سیچوآن کجاست؟

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی جمعه، ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۰
سیچوآن کجاست؟

سیچوآن، استانی در کشور چین، از لحاظ تاریخی، اجتماعی و سیاسی از مهم‌ترین شهرهای کشور به شمار می‌آید. برای آشنایی بیش‌تر در این مقاله از کجاست با کجارو همراه باشید.

سیچوآن نام استانی در جنوب شرقی چین و مرکز آن چنگدو است. این استان از غرب با کوه‌های هیمالیا، از شمال با کوه‌های دابا و از غرب با فلات یوگ‌یویی (Yungui) مجاور است. این استان دارای تاریخ غنی، منابع طبیعی فراوان، و طبیعتی زیبا است.

معرفی

سیچوآن

سیچوآن

سیچوآن محل حکومت دو امپراتوری با (Ba) شو (Shu) بوده است که پس از شکست در مقابل دودمان شین (Quin) ضعیف شدند. در زمان حکومت شین پس از یک سری جنگ‌ها با شش حکومت دیگر، یک چین جدید از نو بر پا، و بیش‌تر استان‌ها را با هم متحد کرد. با وجود از بین رفتن دودمان‌های شو و توسط شین اما تمدن آن‌ها تا همین روز حفظ شده است. از جمله خدماتی که شین به کشور کرد پیشرفت کشاورزی و فناوری بود.

تاریخ چین تاریخی غنی و پر از فراز و نشیب‌ها، نام‌ها، و دودمان‌های بسیار بوده که از حوصله این متن خارج است.

مردم چین امروزه به زبان ماندارین استاندارد که در زمان دودمان مینگ شکل گرفت صحبت می‌کنند. هوای گرم و مرطوب چین باعث شده تا طب سنتی این کشور غذاهای ادویه‌دار را توصیه کنند. فلفل مخصوص سیچوآن طی مبادله کلمبی (تبادل انواع ایده، گونه‌های گیاهی و حیوانی، جمعیت انسانی، بیماری و غیره  که پس از کشف آمریکا توسط کریستفر کلمب بین قاره آمریکا و قاره‌های آسیا، آفریقا و اروپا شکل گرفت) با فلفل مکزیکی تکمیل شد و همین باعث ایجاد نوآوری و شکل‌گیری آشپزی جدید سیچوآن گشت. از جمله غذاهای جدید مرغ کونگ پائو (Kung Pao Chicken) و ماپو توفو (Mapo tofu) است که امروزه در سراسر دنیا طرفداران بسیاری دارد.

جغرافیا

سیچوآن

سیچوآن از لحاظ جغرافیایی به دو قسمت تقسیم می‌شود. قسمت شرقی استان عمدتا بیش‌تر زمین‌های پست (به نام زمین‌های سیچوآن) را فراگرفته است. قسمت غرب این استان شامل رشته‌کوه‌های متعددی است که قسمت‌های شرقی فلات تبت را تشکیل می‌دهد.

سیچوان

سیچوان

رودخانه یانگ‌تسه و ریزابه‌های آن از کوه‌های غرب سیچوآن سرازیر می‌شوند. یکی از این ریزآبه‌های مهم رودخانه مین (Min) است که در ایبلین به یانگ‌تسه می‌پیوندد. ۴ رودخانه اصلی سیچوآن عبارت‌اند از جیالینگ جیانگ (Jialing Jiang)، توو جیانگ (Tuo Jiang)، یالونگ جیانگ (Yalong Jiang)، و جینشا جیانگ (Jinsha Jiang).

سیچوان

سیچوان

سیچوان

به دلیل ناهمواری‌های بسیار دمای هوا در نقاط مختلف متفاوت است. به طور کلی این منطقه بسیار تحت تاثیر بادهای موسمی و باران‌های فصلی سنگین در تابستان است. براساس سامانه طبقه‌بندی اقلیمی کوپن زمین‌های پست سیچوآن، در نیمی از قسمت شرقی، اقلیم نیمه گرمسیری مرطوب، تابستان‌ها طولانی مدت، گرم و مرطوب و زمستان‌های کوتاه، خنک، خشک و ابری را تجربه می‌کند. قسمت غربی که منطقه‌ای کوهستانی است دارای هوایی خنک اما نسبت به شرق آفتابی‌تر است. زمستان‌ها خنک روبه سرد، و تابستان‌های ملایم هستند.

سیاست

سیاست در سیچوآن مانند دیگر سازمان‌های دولتی در سرزمین اصلی چین از دو حذب تشکیل شده است. فرماندار سیچوآن دارای بالاترین مقام رسمی در حکومت خودمختار سیچوآن است. با این حال در سیستم نظام دو حزبی استان، فرماندار نسبت به وزیر حذب کمونیست قدرت کم‌تری دارد.

اقتصاد

سیچوآن

سیچوآن

سیچوآن

سیچوآن

از سیچوآن در تمام طول تاریخ به عنوان سرزمین فراوانی یاد شده است. این منطقه منبع اصلی کشاورزی چین به شمار می‌رود. غلات شامل برنج و گندم تولید اصلی سیچوآن و  محصولات تجاری نیز شامل مرکبات، نی شکر، سیب‌زمینی شیرین، هلو و انگور است. سیچوآن همچنین در سال ۱۹۹۹ به عنوان دومین تولیدکننده پیله کرم ابریشم شناخته شد. سیچوآن در منابع معدنی هم بسیار غنی است بدین صورت که دارای بیش از ۱۳۲ نوع منابع معدنی زیرزمینی شامل والادیوم، تیتانیوم و لیتیوم است. این استان صاحب بیش‌ترین ذخیره گاز در چین بوده که بیش‌تر آن به مناطق توسعه یافته شرقی منتقل می‌شود.

علاوه بر تمام این موارد سیچوآن مرکز اصلی صنعت در چین به شمار می‌آید. از جمله این صنایع می‌توان به مصالح ساختمانی، تهیه غذا، چوب، ابریشم، منسوجات، وسایل الکترونیکی، ماشین‌آلات، متالوژی و غیره اشاره کرد.

چشم انداز زیبا و تاریخ غنی سیچوآن، این منطقه را به یک مقصد گردشگری مهم تبدیل کرده است.

مذهب

سیچوان

مذهب‌های اصلی در سیچوآن عبارت‌اند از دین‌های سنتی چینی، تائوئیسم و بودایی. طبق آمار ۱۰.۶٪ مردم بر آیین‌های سنتی معتقداند و ۰.۶۸٪ آن‌ها مسیحی هستند. عده بساری از مردم یا بی‌دین هستند یا معتقد به پرستش خدایان، آیین کنفوسیانیس، و بودایی هستند. عده کمی نیز اسلام برگزیده‌اند.

آشپزی

اشپزی سیچوان

اشپزی سیچوان

فلفل سیچوآن

سیچوآن به خاطر غذاهای معطر و استفاده از فلفل مخصوص (به خاطر آب و هوای خشک) بسیار معروف است. اهالی سیچوآن بسیار بر آشپزی خود می‌بالند چرا که جزو یکی از چهار سنت بزرگ آشپزی چین است. طبق یک عبارت <یک بشقاب، یک طعم، صد بشقاب، صد طعم>، این آشپزی سرشار از تنوع است. به طور کلی آشپزی سیچوآنی را در چهار کلمه خلاصه می‌کنند: ادویه‌دار، تند، تازه و معطر. دو آشپز چینی به نام‌های چن کنمین (Chen Kenmin) و چن کنیچی (Chen Kenichi)  معروف‌ترین و ماهرترین آشپزهای چین به شمار می‌روند.

آدرس

موقعیت استان سیچوآن روی نقشه

چند تصویر مربوط به سیچوآن


Sichuan - the town where (bridges, streams) -6


Sichuan DAOCHENG( White Tower)


Sichuan UNESCO World Heritage Jiuzhai Valley——The Lying Dragon Lake

مسیر دستیابی

سیچوان

از آنجایی که اقدام برای ویزای چین کار دشواری است پیشنهاد می‌کنیم حتما از طریق یک آژانس ویزا تهیه کنید. قیمت ویزای انفرادی از ۲۰۰ دلار آغاز می‌شود در حالی که هزینه ویزای گروهی از ۹۵ دلار شروع می‌شود. برای سهولت و راحتی در سفر با تورها همسفر شوید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه