کاپیتان هواپیما پاسخ می‌دهد (قسمت سوم)

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم دوشنبه، ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۰
کاپیتان هواپیما پاسخ می‌دهد (قسمت سوم)

صنعت هواپیمایی رازها و نکات بسیار زیادی دارد که شاید فقط یک کاپیتان کارکشته از آن‌ها خبر داشته باشد. در این مقاله یکی از کاپیتان‌های با تجربه به پرسش‌های کاربران پاسخ داده‌ است.

هواپیما و صنعت پرواز نکات و قوانین بسیار کامل و خاص خود را دارد. نکات فنی پیچیده، قوانین ایمنی و امنیت، قوانین علمی، موقعیت‌های خاص اضطراری و... باعث شده‌اند که پرسش‌های زیادی برای مسافرhن و علاقه‌مندان به این صنعت پیش بیاید. در این مقاله که قسمت سوم از یک سری است، کاپیتان بازنشسته و کارشناس مسائل ایمنی، آقای جان کاکس، به پرسش‌های برخی کاربران پاسخ داده‌ است.

وقتی کیفم را تحویل به بخش بار می‌دهم به کجا می‌رود؟

بار هواپیما

وسایل شما پس از تحویل توسط یک سری تسمه و گاری به هواپیما برده می‌شوند. اگر هواپیما از انواع بزگ‌تر باشد، وسایل شما داخل یک سری کانتینر خاص قرار داده می‌شوند تا بتوان آن‌ها را سریع‌تر در بخش بار هواپیما جای داد. پیش از بارگیری نیز بررسی‌های امنیتی انجام می‌شود تا مشکلی برای امنیت پرواز پیش نیاید.

زمانی که بارگیری آغاز می‌شود، آن‌ها توسط تسمه یا کانتینر به بخش بار رفته و در آنجا تحت شرایط فشار و تا حدی گرم نگه داشته شوند. وقتی به مقصد می‌رسید این پروسه به صورت برعکس صورت می‌گیرد. یعنی ابتدا از هواپیما خارج شده سپس توسط گاری‌ یا تسمه به ترمینال انتقال داده شده و تحویل شما می‌شوند.

گاهی خلبان اعلام می‌کند: درحال ورود اولیه (Initial) به مقصد هستیم. منظور از Initial چیست و چرا این واژه به کار می‌رود؟

فرود هواپیما

ورود به مقصد و فرود بخش‌های مختلفی دارد و واژه‌ی Initial فاز نهایی پروسه‌ رسیدن به مقصد است. این فاز نهایی معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که در پنج دقیقه‌ی آخر پرواز هستیم و هواپیما در مسیر باند فرود قرار گرفته است.

چرا در پروازهای داخلی که روی آب نیستند هم جلیقه‌ی نجات در هواپیما قرار می‌گیرد؟ آیا وزن اضافه مشکل‌ساز نیست؟

هواپیما آب

معمولا هواپیماها پشت سر هم پرواز‌های داخلی و خارجی دارند. برای مثال& ممکن است یک هواپیما پروازی کوتاه و داخلی داشته باشد، ولی پس از آن به سه مقصد بین‌المللی برود که از روی آب می‌گذرند. از طرف دیگر، پس از حادثه‌ هادسون (فیلم Sully) به شرکت‌های هواپیمایی پیشنهاد شده تا در صورتی که در کشورشان دریاچه و رودخانه‌های زیادی وجود دارد، همیشه جلیقه‌ نجات در هواپیما موجود باشد.

دقیقا بعد از صعود اولیه، به نظر می رسد خلبان سرعت را کم کرده و حس کاهش ارتفاع ایجاد می‌شود. دلیل این موضوع چیست؟

صعود هواپیما

حس کم شدن سرعت به دلیل کاهش شتاب اولیه است. این موضوع به دلیل کاهش فشار پس از رسیدن به ارتفاع مد نظر اتفاق می‌افتد. حس افتادن پس از صعود به دلیل انقباضی است که پس از کاهش شتاب ایجاد می‌شود.

لطفا تمامی انواع چراغ‌ها و کاربردهایشان را در یک پرواز تجاری شرح دهید.

چراغ هواپیما

چراغ‌ها در هواپیما‌های مختلف متفاوت هستند، اما همه‌ هواپیماها نوک بالشان چراغ قرمز و سبز دارند. همچنین، چراغ سفیدی در زیر همه‌ی هواپیما‌ها مشهود است که می‌تواند زیر بال‌ها یا دم آن‌ها باشد. علاوه بر آن‌ها چراغ فرود داریم که باند را در شب و زمان فرود روشن می‌کند.

چراغ تاکسی نور کمتری نسبت به چراغ فرود داشته و در زمان حرکت تاکسی (حرکت بین باندها و در مسیرهای فرعی فرودگاه) به کار می‌رود. چراغ تاکسی می‌تواند با چند چراغ ویژه ترکیب شده تا بتوان دورهای تیزتری زد. چراغ‌هایی بال‌ها را روشن می‌کنند تا خلبان هواپیما بتواند تشکیل یخ را روی آن‌ها تشخیص دهد. چراغ‌های قرمز چشمک‌زن بالا و زیر بدنه نیز به چراغ‌های ضد برخورد معروف هستند. برخی از هواپیماها چراغ‌های بسیار روشن سفید چشمک‌زن دارند که به آن‌ها کمک می‌کند مسیر را بهتر ببینند.

تلاطم چقدر باید بد باشد که بفهمیم اوضاع خطرناک است؟

چاله هوایی

تلاطم ناگهانی مسافران را ناراحت می‌کند، اما به عنوان یک ریسک ایمنی محسوب نمی‌شود. هواپیماها برای این نوع تلاطم طراحی شده‌اند. آخرین باری که تلاطم باعث ایجاد حادثه شد سال ۱۹۶۰ در ژاپن بود. شباهت‌هایی بین این تلاطم و حالتی که قایق به امواج برخورد می‌کند وجود دارد. تفاوت تلاطم هواپیما با قایق این است که هواپیما تغییر ارتفاع بیشتری را تجربه می‌کند، از اینرو، تحملش کمی سخت‌تر است.

آخرین باری که تلاطم باعث ایجاد حادثه شد سال ۱۹۶۰ در ژاپن بود

بیشتر انسان‌ها حس گرانش منفی را که در زمان کاهش ارتفاع در چاله‌های هوایی به وجود می‌آید، دوست ندارند. این حس توسط سیستم vestibular گوش‌های شما ایجاد می شود. چون در طول زندگی روزمره حس گرانش منفی را تجربه نمی‌کنیم، این حس در زمان پرواز ناراحت‌کننده و ترسناک است. این واکنش طبیعی است. خلبانان این حس را خیلی تجربه می‌کنند و با پرواز ایمن در این حالت مشکلی ندارند.

کد فرودگاه چطور تعیین می‌شود؟

کد فرودگاه

به طور کلی دو نوع کد برای فرودگاه داریم؛ کد مختص سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ICAO) و کد مختص موسسه‌ حمل‌ و نقل هوایی بین‌المللی یا یاتا (IATA). سازمان ICAO از یک کد چهار حرفی استفاده می‌کند که حرف اولش مربوط به کشور است. برای مثال، کشور آمریکا از حرف K به عنوان کدش استفاده می‌کند. در نیو‌یورک KJFK فرودگاه کندی است، KLGA کد فرودگاه لاگاواردیا LaGuardia محسوب می‌شود و KEWR کد نیوآرک Newark است. این کد برای ثبت مسیرهواپیماها به منظور استفاده در ترافیک هوایی کاربرد دارد. کد یاتا برای ثبت بر روی بلیط استفاده شده و سه حرف بزرگ دارد. فرودگاه اوهاره در شیکاگو کد ORD دارد و LHR کد فرودگاه هیترو در لندن است. (یا SHZ فرودگاه شعید دستغیب شیراز). این کد برای ثبت بارها نیز استفاده می‌شود.

چرا گاهی در کنار برخی صندلی‌ها هیچ پنجره‌ای نیست؟

پنجره هواپیما

زمانی که جت‌ها تایید نهایی می‌شوند، یکی از موارد در نظر گرفته شده موقعیتی اضطراری است که موتور جت آسیب دیده و درپوش اصلی جلوی آن از بین می‌رود. در موارد بسیار خاص ممکن است قطعات موتور جدا شده و به پنجره آسیب برساند. برای همین در نقاط خاصی از برخی هواپیماها پنجره حذف شده است.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما را دارید، با استفاده از کجارو می‌توانید بلیط هواپیما ارزان به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع Usa Today

دیدگاه