زیباترین قصرهای باروک در مادرید

راضیه شاهوردی
راضیه شاهوردی پنجشنبه، ۸ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۳۰
زیباترین قصرهای باروک در مادرید

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های شهر مادرید کاخ‌های باروک آن هستند. برای آشنایی با تعدادی از این بناها با کجارو همراه باشید.

مادرید خانه‌ی تعدادی از زیباترین آثار معماری باروک به جا مانده از قرن‌های ۱۷ و ۱۸ میلادی است. مجموعه‌ی گوناگونی از آثار معماری از «پلازا مایور» یا همان میدان شهرداری گرفته تا قصر بزرگ سلطنتی در انتظار بازدید گردشگران هستند. در ادامه تعدادی از بهترین نمونه‌های قصرهای باروک در شهر مادرید و حومه را معرفی می‌کنیم.

پالاسیو رئال

قصر سلطنتی مادرید

قصر سلطنتی زیبای مادرید در سال ۱۷۶۴ تکمیل شده و یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های معماری باروک در این شهر است. این قصر از لحاظ مساحت بزرگ‌ترین قصر اروپاست و ۲,۸۰۰ اتاق دارد که ۵۰ مورد از آن‌ها برای بازدید عموم آزاد است. اقامتگاه رسمی خاندان سلطنتی اسپانیا نیز همین قصر است، اما از آن تنها برای مراسم‌ دولتی استفاده می‌شود (خود خاندان سلطنتی در قصر ساده‌تر زارزوئلا در خارج از مادرید زندگی می‌کنند). بازدیدکنندگان می‌توانند در تورهای باراهنما یا بدون راهنما از بخش‌هایی مثل نقاشی‌های هنرمندان اسپانیایی نظیر گویا، اتاق مجلل تاج و تخت و اسلحه‌خانه دیدن کنند. ساعات بازدید از این قصر در ایام زمستان از ۱۰ صبح تا ۶ عصر و در تابستان‌ها از ۱۰ صبح تا ۸ عصر و قیمت بلیط ورودی هم حدود ۳۸,۰۰۰ تومان است.

  • تلفن: ۹۱۴۵۴۸۷۰۰(۳۴+)
  • آدرس: اسپانیا، مادرید، کاله د بایلن
موقعیت قصر روی نقشه

پالاسیو د سانتا کروز

قصر سانتاکروز مادرید

«پالاسیو د سانتا کروز» (Palacio de Santa Cruz) که به معنای قصر صلیب مقدس است در مرکز مادرید و درست در نزدیکی میدان مایور قرار دارد و در حال حاضر از آن به عنوان مقر وزارت امور خارجه‌ی اسپانیا استفاده می‌شود. این ساختمان باروک تا قبل از اینکه در زمان سلطنت فیلیپ چهارم به قصر تبدیل شود، به عنوان زندان به کار می‌رفت. خوان گومز د مورا که طراحی میدان مایور را نیز انجام داده، بین سال‌های ۱۶۳۶-۱۶۲۹ روی این ساختمان کار می‌کرد. در مادرید اصطلاح «خوابیدن زیر فرشته» تمثیلی عامیانه برای اشاره به زندان رفتن بود،‌ چون مجسمه‌ای از میکائیل، فرشته‌ی مقرب، بر بالای ساختمان قرار دارد. این قصر برای بازدید عموم باز نیست اما می‌توان نمای بیرونی آن را از میدان پرووینسیا تماشا کرد.

موقعیت قصر روی نقشه

کاسا د لا ویا

قصر کاسا د لا ویا مادرید

«کاسا د لا ویا» (Casa de la Villa) که در سال ۱۶۹۲ افتتاح شده، در پلازا د لا ویا، یکی از زیباترین میدان‌های شهر مادرید واقع شده است. این قصر توسط خوان گومز د مورا طراحی شده و از قرن ۱۷ تا سال ۲۰۰۸، ساختمان شورای شهر مادرید بوده است. امروزه از این ساختمان برای رویدادهای و پذیرایی‌های رسمی استفاده می‌شود. کل میدان توسط نمونه‌های زیبایی از معماری باروک اسپانیا که مخلوطی از آجر و سنگ و آهن است، احاطه شده است. با اینکه امکان بازدید از داخل ساختمان برای عموم وجود ندارد، اما نمای خارجی زیبای پلازا د لا ویا ارزش دیدن را دارد.

موقعیت میدان روی نقشه

کاخ سلطنتی ال پرادو

کاخ سلطنتی ال پرادو

این قصر که در شمال مادرید قرار دارد و در ابتدای ساختش در قرن ۱۵ به عنوان انبار شکار به کار می‌رفت، تا اوایل قرن ۱۹ یکی از اقامتگاه‌های جایگزین برای پادشاهان اسپانیا بود. پس از اینکه یک آتش‌سوزی گسترده اکثر بخش‌های کاخ را نابود کرد، فرانچسکو ساباتینی، معمار اهل ایتالیا که در اسپانیا کار می‌کرد و آثارش را می‌توان در سراسر شهر مشاهده کرد، در قرن ۱۸ قصر را بازسازی کرد. در بخش‌های داخلی قصر می‌توان اسباب و اثاثیه و نقاشی‌های قرن‌های ۱۸ و ۱۹ را مشاهده کرد. از این کاخ به عنوان اقامتگاه سران کشورهای خارجی در سفرشان به اسپانیا استفاده می‌شود، اما در مواقعی که استفاده‌ی رسمی از آن نمی‌شود به روی عموم باز است. قیمت ورودی حدود ۳۱,۰۰۰ تومان و زمان بازدید از دوشنبه تا یکشنبه بین ساعات ۱۰ صبح تا ۶ عصر است.

  • تلفن: ۹۱۳۷۶۱۵۰۰(۳۴+)
  • آدرس: اسپانیا، مادرید، کاله مانوئل آلونسو
موقعیت قصر روی نقشه

قصر بوئن رتیرو

قصر بوئن رتیرو

قصر «بوئن رتیرو» (Buen Retiro) یک مجتمع بزرگ بود که به سفارش فیلیپ چهارم به عنوان یک مکان تفریحی ساخته شد. این قصر توسط باغ‌ها و حوض‌هایی عجیب احاطه شده بود و دارای ۲۰ ساختمان و دو میدان بزرگ بود که از آن‌ها جهت برگزاری مراسم سرگرم‌کننده برای پادشاه استفاده می‌شد. در سال ۱۸۰۸، نیروهای فرانسوی مستقر در مادرید از کاخ به عنوان پادگان استفاده کردند و ساختمان‌ها به‌طور جدی آسیب دیدند، طوری که می‌شود گفت تخریب شده بودند. امروزه محل کاخ سابق و باغ‌هایش تبدیل به پارک معروف مادرید یعنی پارک رتیرو شده است. نشانه‌های بسیار اندکی از قصر اصلی به جا مانده، اما سالن کنسرت سابق حالا «کازون دل بوئن رتیرو» (Cason del Buen Retiro) نام دارد و مرکز مطالعه‌ی موزه‌ی پرادوست. سقف اتاق اصلی با یک نقاشی دیواری که توسط هنرمند ایتالیایی، لوکا جودانو برای شاه چارلز دوم کشیده شده، تزئین شده است.

موقعیت قصر روی نقشه

رئال هوسپیسیو د سان فرناندو

قصر رئال هوسپیسیو د سان فرناندو

این یتیم‌خانه‌ی سابق که توسط معماری به نام پدرو د ریبیرا در قرن ۱۸ میلادی ساخته شده به دلیل نمای بیرونی صورتی‌رنگش قابل توجه است و اغلب از آن به عنوان یکی از بهترین نمونه‌های معماری باروک اسپانیایی در مادرید یاد می‌شود. امروزه، این ساختمان محل موزه‌ی تاریخ مادرید است و از سه‌شنبه تا یکشنبه (غیر از دوشنبه‌ها) بین ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب برای بازدید عموم آزاد است. یکی از قیمتی‌ترین آثار موجود در این موزه نقاشی «تصویر شهر مادرید» توسط گویا است. شما همچنین می‌توانید آثار چاپی، نقشه‌ها، مدل‌ها و عکس‌هایی که تاریخ شهر را نشان می‌دهند را ببینید.

  • تلفن: ۹۱۷۰۱۱۸۶۳(۳۴+)
  • آدرس: اسپانیا، مادرید، کاله د فوئنکارال

موقعیت یتیم‌خانه روی نقشه

مطالب مرتبط:

منبع Culture Trip

دیدگاه