قرارگیری بندر لافت در نوبت ثبت جهانی

تیم  کجارو
تیم کجارو جمعه، ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۰
قرارگیری بندر لافت در نوبت ثبت جهانی

نخستین گام برای آماده‌سازی و تهیه پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی بندر لافت با انجام پلان مدیریتی و ضوابط حریم بافت تاریخی «لافت»،  از سوی کارشناسان برداشته شد.

اشکان مختاری، معاون اداره میراث فرهنگی هرمزگان اعلام کرد با با انجام پلان مدیریتی و ضوابط حریم بافت تاریخی «لافت»، نخستین گام برای آماده‌سازی و تهیه پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی بندر لافت از سوی کارشناسان برداشته شده است.

وی در ادامه افزود:

اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی برای این ئلان مدیریتی اختصاص یافته است. همزمان با اجرای پروژه پلان مدیریتی، حریم این بافت تاریخی تهیه و ضوابط اختصاصی و عمومی آن نیز تعیین می‌شود، این در حالیست که علاوه بر این پروژه‌ها، الگوهای معماری بافت تاریخی لافت نیز مستندسازی می‌شود.

او با اشاره به پتانسیل بندر لافت برای ثبت در فهرست میراث جهانی، گفت که  این اقدامات می‌تواند گام اولیه در تهیه پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی بندر لافت باشد.

بافت تاریخی بندر لافت یکی از بافت‌های ارزشمند جنوب کشور با چندین نمونه منحصربه فرد بادگیر است و مصالح مورد استفاده در بناها و خانه‌های تاریخی بومی آن از خشت و گچ نیم‌کوب هستند، این درحالیست که بندر لافت معروف به بندر بادگیرها و جهت قرارگیری بادگیرها نیز به سمت بادهای موسمی و روبه دریا است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه