هفت شهر مشابه ونیز در دنیا

مرتضی روحی
مرتضی روحی پنجشنبه، ۸ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
هفت شهر مشابه ونیز در دنیا

ونیز اولین نامی است که از شهرهایی با کانال‌های آبی به ذهن می‌رسد. اما در دنیا شهرهای بسیار زیبای دیگری هم غیر از ونیز وجود دارند که در شهر کانال‌ها و آبراهه‌ها جای خیابان‌ها را گرفته اند. برای آشنایی بیشتر با کجارو همراه باشید.

ونیز با کانال‌های زیبایش اعتبار زیادی بدست آورده بدون شک این کانال‌های شگفت انگیز، جاودانی و سمبلیک هستند و جایگاه خاصی دارند. اما ونیز تنها شهری در جهان نیست که با چنین سبکی ساخته شده است. در سراسر جهان رقبای زیادی برایش وجود دارد. شهرهایی کانال دار که ضمن جذب گردشگران برای ساکنین خود مسیرهای کسب و کار را فراهم می‌آورند. سفر به یکی از این شهر‌ها‌ می‌تواند تجربه ایی منحصر به فرد از لمس زیبایی‌ها‌ی یک شهر ساخته شده روی آب باشد. از چین تا هلند هفت شهر کانال دار وجود دارند که به اندازه ونیز شایسته شناخته شدن هستند.

۱- گنت در شمال غرب بلژیک (Ghent, Belgium)

گنت که در سال ۶۵۰ ساخته شده هنوز جذابیت‌ها‌ی مسحور کننده یک شهر قرون وسطایی را داراست و قدمت بسیاری از ساختمان‌ها‌ در آن به آغاز هزاره برمی‌گردد. زندگی به آرامی‌ در این شهر جذاب و زیبا جریان دارد.

زمانی‌ که درون یک قایق شروع به راندن در آبراه می‌کنید ‌می‌توانید از هیاهوی خیابان‌ها‌یی مملو از ماشین‌ها‌ فاصله بگیرید و ثصور کنید در زمان به گذشته سفر کرده‌اید و با حیرت از خود این سوال را بپرسید که مدت‌ها قبل زندگی در اینجا به شکلی بوده است؟ این دیوارها چند نسل در اینجا دوام آورده اند؟ و اگر می‌توانستند لب به سخن به باز کنند چه داستان‌ها‌یی را تعریف می‌کردند؟

بافت قدیمی گنت بلژیک

این شهر که امروزه یک شهر دانشگاهی و فرهنگی شناخته می‌شود در شمال غرب بلژیک مابین بروکسل و شهر بسیار زیبای بروژ قرار گرفته است.اگر به بلژیک می‌روید بهترین فرصت است که بازدید از شهر گنت و در ادامه شهر بروژ را در برنامه خود قرار دهید و بازدید از این شهر را به لیست سفرهای مورد علاقه خود اضافه کنید.

بیشتر بخوانید:

۲- سوژو در شرق چین در نزدیگی شانگهای (Suzhou, China)

سوژو یکی از جاذبه‌ها‌ی توریستی مهم چین است و اغلب با عنوان «ونیز شرق» معرفی می‌شود. این شهر قدیمی ‌پر است از باغ‌هایی قدیمی، زیبا و حیرت انگیز با معماری شرقی مخصوص چین. ارزش تاریخی این باغ‌ها‌ به حدی است که به عنوان میراث جهانی در سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسیده اند.

سوژو چین

گردش در این باغ‌ها‌ کمک می‌کند که به یک تعادل ذهنی و آرامشی وصف ناپذیر برسید. همچنین مکان بسیار خوبی است که کمی به یوگا بپردازید و حتی اگر با این ورزش آشنا نیستید بهترین فرصت برای شروع است.

این شهر در غرب شانگهای قرار دارد و با خوردروی سواری یا تاکسی از شانگهای یک ساعت و نیم تا سوژو راه است.

۳-گیتورن در شمال هلند (Giethoorn, the Netherlands)

هلند معروف به کشور دوچرخه‌هاست اما در این شهر باید دوچرخه‌ها‌ را کنار بگذارید و قایق‌ها را‌ بیرون بیاورید! این شهر هلندی در مقایسه با سایر جاذبه‌ها‌ی توریستی هلند بسیار کوچک است اما توانسته هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را جذب کند. علت آن به راحتی قابل درک است چرا که این منطقه بی نهایت زیباست.

گیتورن هلند

این شهر در شمال هلند قرار دارد و فاصله اش تا آمستردام پایتخت هلند حدود یک ساعت و چهل دقیقه با ماشین است. این شهر به عنوان یک شهر بدون ماشین تلقی می‌شود و هر گردشگری خاطرات بی مانندی از این شهر به سوغات خواهد برد.

تایگر در نزدیکی بوینس آیرس در آرژانتین (Tigre, Argentina)

تایگر یک آبراه ورودی مهم به آمریکای جنوبی است. نام آن از گربه‌ها‌ی بزرگی گرفته شده که زمانی در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند.

این شهر برای مدت زمانی طولانی با واردات و بازار میوه شناخته می‌شده اما مانند بسیاری از شهرهای تجاری سابق امروزه با صنعت گردشگری شهرت دارد.

تایگر آرژانتین

گردشگران می‌توانند درون قایق‌ها‌یی از چوب ماهون به گردش درون کانال‌ها‌ بپردازند و از خونگرمی‌و معماری آرژانتینی لذت ببرند. این شهر در شمال بوینس آیرس، پایتخت آرژانتین قرار دارد.

استکهلم پایتخت سوئد (Stockholm, Sweden)

استکهلم به ونیز شمال اروپا نیز مشهور است. این شهر در میان شهر‌ها‌ی شمال اروپا بیشترین جمعیت را دارد. تقریبا همه چیز در سوئد در این شهر تمرکز یافته است. اولین بار در سال 1000 میلادی توسط وایکینگ‌ها‌ پایه گذاری شد.

 بیشترین نمادها از وایکینگ‌ها را در سوغاتی‌های این شهر می‌توانید مشاهده کنید از کلاه های وایکینگی با رنگ‌های پرچم سوئد تا تن‌پوش‌ها و پرچم‌ها.

استکهلم ونیز شمال اروپا

امروزه استکهلم یک کلان شهر مدرن و آینده نگر است. این شهر از 14 جزیره ساخته شده که بوسیله قایق، کشتی و پل‌هایی با تزئینات زیبا و پیچیده از طریق کانال‌ها بهم متصل می‌شوند.

کرالا در جنوب غربی هند (Kerala, India

واقعا مطمئن نیستم که کرالای هند به این لیست تعلق دارد یا خیر. زیرا یک شهر با یک کانال تکی نیست بلکه یک ایالت است. ایالت کرالا واقع در جنوب غربی شبهه قاره هند، یکی از بهترین مناطق هند جهت سکونت است.

به این علت که بالاترین نرخ با سوادی و طول عمر متوسط و پایین ترین نرخ رشد جمعیت را دارد و یک مقصد گردشگری محبوب است.

کرالا هند

حوضه‌ها‌ی آبریز کرالا مجموعه ای است از دریاچه‌ها‌ که توسط کانالهایی با طول کل ایالت به هم متصل شده اند.

گردشگران از دیدن خانه‌ها‌ی قایقی که در این حوضه‌ها‌ قرار داررند بسیار لذت می‌برند و تعداد زیادی از آنها در سفر خود به کرالا در این قایق‌ها‌ اقامت می‌کنند.

آنسی در جنوب شرقی فرانسه در کنار کوه‌های آلپ (Annecy, France)

این شهر در جنوب شرقی فرانسه و در کنار رشته کوه‌های آلپ فرار دارد. فاصله این شهر از پاریس پنج ساعت و نیم با خودروی شخصی یا تاکسی است.

رود خانه  تیو (The Thiou River) و دو کانال از میانه شهر آنسی عبور می‌کند. در حقیقت در گذشته های دورتر کنترل این آبراه به شهر قدرت داد و یک منبع درآمد از طریق تجارت برای ساکنان آن فراهم کرد.

آنسی فرانسه

امروز اقتصاد اول آن بر صنعت گردشگری استوار است. این شهر برای پذیرایی از گردشگران خود، مناظری زیبا و دیدنی را از رشته کوه‌ها‌ی آلپ و یک دریاچه منحصر به فرد ارائه می‌کند.

به علاوه یک قلعه باز سازی شده هم دارد که بسیار دیدنی است .آنسی قطعا یک مکان ایده آل برای گذراندن تعطیلات است. فضا و فرهنگ فرانسوی را در یک شهر ونیزی تصور کنید، حتما برای بازدید از این شهر برنامه ریزی خواهید کرد.

قلعه آنسی

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه