نکاتی که باید پیش از سفر به لهستان بدانیم

کسری مجیدی
کسری مجیدی جمعه، ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
نکاتی که باید پیش از سفر به لهستان بدانیم

لهستان یکی از کشورهای اروپای شرقی است که با توجه به جاذبه‌های فراوانش، میزبان گردشگران بسیاری است. همراه کجارو باشید تا با نکاتی که قبل از سفر به این کشور باید بدانید، آشنا شوید.

لهستان سرزمینی است که در کنار دریای بالتیک واقع شده است. شهر ورشو، که پایتخت این کشور نیز محسوب می‌شود، به‌همراه شهر کراکف، دیگر شهر لهستان، از اهمیت و جایگاه بالایی نزد گردشگران برخوردار هستند. همچنین شایان ذکر است که جاذبه‌های متنوع طبیعی، فرهنگی و تاریخی این کشور تنها به این دو شهر و مناطق شهری دیگر، محدود نمی‌شوند.

به هر ترتیب، در این مقاله به برخی از قوانین و نکات مورد نیاز برای سفر به این کشور، پرداخته‌ایم.

شهر ورشو

فصل مناسب را برای سفر در نظر بگیرید

به‌طور کلی، لهستان کشوری است که می‌توان در هر زمان از سال به آن سفر کرد. به طبع بهترین موقع برای سفر به این کشور، اواخر فصل بهار تا اوایل فصل پاییز است. در این مقطع از سال آب و هوای نسبتا گرم و مطبوعی در این منطقه برقرار است.

از طرف دیگر، با سردتر شدن هوا در زمستان و بارش برف، چهره‌ی متفاوتی از این منطقه، آشکار می‌شود.

زمستان ورشو

واحد پول کشور را در نظر بگیرید

واحد پول اختصاصی کشور، «زلوتی» (złoty) است که هر واحد آن تقریبا برابر ۹۰۰ تومان است. به یاد داشته باشید که علی‌رغم قرار گرفتن این کشور در قاره‌ی سبز، تقریبا در اکثر مکان‌ها، پول‌های دیگر مانند یورو و دلار، پذیرفته نمی‌شوند.

پول لهستان

در نتیجه، قبل از سفر به این منطقه، با اطلاع داشتن از این موضوع، نسبت به تهیه‌ی پول خود اقدام کنید. هر چند که در سطح شهر بانک‌ها، صرافی‌ها و دستگاه‌های خودپرداز امکان تعویض پول را برای شما فراهم می‌کنند.

با دانستن زبان انگلیسی دچار مشکل نخواهید شد

مردم لهستان

زبان انگلیسی سال‌ها است که در تمامی مدارس کشور لهستان از پایه، آموزش داده می‌شود. در نتیجه مردم این منطقه، به‌خصوص افراد جوان، معمولا می‌توانند به‌راحتی به این زبان صحبت کنند. البته برای آسودگی بیشتر، بهتر است چند واژه‌ی کلیدی از زبان لهستانی را فرا بگیرید.

از دیدنی‌ها غافل نشوید

دیدنی های لهستان

لهستان یکی از کشورهای بزرگ اروپا محسوب می‌شود؛ پس جای تعجب ندارد که اقصی نقاط این منطقه، از جاذبه‌ها و دیدنی‌های مخصوص به خود بهره ببرد. از ساحل‌های بالتیک در شمال تا جنگل‌های انبوه در شرق، از فرهنگ غنی شهرهای جنوبی تا مناظر زیبای غربی، همگی تنها بخشی از این جاذبه‌ها محسوب می‌شوند. به هر ترتیب تا جای ممکن سعی کنید، سفر خود را فقط به یک شهر از لهستان محدود نکنید و از دیگر مناطق شهری و حومه‌ای آن نیز، لذت ببرید.

تجهیزات لازم را همراه داشته باشید

قبل از هر چیز، از آنجایی که بیشتر جاذبه‌های این منطقه نیاز به گشت‌وگذار و راهپیمایی دارد، کفش راحت و مناسبی را با خود همراه داشته باشید. لباس‌های مورد استفاده نیز به فصل سفر بستگی دارد؛ اما توصیه می‌شود، همیشه لباس گرم هم با خود داشته باشید.

کراکف لهستان

لازم به یادآوری است که در صورت استفاده از دارو، حتما آن‌ها را همراه داشته باشید تا دچار مشکلی نشوید. برای آسودگی خیال بیشتر در طول سفر، کپی از مدارک و مشخصات خود به‌همراه داشته باشید.

همچنین اگر از سیستم برقی ایران، یعنی ولتاژ ۲۲۰ و پریز دوشاخه‌ای گرد پیروی می‌کنید، برای وسایل برقی خود به مشکلی نمی‌خورید؛ چراکه پریزهای برق لهستان ۲۲۰ ولتی و دوشاخه‌ای گرد است. در غیر این صورت از همراه داشتن ترانس و تبدیل مطمئن شوید.

حمل و نقل مناسب است

حمل ونقل عمومی در لهستان و به‌ویژه شهر ورشو، از کیفیت بالایی برخوردار است. برای مثال، متروی این شهر علاوه بر رفت و آمدهای به موقع در ساعات مقرر، هزینه‌ی نسبتا پایینی را در پی دارد.

همچنین در فصل‌های مناسب از سال، یکی از بهترین راه‌ها برای گشت‌وگذار در سطح شهر، اجاره کردن دوچرخه است. یکی دیگر از توصیه‌ها در صورت امکان، اجاره کردن اتومبیل است. همان طور که اشاره شد، با توجه به تنوع جاذبه‌ها در شهرهای کوچک و بزرگ لهستان، برای تجربه‌ی هرچه بهتر آن‌ها، می‌توانید با اجاره کردن خودرو، با خیال راحت به گشت‌وگذار در این سرزمین زیبا بپردازید.

مناظر لهستان

ساعات کاری را لحاظ کنید

برای ساعات کاری در لهستان، قانون خاصی وجود ندارد. عموما مراکز خرید از ۱۰ صبح تا ۹ شب، مغازه‌های محلی از ۷ صبح تا ۷ شب و رستوران‌ها تا ۱۲ شب، باز هستند. به‌طور کلی نیز، ساعات کاری در روزهای آخر هفته، بیشتر می‌شود.

طعم‌های سنتی را امتحان کنید

غذاهای لهستانی

یکی از مهم‌ترین موارد در طول سفر این است که به یاد داشته باشید، حتما غذاهای محلی و سنتی لهستان را تجربه کنید. شاید این غذاها پرکالری باشند ولی مطمئن باشید از امتحان کردن آن‌ها پشیمان نخواهید شد.

عمده غذاهای کشور لهستان، با گوشت قرمز طبخ می‌شوند؛ تا جایی که در صبحانه‌ها نیز امکان استفاده از گوشت وجود دارد. همچنین سوسیس‌ها و نان‌های این منطقه نیز مانند آلمان معروف است. به‌طور کلی بهتر است بدانید که اصلی‌ترین وعده غذایی مردم این کشور، ناهار است.

متناسب انعام دهید

برای آخرین مورد به یاد داشته باشید که انعام دادن در لهستان اجباری نیست ولی امری متداول محسوب می‌شود. به‌طور معمول، ۱۰٪ از صورت‌حساب را برای انعام، در نظر بگیرید. البته لازم به ذکر است که برخی از رستوران‌ها مبلغی را به‌عنوان انعام در صورت‌حساب لحاظ می‌کنند.

به‌طور کلی با در نظر گرفتن قوانین و مطالعه‌ی بیشتر در رابطه با مقصد خود، سفر خود را لذت‌بخش‌تر کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه