سفر به پراگ همانند محلی ها (قسمت اول)

محبوبه حسنی
محبوبه حسنی چهار شنبه، ۱۴ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
سفر به پراگ همانند محلی ها (قسمت اول)

پراگ، پایتخت کشور ?????? ??، یکی از مناطق اصلی گردشگری در قاره‌ی اروپا در ۱۰ سال گذشته است. در سفر به این شهر، همراه کجارو باشید.

مسافرت به سراسر اروپا، جست و خیز کردن، گشتن و رفت و آمد کردن در یکی از شهرهای پرطرفدار، رمانتیک و فرهنگی این قاره‌ی سبز، بسیار سخت و مشکل است. پراگ، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور جمهوری چک در ۱۰ سال اخیر، چهره و ظاهر خود را تغییر داده است؛

به گونه‌ای که گردشگران و توریست‌ها در هر فصلی عازم پایتخت چک می‌شوند تا از دیدنی‌های آن لذت ببرند. در این مقاله به بیان تجربیات فردی که ۳ سال در پراگ بوده است پرداخته و برخی از نکاتی که دانستن آن‌ها سفری دلچسب و خاطره‌انگیز را رقم می‌زند، بیان می‌کنیم.

۱. پیاده‌روی یا پیک‌نیک در پارک Stromovka 

سفر محلی به پراگ

پراگ، شهری است که سرسبزی و نشاط آن، بیش از حد تصور توریست‌هایی است که برای نخستین بار به آن سفر می‌کنند. مهم نیست که در مرکز شهر حضور داشته باشند یا در حومه‌ی آن قدم می‌زنند، در هر منطقه از آن که باشند، قطعا یک پارک سرسبز یا ????? فوق‌العاده را مشاهده خواهند کرد. «Stromovka» یکی از مشهورترین پارک‌های شهر پراگ است که می‌توان آن را گزینه‌ای عالی برای دوری از هرگونه سر و صدا و شلوغی‌های شهری در نظر گرفت. از ویژگی‌های بارز این پارک، می‌توان به تعدد مسیرهای آن اشاره کرد که بسیاری از گردشگران و توریست‌ها در کنار ساکنین پراگ با حضور در آن می‌توانند هیجان را تجربه کنند. قطعا پارک «Stromovka» یکی از عالی‌ترین تفرج‌گاه‌های شهر پراگ برای پیک‌نیک، دوچرخه‌سواری و اسکیت‌سواری است.

۲. تماشای غروب زیبای خورشید در کنار رودخانه ولتاوا (Vltava)

سفر محلی به پراگ

«Náplavka» یکی از معروف‌ترین پاتوق‌هایی است که مردم و گردشگران در شهر پراگ حضور در آن را برای تماشای غروب زیبای خورشید، به بودن در هر مکان دیگری، ترجیح می‌دهند. مکانی در کنار رودخانه «ولتاوا» که یکی ازمحبوب‌ترین و شلوغ‌ترین مناطق پراگ است. این مکان عالی و فوق‌العاده، در طول روز شاهد پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری مردم محلی و در اواخر بعدازظهر میزبان جمع زیادی از فروشندگان خیابانی با خوراکی‌های خوشمزه‌ای همچون کوکتل، نوشابه، نوشیدنی‌های بومی، محلی، انواع غذا از نوع غذاهای لذیذ سنتی و مدرن است.

غروب خورشید در کنار رودخانه‌ی ولتاوا، بسیار زیبا و تماشایی است.

یکی از بهترین مکان‌ها برای قدم زدن، قرارهای رمانتیک و حتی صحبت کردن با یک دوست است. بسیاری از گردشگران سعی می‌کنند که در تابستان در این مکان حضور یابند؛ چرا که بسیاری از کنسرت‌های خیابانی در این پاتوق عالی و پرطرفدار برگذار شده و هنرمندان برنامه‌های متنوعی را اجرا می‌کنند. اما آنچه که بیش از هر چیزی محبوب مردم محلی و توریست‌های پراگ است، غروب زیبای خورشید در «Náplavka» است که یکی از شگفت‌انگیزترین مناظری است که گردشگران در پراگ شاهد آن خواهند بود.

۳. تهیه‌ غذاهای محلی از رودولفینوم (Rudolfinum)

local food at Rudolfinum

قطعا نمی‌توان تمام جاذبه‌ها، غذاها، نوشیدنی‌ها، مکان‌های دیدنی و آنچه که یک گردشگر برای بازدید از آن به پراگ سفر می‌کند را در مرکز شهر پیدا کرد. در محله‌ها و نقاط مختلف پراگ، جاذبه‌های متعددی از اماکن دیدنی گرفته تا رستوران‌ و کافه‌های محلی و مدرن، وجود دارد که طعم خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های آن‌ها، عالی است. ساختمان رودولفینوم، یکی از این مکان‌ها است که به سبک نیوروزنس طراحی و ساخته شده و در میدان «ژان پالچ» (Palach Square) و در مجاورت رودخانه‌ی زیبای «ولتوا» قرار گرفته است. این مکان در سال ۱۸۸۵ افتتاح شد و از آن زمان تا به امروز با موسیقی و هنر در کنار غذاهای خوشمزه و لذیذ عجین شده است. این ساختمان در نزدیکی ایستگاه تراموا «Staroměstská» قرار گرفته است و تنها چند قدم پیاده‌روی تا میدان قدیمی شهر، فاصله دارد. یک وعده غذا و نوشیدنی محلی را می‌توان با قیمتی مناسب تهیه کرد و تنها مردم محلی و اصیل چک، این منوی غذا را به مشتریان ارائه می‌دهند. البته مردم در این منطقه کمتر به زبان انگلیسی آشنایی دارند و گردشگران بهتر است از یک راهنما یا دوست محلی برای سفارش غذا کمک بگیرند.

۴. بازدید از ویشهرد (Vysehrad) و بهترین چشم‌ندازهای پراگ

سفر به پراگ

«ویشهرد» یکی از مکان‌های زیبا با چشم‌اندازهایی بکر و منحصربه‌فرد در پراگ است. برخی از گردشگران معتقدند که قلعه‌ی پراگ، تنها مکان جالب با منظره‌ای چشم‌نواز و زیبا است. اما بسیاری از گردشگرانی که سفر به پراگ و بازدید از ویشهرد را تجربه کرده‌اند، نظری متفاوت دارند و معتقدند که ویشهرد، یکی از بهترین مکان‌ها با مناظر دیدنی فوق‌العاده و شگفت‌انگیز است.

ویشهرد، چشم‌اندازهای بی‌نظیر پراگ را برای بازدید مسافران و گردشگران در خود جای داده است.

آن‌ها سر زدن به نقاط مختلف ویشهرد، قدم زدن در یک پارک مطلوب، نوشیدن یک نوشیدنی محلی گوارا هنگامی که از محله‌ای به محله‌ی دیگر می‌روند را یکی از بهترین زمان‌های حضورشان در پراگ، می‌دانند. همچنین ایشان تاکید می‌کنند که نباید بازدید از گورستانی منحصر‌به‌فرد را که در آن بسیاری از بزرگان، متفکران و افراد مهم چک در آن آرمیده‌اند از دست داد.

۵. حضور در پارک زیبای Grébovka

Grébovka

«Grébovka»، یکی از زیباترین مکان‌ها در شهر پراگ است که گردشگران بسیاری برای حضور در این منطقه، به این شهر سفر می‌کنند. پارکی با مناظر دیدنی و جاذبه‌های طبیعی و مدرن که عنوان دومین پارک برجسته پراگ را به خود اختصاص داده است. مکانی با ویلاهای ییلاقی به سبک «نئو رنسانس» که با دارا بودن مسیرهای متعدد پیاده‌روی، منظره‌ای خیره‌کننده، باغ‌ وحش‌ها با نوع باغبانی منحصر‌به‌فرد و خاص، تاکستان‌های خارق‌العاده با قدمتی نزدیک به ۶ قرن، آبشارهای خروشان، چشمه‌های متعدد، نوشیدنی‌های محلی و غرفه‌های بازی در مرکز پارک، یکی از محبوب‌ترین تفرج‌گاه‌های پراگ است. 

۶. خرید کتاب‌های دست دوم در خیابان والنتینسکا (Valentínska)

Valentínska Street

در نزدیکی ساختمان بزرگ دانشگاه چارلز، کتاب‌فروشی قرار دارد که به فروش کتاب‌های دست دوم مشغول است. مکانی که بسیاری از دانش‌آموزان و معلم‌های خصوصی، کتاب‌ها، لغت‌نامه‌ها و مجلات دست دوم را از آن خریداری می‌کنند. مردم محلی این مکان را با نام Antikvariát Valentínska می‌شناسند. این کتاب‌فروشی با وجود کوچک بودن، نسخه‌هایی از قطعه‌های ادبی، موسیقی، نمایشنامه یا هر کتاب دیگر را به چند زبان مختلف خارجی، برای فروش در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

۷. خرید از فروشگاه جیراک (Jiřák) در بازار محلی کشاورزان

پراگ

برخی از گردشگران و مسافران ترجیح می‌دهند غذا و مواد خوراکی محلی و اصل را مصرف کنند. در این صورت آن‌ها به جای تهیه و خرید مواد صنعتی از سوپرمارکت‌ها، می‌توانند مایحتاج خود را از فروشگاه جیراک که عرضه کننده‌ی محصولات محلی و کشاورزی است، تهیه کنند. این فروشگاه‌ها میوه‌های فصلی، سبزیجات، آجیل، عسل، لبنیات، نوشیدنی‌های محلی، گوشت، ماهی و نان‌های محلی را به مشتریان عرضه می‌کنند. همچنین می‌توان برخی از محصولات صنایع دستی را نیز در این مکان تهیه کرد. روزها و ساعات کار آن‌ها از چهارشنبه تا جمعه‌ی هر هفته از ساعت ۸ صبح تا ۶ عصر و در روز شنبه از ۸ صبح تا ۲ بعدازظهر است.

۸. نوشیدن چای سبز عالی و باکیفیت

پراگ

ممکن است گردشگران در فصل زمستان به پراگ سفر کرده یا بخواهند چایی مرغوب را خریداری کنند؛ در این مواقع برای تهیه‌ی چای اصل و با کیفیت عالی در انواع سبز، سیاه، سفید، گیاهی و نوعی چای محلی چینی، رفتن به چای‌‌خانه‌‌های شهر پراگ که تعدادشان در این شهر بسیار زیاد است، منطقی خواهد بود. اما باید به این نکته توجه کرد که در لیست بسیاری از این چای‌ خانه‌ها، قلیان نیز وجود دارد و قطعا در آخر شب یا اواخر هفته، فضای آن‌ها، دودی است. یکی از جالب‌ترین و در عین حال بهترین مکان‌هایی که می‌توان چایی بسیار خوب را تهیه کرد، مکانی است به نام «Čajovna jedna baseň» که از فضای مناسب و دلبازی جهت استراحت و لم دادن برخوردار است. همچنین می‌توان چای درجه‌ی یک را در چای‌ خانه‌ی «Dharamsala» نیز تهیه کرد. چای کوهی اصل و باکیفیت در منطقه‌ی «کارلین» (Karlín) که امتحان کردن طعم آن لذت‌بخش و فراموش‌نشدنی است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه