کجا گراز دریایی ببینیم؟

شایان شفایی
شایان شفایی دوشنبه، ۱۹ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۵
کجا گراز دریایی ببینیم؟

گراز دریایی جانوری است که شاید دیدن آن به طور طبیعی و در دل حیات وحش کار چندان آسانی نباشد! در ادامه با کجارو همراه باشید.

گراز دریایی (Walrus)، از هیولاهای قطب است! این جانوران اکثر زندگی خود را در آب سپری می‌کنند و علی‌رغم جثه بسیار بزرگ و گوشتخوار بودنشان، این جانوران به هیچ وجه پرخاشگر نیستند و رفتار وحشیانه ندارند. گرازهای دریایی جثه بسیار بزرگی دارند که تقریبا بیضی شکل است و پوست بدن آن‌ها قهوه‌ای و در برخی موارد صورتی کمرنگ است. تمام بدن گراز دریایی به جز باله‌هایش توسط خز کوتاهی پوشیده شده است. این جانوران چشمان کوچکی دارند و دندان نیش بسیار بلند آن‌ها مهم‌ترین ویژگی ظاهری برای شناختن آن‌ها است. از جمله دیگر نکات جالب در ظاهر گرازهای دریایی می‌توان به این مسئله اشاره کرد که این جانوران سبیل دارند!

گراز دریایی

همان طور که از جثه بزرگ این جانوران می‌توان حدس زد، گرازهای دریایی سنگین وزن هستند. این جانوران به طور معمول بین ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلوگرم وزن دارند و طول بدن آن‌ها به طور میانگین ۳/۲ متر است. گرازهای دریایی نر به نسبت ماده‌ها از نظر وزنی سنگین‌تر بوده، دندان نیش بلندتری دارند و پوستشان ضخیم‌تر است. دندان نیش گرازهای دریایی می‌تواند تا ۱ متر هم رشد کند! دندان نیش این جانوران از دو طرف دهانشان به پایین آمده است. گرازهای دریایی از دندان‌های قدرتمند خود برای شکستن یخ استفاده می‌کنند و به کمک این دندان‌ها از آب بیرون آمد و بر روی یخ باز می‌گردند. از سویی دیگر، گرازهای دریایی از این دندان‌ها برای دفاع از خود نیز استفاده می‌کنند. دفاع گرازهای دریایی دو حالت دارد. حالت اول دفاع در برابر سایر شکارچیان است و حالت دوم دفاع در برابر گرازهای دریایی دیگر که برای جای گیری در سلسله مراتب گروهی خود با یکدیگر می‌جنگند!

گراز دریایی

گرازهای دریایی شکارچیانی وحشی به حساب نمی‌آیند!

گرازهای دریایی گوشت خوار هستند اما شکارچیانی وحشی به حساب نمی‌آیند. غذای مورد علاقه گرازهای دریایی صدف است! این جانوران به درون آب رفته و با کمک سبیل خود مکان دقیق صدف‌ها را شناسایی می‌کنند. طبق گزارشاتی که از این جانوران منتشر شده، گرازهای دریایی می‌توانند در یک وعده غذایی حدود ۴۰۰۰ صدف بخورند! هنگامی که غذا به اندازه مورد نیاز یافت نمی‌شود، گرازهای دریایی از لاشه صدف‌های مرده تغذیه می‌کنند.

گراز دریایی

در مورد وضعیت بقای این جانوران باید گفت که در گذشته نسل آن‌ها شدیدا رو به کاهش بود و دلیل اصلی این اتفاق شکار بیش از حد این جانوران بود. اما پس از گذشت مدتی شاهد کمتر شدن آمار شکار این جانوران بودیم و نسل آن‌ها به ثباتی نسبی رسید. امروزه IUCN نام گراز دریایی را در هیچکدام از دسته بندی‌های خود قرار نداده و دلیل این مسئله این است که تعداد دقیق این جانوران مشخص نیست. تنها موردی که در باره نسل گرازهای دریایی مشخص و واضح است این است که در حال حاضر این جانوران جمعیت نسبتا زیادی دارند اما این جمعیت به دلیل تغییر شرایط جوی در حال کم شدن است.

گراز دریایی

مردم بومی قطب شمال گرازهای دریایی را به خاطر پوست، گوشت، عاج (دندان نیش) و استخوان شکار می‌کنند. این افراد بومی تنها کسانی هستند که می‌توانند به صورت قانونی گرازهای دریایی را شکار کنند. گرازهای دریایی به طور طبیعی تنها دو شکارچی در حیات وحش دارند: نهنگ قاتل و خرس قطبی! هر دو شکارچی که نام برده شد، بیشتر تمایل دارند تا گرازهای دریایی جوان‌تر را شکار کنند. گرازهای دریایی در بین هم خانواده‌های خود از نظر جثه در رتبه دوم قرار دارد. رتبه اول بزرگ‌ترین جثه در این خانواده به «فیل‌های دریایی» تعلق می‌گیرد. بد نیست بدانید که نام علمی گرازهای دریایی "Odobenus rosmarus" است.

بیشتر بخوانید:

گراز دریایی

تمامی گرازهای دریایی در آب‌های منجمد کننده قطب شمال زندگی می‌کنند!

تمامی گرازهای دریایی در آب‌های منجمد کننده قطب شمال زندگی می‌کنند. این جانوران زندگی در آب‌های کم عمق را ترجیح می‌دهند چرا که در این صورت امکان دسترسی این جانوران به غذا بسیار بیشتر است. گرازهای دریایی برای استراحت کردن و خوابیدن روی یخ‌های قطب می‌روند. این جانوران روی خشکی به هیچ وجه سریع نیستند اما در آب شناگران ماهری هستند و به نسبت جثه‌شان تقریبا سریع شنا می‌کنند. گرازهای دریایی به طور متوسط با سرعت ۷ کیلومتر در ساعت شنا می‌کنند و به صورت سریع می‌توانند تا سرعت ۳۵ کیلومتر در ساعت هم شنا کنند. گرازهای دریایی به صورت گروهی زندگی می‌کنند و زندگی اجتماعی دارند. این جانوران منزوی نیستند و زندگی گروهی‌شان به این صورت است که نرها گروه‌های خاص خود را دارند و ماده‌ها هم گروه‌های جداگانه دارند.

گراز دریایی

رهبران گروه معمولا به واسطه سن، جثه و اندازه دندان نیش انتخاب می‌شوند. همان طور که پیش‌تر اشاره شد، گرازهای دریایی بسیار چاق هستند و برای این مسئله دلیل خوبی وجود دارد! چربی بدن این جانوران آن‌ها را گرم نگه می‌دارد و باعث می‌شود تا این جانوران بتوانند راحت‌تر در سرمای قطب زندگی کنند. این جانوران قادرند تا ضربان قلب خود را کم کنند تا بدین وسیله بتوانند از سرمای طاقت فرسا جان سالم به در ببرند. در کل مشاهده گرازهای دریایی به صورت طبیعی و در محل اصلی زندگی‌شان کار چندان آسانی نیست و دلیل این امر تنها این است که گرازهای دریایی فقط در قطب شمال یافت می‌شوند.

نظر شما در مورد این جانوران چیست؟ آیا مایل هستید تا به قطب شمال سفر کنید و این جانوران را از نزدیک ببینید؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع livescience

دیدگاه