‌های دوطبقه بازهم به پایتخت بازگشتند اما این بار برای گردشگری و تور‌های تفریحی. در سال ۱۳۹۵ قرار بود تعدادی اتوبوس دو طبقه وارد شود تا برای نوروز ۹۶ تورهای گردشگری در تهران برگذار شود. تور‌های نوروزی قرار بود در دو مسیر تهران قدیم و بزرگ از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر انجام گیرد و قیمت این تورها از ۱۴۰ هزار تومان تا ۲۱۰ هزار تومان بود. این اتوبوس‌ها تا ۱۴ فرودین به اجرای تور پرداختند اما پس آن به دلیل نداشتن پلاک دائمی ترددشان متوقف شد.

اتوبوس‌های برقی

اتوبوس برقی تهران

اتوبوس‌های برقی برای اولین بار و به منظور کاهش آلودگی محیط زیست در سال ۱۳۷۱ در تهران به کار گرفته شد. در ابتدا سه دستگاه اتوبوس برقی در مسیر‌های سه راه تهرانپارس تا میدان امام حسین (ع) فعالیت می‌کردند. ۴ سال پس از افتتاح اولین خط اتوبوس برقی تعداد ۳۵ دستگاه به این ناوگان اضافه می‌شود. در حال حاضر اتوبوس‌های برقی در مسیر خیابان ۱۷ شهریور حدفاصل بعثت و شهدا (ع) در حال فعاليت هستند. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه