حقایق جالب در مورد وین؛ اتریش

کسری مجیدی
کسری مجیدی سه شنبه، ۶ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۳۰
حقایق جالب در مورد وین؛ اتریش

شهر وین به عنوان پایتخت کشور اتریش از شهرهای مهم برای گردشگران قاره‌ی اروپا محسوب می‌شود. همراه کجارو باشید تا با حقایق و نکات جالبی از این شهر آشنا شوید.

وین یکی از پایتخت‌های مهم در قاره‌ی سبز به شمار می‌رود. این سرزمین که در کنار رودخانه‌ی دانوب قرار گرفته است، به دلیل جاذبه‌های متنوع تاریخی، فرهنگی و طبیعی خود، به یکی از مقاصد اروپایی پرطرفدار برای گردشگران تبدیل شده است. از طرفی با توجه به مذاکرات و توافقات هسته‌ای کشورمان در این شهر، در سال‌های اخیر وین جایگاه خاصی برای ایرانیان پیدا کرده است.

با این بهانه، به سراغ برخی از حقایق و نکات جالبی از این شهر رفته‌ایم.

شهر وین

۱. قدمت پیدایش زندگی شهری در این منطقه به ۵ قرن پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد.

۲. برای نام وین نظریه‌های بسیار متفاوتی مطرح است. قویترین نظریه بیانگر آن است که نام «وین» از واژه‌ی باستانی «ویندوبونا» (Vindobona) به معنی «شهر مطلوب» که نام محلی قدیمی در منطقه‌ی فعلی شهر بوده، وام گرفته شده است.

وین قدیم

۳. وین بزرگترین شهر اتریش و نهمین شهر بزرگ در قاره‌ی اروپا محسوب می‌شود.

۴. وین سومین شهر در دنیا است که دفتر سازمان ملل در آن قرار دارد. همچنین دفاتر بین‌المللی دیگری مانند اوپک و سازمان انرژی اتمی، در این شهر استقرار یافته است.

۵. این منطقه از تابستان‌هایی معتدل و زمستان‌های بسیار سردی برخوردار است. بیشینه دمای این شهر در روزهای گرم سال به ۲۵ درجه و در روزهای سرد سال به صفر درجه می‌رسد.

زمستان در وین

۶. جمعیت وین در طی سال‌های متمادی تغییر چشمگیری به خود ندیده است. از سال ۱۹۱۰ میلادی که جمعیتی ۲ میلیون نفری را در خود جای داده بود تا دهه‌ی ۸۰ با ۱/۵ میلیون نفر جمعیت و با جمعیت کنونی ۱/۸ میلیون نفری در این روزها.

۷. صربستان، ترکیه و آلمان کشورهای هستند که بیشترین ملیت‌های دیگر ساکنین وین را، پس از مردم محلی آن، تشکیل می‌دهند.

۸. پس از فرقه‌های مختلف مسیحیت که دین اصلی این شهر را تشکیل می‌دهند، اسلام جایگاه دوم را در نزد مردم وین کسب می‌کند.

مردم وین

۹. وین هر ساله به طور میانگین نزدیک به ۷ میلیون گردشگر را به خود می‌بیند.

۱۰. طبق رتبه‌بندی‌های گوناگون توسط آمارهای مختلف، وین پس از شهر ملبورن در استرالیا، جایگاه دوم را در شهرهای مناسب برای زندگی کسب کرده است. در این رتبه‌بندی عواملی از قبیل امنیت، تحصیلات و درمان دخیل هستند.

۱۱. دو لقب «شهر رویاها» و «شهر موسیقی» به شهر وین نسبت داده شده‌اند. «شهر رویاها» به دلیل تاثیرات زیگموند فروید، روانشناس فقید متولد این شهر، به وین نسبت داده شد.

از طرف دیگر، همان‌طور که احتمالا می‌دانید، وین شهری است که بسیاری از آهنگسازان مشهور دنیا در آن متولد شده‌اند یا دست کم برای مدتی در این شهر زندگی کرده‌اند. همچنین با وجود مدارس و دانشگاه‌های متعدد و معتبر موسیقی در این شهر، وین پایتخت موسیقی جهان یا همان «شهر موسیقی» نامیده می‌شود.

موسیقی در وین

۱۲. ارکستر ملی وین یکی از بزرگترین ارکسترهای جهان محسوب می‌شود. بلیت کنسرت شب کریسمس این ارکستر، تا ۱۲۰۰ دلار هم به فروش می‌رسد. همچنین این کنسرت در ۹۰ کشور جهان پخش زنده می‌شود و بیش از ۵۰ میلیون بیننده را میخکوب می‌کند.

ارکستر وین

۱۳. امروزه امید به زندگی در این شهر ۸۱ سال است، در حالی که میانگین امید به زندگی جهان ۷۱ سال تعیین شده است. از طرفی بر اساس پیش‌بینی‌ها، امید به زندگی مردم وین تا سال ۲۰۵۰ به ۸۹ سال برای زنان و ۸۵ سال برای مردان تخمین زده شده است.

۱۴. همانند شهر برلین آلمان، پس از جنگ جهانی دوم، شهر وین به ۴ قسمت تقسیم شد. هر یک از این ۴ قسمت تحت تصرف آمریکا، فرانسه، بریتانیا و شوروی بود تا اینکه در سال ۱۹۵۵ به این تقسیمات پایان داده شد.

۱۵. سیستم حمل و نقلی مطلوبی در این شهر برقرار است. متروی این شهر که در سال ۱۹۷۶ تاسیس شد، هم‌اکنون از ۵ خط و ۱۰۴ ایستگاه بهره می‌برد.

تراموا در وین

۱۶. باغ وحش وین قدیمی‌ترین باغ وحش در جهان محسوب می‌شود و قدمت آن به سال ۱۷۵۲ باز می‌گردد. این باغ وحش اکنون در میراث یونسکو نیز به ثبت رسیده است و ۷۰۰ گونه‌ی جانوری مختلف را در خود جای داده است.

۱۷. قصر «شونبرون» (Schonbrunn) یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های تاریخی وین به شمار می‌رود. این بنای عظیم که از سال ۱۷۰۰ بنا شده است، از ۱۴۴۱ اتاق بهره می‌برد و نمادی است از تاریخ پربار این شهر.

قصر وین

۱۸. طبق برخی از قصه‌های شنیده شده، پس از پایان محاصره‌ی این شهر توسط ترکان عثمانی، گونی‌های قهوه‌ی متعددی از لشکر آن‌ها، در این شهر به جای ماند. در پی آن بسیاری از کافه‌های شهر به استفاده از آن‌ها روی آوردند. به هر ترتیب، امروزه قهوه خوردن و کافه‌نشینی نزد مردم وین از اهمیت بسیاری برخوردار است.

۱۹. جالب است بدانید که مبتکر جام‌های برفی موسوم به «اسنو گلوب» (Snow Globe)، فردی متولد وین بوده است. «اروین پرتزی» (Erwin Perzy) که بر روی وسایل مکانیکی فعالیت می‌کرده است، در سال ۱۹۰۰، زمانی که در حال ارتقا نوعی از لامپ‌های جراحی بوده است، به طور اتفاقی این جام‌های برفی را اختراع کرد. امروزه نیز این جام‌های زینتی به عنوان یکی از صنایع دستی وین مطرح هستند.

جام برفی وین

۲۰. برای آخرین مورد خوب است بدانید که بدانید که شهر وین با شهر تهران پیمان خواهرخواندگی بسته‌اند.

مطالب مرتبط:

منبع Fact Global Blue

دیدگاه