حقایق جالب در مورد پکن

کسری مجیدی
کسری مجیدی شنبه، ۱۰ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۳۰
حقایق جالب در مورد پکن

پکن از جمله شهرهایی محسوب می‌شود که امروزه به مقصد مهمی برای سفرهای تفریحی و اقتصادی تبدیل شده است. همراه کجارو باشید تا با حقایق و نکات جالبی از این شهر آشنا شوید.

شهر پکن به عنوان پایتخت پرجمعیت‌ترین کشور جهان، چین، با پیشرفت چشمگیر خود در دهه‌های اخیر به یکی از مقصدهای مهم برای سفرهای تفریحی و اقتصادی تبدیل شده است. پکن که پس از شهر شانگهای دومین شهر بزرگ کشور اژدها نیز محسوب می‌شود، از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی بسیاری بهره می‌برد. لازم به اشاره است که نام «پکن» که در زبان فارسی به آن اشاره می‌شود، یکی از نام‌های این شهر است.

به هر ترتیب همراه این مقاله باشید تا با حقایق و نکات جالبی از پس این اژدهای خندان آشنا شوید.

شهر پکن

۱. طبق مستندات در ۱۰ قرن قبل از میلاد مسیح، به وجود شهری در منطقه‌ی فعلی پکن اشاره شده است.

۲. در سال ۱۹۴۹ بود که با پیداش جمهوری خلق چین توسط حزب کمونیست این کشور، پکن به عنوان پایتخت چین انتخاب شد.

پکن در قدیم

۳. واژه‌ی (Beijing) که نام اصلی شهر پکن است، از دو واژه‌ی «بی» (Bei) به معنی «شمال» و «جینگ» (Jing) به معنی «پایتخت» متشکل شده است که ترکیب «پایتخت شمالی» را می‌سازند. شایان ذکر است که این شهر ۱۵ نام مختلف دیگر با معانی مانند پایتخت مرکزی و پایتخت بزرگ داشته است.

۴. شهر پکن با زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی مرطوب، از میانگین دمای ۴ درجه زیر صفر در روزهای سرد سال و میانگین دمای ۲۶ درجه بالای صفر در روزهای گرم سال برخوردار است. همچنین رکورهای ۲۸ درجه زیر صفر در سال ۱۹۵۱ و ۴۳ درجه بالای صفر در سال ۱۹۴۲، برای این شهر به ثبت رسیده است.

آب و هوای پکن

۵. پکن پس از شهر شانگهای، با جمعیتی نزدیک به ۲۲ میلیون نفر دومین شهر پرجمعیت کشور چین محسوب می‌شود. همچنین کشورهای کره جنوبی، آمریکا و ژاپن به ترتیب بیشترین مللی هستند که علاوه‌بر مردم محلی، در این شهر زندگی می‌کنند.

۶. آیین و مذهب‌های رایج و محلی مخصوص به چین در صدر اعتقادات مردم پکن قرار دارند. در حالی که آیین بودایی، اسلام و مسیحیت به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

۷. زبان رسمی مردم این منطقه چینی «ماندرین» (Mandarin) است. ماندرین که یکی از شاخه‌های زبان چینی است، رایج‌ترین نوع آن نیز به شمار می‌رود.

مردم پکن

۸. واژه‌ی «وانگ» (Wang) با میزان ۱۱٪ موسوم‌ترین نام در این شهر محسوب می‌شود.

۹. همان‌طور که احتمالا تاکنون جشن‌های سال نو چینی را دیده‌اید، یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های این منطقه در مراسم سال نو، رقص اژدها است. این آیین برای موفقیت و کام‌روایی هر چه بیشتر در سال جدید انجام می‌شود. طبق باوری که از چینیان باستان به ارث رسیده است، اژدها نماد خوشبختی و سعادت‌مندی است.

اژدهای سال نو در پکن

۱۰. قدمت دیوار چین به عنوان یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های این منطقه، به ۲ قرن پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. این بنای عظیم که بلندترین ساخته‌ی بشر نیز محسوب می‌شود، از ۱۵ منطقه‌ی مختلف این کشور، از جمله پکن می‌گذرد.

۱۱. اگرچه طول رسمی دیوار چین ۸۸۵۱ کیلومتر عنوان می‌شود، طول کلی این دیوار در حدود ۲۱ هزار کیلومتر تخمین زده شده است. میانگین ارتفاع آن ۸ متر و میانگین ضخامتش ۷ متر است.

دیوار چین

۱۲. «شهر ممنوعه» (Forbidden City) که از دیگر جاذبه‌های مهم این منطقه است، بزرگترین قصر در جهان محسوب می‌شود. این قصر که در سال ۱۹۸۷ در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسید، مقر اصلی ۲۴ امپراطوری این منطقه بوده است.

شهر ممنوعه پکن

۱۳. پکن بیش از ۱۰۰ موزه را در خود جای داده است. بزرگترین و پربازدیدترین آن‌ها مجموعه موزه‌هایی است که در شهر ممنوعه ساخته شده است.

۱۴. برج مرکز تجاری جهانی پکن با ۳۳۰ متر ارتفاع، ۸۵ طبقه و ۳۰ آسانسور بلندترین ساختمان در این شهر محسوب می‌شود.

۱۵. پکن را می‌توان مانند آمستردام دیگر پایتخت دوچرخه‌ها در جهان دانست. روزانه سیل انبوهی از دوچرخه‌ها در خیابان‌های این شهر جاری می‌شود.

۱۶. فرودگاه بین‌المللی پکن، دومین فرودگاه پر رفت و آمد در جهان پس از فرودگاه آتلانتا است.

فرودگاه پکن

۱۷. متروی پکن که در سال ۱۹۶۹ احداث شد امروزه با ۱۸ خط و ۳۳۴ ایستگاه در طی ۵۵۴ کیلومتر، پر رفت و آمدترین متروی جهان محسوب می‌شود.

۱۸. یکی از موارد مشکل‌ساز در پکن، آلودگی هوای این شهر است. بر اساس آمار و نمودارها می‌توان گفت، زندگی یک هفته‌ای در این شهر معادل با مصرف یک سیگار است!

آلودگی هوا در پکن

۱۹. پکن اولین شهری خواهد بود که المپیک‌های تابستانی و زمستانی را میزبانی می‌کند. این شهر که میزبانی المپیک تابستانی ۲۰۰۸ را در کارنامه خود می‌بیند، در سال ۲۰۲۲ نیز، میزبانی المپیک زمستانی را عهده‌دار خواهد بود.

المپیک پکن

۲۰. برای آخرین مورد جالب است بدانید از سال ۱۹۹۹، شهرهای پکن و تهران با یکدیگر پیمان خواهرخواندگی امضا کرده‌اند.

مطالب مرتبط:

منبع Fact Factinate

دیدگاه