دیدنی های باکو، قلب تاریخ و مدرنیته آذربایجان (قسمت دوم)

مینا رهبری
مینا رهبری سه شنبه، ۴ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۱۵
دیدنی های باکو، قلب تاریخ و مدرنیته آذربایجان (قسمت دوم)

باکو شهر- بندری در ساحل غربی دریای خزر است. پایتخت جمهوری آذربایجان جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد که در تابستان هم به‌دلیل آب و هوای معتدل، میزبان گردشگران است.

باکو از شهرهای قدیمی و تاریخی منطقه‌ی آذربایجان است و بخش قدیمی آن هنوز برج و حصار قلعه‌ی خود را دارد که یادگارانی از سده‌های میانی هستند. آثار تاریخی ثبت شده‌ی باکو در فهرست میراث جهانی یونسکو، گواهی بر این ادعا هستند. این شهر پارک‌های ساحلی بسیاری دارد و جشنواره‌ها و برنامه‌های متعدد هنری از جمله موسیقی، تئاتر و اپرا در باکو برگزار می‌شود که خود یکی از عوامل جذب گردشگر به این شهر است. باکو ۱۱ منطقه‌ی شهری شامل  عزیزبایف، بیناغدی، قاراداغ، نریمانف، نسیمی، نظامی، صبالی، صابونچی، ختایی، سوراخانی و یاسامال و نیز ۴۸ شهر است. این شهرها در  جزایر موجود در خلیج باکو و شهر صخره‌های نفتی که در دریا ساخته شده‌اند، بنا شده و خارج از باکو و در داخل دریای خزر قرار دارند. 

اگر تصمیم دارید به جمهوری آذربایجان سفر کنید، برای انتخاب انواع تور باکو زمینی و هوایی، می‌توانید به کمک کجارو تورهای آژانس‌های همکار را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه کنید؛ ما این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان، سفرتان را ارزان‌تر از همه جا برنامه‌ریزی کنید.

مشاهده تورهای باکو

مرکز هنرهای معاصر یارات (Yarat Contemporary Art Centre)

مرکز هنرهای معاصر یارات باکو

یارات فعل امری از «خلق کردن» است. این مرکز، یک سازمان هنری معاصر غیرانتفاعی است که سالانه نمایشگاه‌های زیادی برگزار می‌کند، رویدادهای آموزشی را ساماندهی می‌کند و از گروه‌های هنرمندان با برگزاری گالری و شرکت در جشنواره‌های دوسالانه در جهان، حمایت می‌کند. یارات به پرورش فهم هنر معاصر در آذربایجان و ایجاد جایگاهی مناسب برای هنرمندان این کشور در سطح ملی و بین‌المللی اختصاص یافته است.

موقعیت مرکز هنرهای معاصر یارات روی نقشه

کسانی که به هنر علاقه دارند و می‌خواهند به‌طور مستمر در کلاس‌های آموزش هنری شرکت کنند، مرکز یارات این امکان را برای آن‌ها در شهر باکو فراهم کرده است. از هنرمندان حرفه‌ای دعوت شده که پیشنهادها خود را برای برنامه‌های هنری بین‌المللی یارات ارائه کنند. پس اگر به هنرهای معاصر علاقه دارید، می‌توانید در سفر به باکو از این مرکز دیدن کنید. 

خیابان شهدا

خیابان شهدا باکو

این خیابان نماد افتخار تمام مردم آذربایجان و استقلال این کشور است

این خیابان در دوران اتحاد جماهیر شوروی، به نام پارک کیروف شناخته می‌شد اما بعد از قتل عام مردم آذربایجان به دست نیروهای نظامی شوروی در دهه‌ی ۹۰ میلادی، نام آن به خیابان شهدا تغییر کرد و همه ساله در ۲۰ ژانویه، بزرگداشتی برای کشته‌شدگان این قتل عام برگزار می‌شود. آرامگاه کشته‌شدگان این حادثه در این خیابان با نظم خاصی ردیف شده و این مکان به‌عنوان نماد افتخاری برای تمام جمهوری آذربایجان و استقلال مردم این کشور محسوب می‌شود. از این خیابان می‌توانید چشم‌اندازی زیبا بر دریای خزر و خلیج باکو را به تماشا بنشینید و برج‌های شعله را هم از نزدیک ببینید.

موقعیت خیابان شهدا روی نقشه

موزه ادبیات نظامی

موزه ادبیات نظامی باکو

موزه‌ی ادبیات نظامی آذربایجان در ساختمانی مربوط به اوایل قرن بیستم قرار دارد و نمای بیرونی آن، با مجسمه‌های بزرگ شخصیت‌های ادبی این کشور (که البته برخی از آن‌ها ایرانی هستند)، بسیار خوش عکس است. این موزه‌ی عظیم و باشکوه در یکی از خیابان‌های معروف باکو، به نام خیابان حاکمیت و در نزدیکی ایچری شهر (قسمت قدیمی باکو) قرار دارد. این موزه در ابتدا در سال ۱۹۴۷، به‌عنوان بنای یادبودی برای نظامی گنجوی ساخته شد. این موزه یکی از بزرگترین و غنی‌ترین خزانه‌های فرهنگ کشور آذربایجان است و در آن از بیش از ۳ هزار نسخه کتاب‌های کمیاب و کتاب‌های خطی، پرتره، مجسمه، مینیاتور و خاطرات شاعران نگهداری می‌شود. 

موقعیت موزه ادبیات نظامی روی نقشه

موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان

موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان

موزه ملی تاریخ آذربایجان بزرگترین موزه‌ی کشور جمهوری آذربایجان است

موزه ملی تاریخ آذربایجان بزرگترین موزه‌ی کشور جمهوری آذربایجان است که در شهر باکو قرار دارد. ساختمان این موزه در گذشته محل زندگی سرمایه‌دار بزرگ، نیکوکار آذربایجانی به نام زین‌العابدین تقی‌یف بود که در سال ۱۹۲۰ تاسیس شد. این موزه شامل بخش‌های مختلفی از جمله تاریخ مدرن، مردم‌نگاری، گروه تاریخ باستان و قرون وسطای جمهوری آذربایجان، گردش علمی، آزمایشگاه برای بازسازی موزه، صندوق سکه‌شناسی (شامل مجموعه‌ای از یوگنی پاخوموف)، طراحی هنر و کتابخانه است که در آن بیش از ۲ هزار نمایشگاه برپا می‌شود.

موقعیت موزه ملی تاریخ آذربایجان روی نقشه

این موزه به ۳ بخش تقسیم می‌شود؛ بخش اول مربوط به دوران ماقبل تاریخ، اشیای قرون وسطی از جمله اشیا نظامی به‌همراه استخوان‌های انسان و مقبره‌ها است. بخش دوم  مربوط به اموال شخصی افراد مشهور آذربایجان است و در بخش سوم نیز  اموال خانواده‌ی تقی‌یف به نمایش در آمده است. روزهای دوشنبه‌ی آخر ماه، بازدید از این موزه رایگان است. 

ونیز کوچک

ونیز کوچک باکو

ونیز کوچک، به‌همراه کافه میرواری (Mirvari cafe)، سینما بهار و مراکز سرگرمی دیگری در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ در بلوار باکو ساخته شد. مساحت ونیز کوچک بیش از ۱۰ هزار متر مربع است که ۲ جزیره‌ی بزرگ و چند جزیره‌ی کوچک دارد. اینجا را شبیه ونیز ساخته‌اند و می‌توانید در آن به قایق‌سواری بپردازید. 

موقعیت ونیز کوچک روی نقشه

موزه کتاب های کوچک (Miniature Books)

موزه کتابهای مینیاتوری باکو

این موزه‌ی عجیب تنها موزه‌ی کتاب‌های مینیاتوری در جهان است که بازدید از آن زیاد طول نمی‌کشد اما ارزشش را دارد. 

موقعیت موزه کتابهای مینیاتوری روی نقشه

موزه فرش آذربایجان

موزه فرش جمهوری آذربایجان

گفته می‌شود موزه فرش آذربایجان، اولین موزه فرش جهان است

موزه‌ی فرش آذربایجان در سال ۱۹۶۷ ساخته و اولین نمایشگاه آن در سال ۱۹۷۲ برپا شد که گفته می‌شود اولین موزه‌ی فرش دنیا بود. این موزه در بخش قدیمی شهر، در نزدیکی مسجد جمعه ساخته شد و در آن کارگاه‌های آموزش فرش‌بافی و صنایع دستی برگزار می‌شود. این موزه انواع فرش و قالیچه از زمان‌ باستان تا معاصر و با استفاده از تکنیک‌ها و اجناس متعدد را به نمایش گذاشته است. بعدها با هدف توسعه‌ی این موزه، ساختمان جدیدی طراحی و ساخته شد که طرح آن به‌شکل فرش لوله شده است. ساخت این بنا در سال ۲۰۰۸ به پایان رسید و در سال ۲۰۱۴ به‌طور رسمی افتتاح شد. در این موزه تکنیک‌های بافت قالی و قالیچه‌ها در دوره‌های زمانی مختلف به نمایش گذاشته شده است. 

موقعیت موزه فرش آذربایجان روی نقشه

معبد آتشگاه

آتشگاه باکو

آتشگاه باکو در منطقه‌ی سوراخانی این شهر قرار دارد و ساختمانی قلعه‌مانند دارد. این آتشگاه از مجتمع پنج‌گانه‌ای تشکیل شده که یک حیاط دارد و توسط خانه‌های موبدان زرتشتی محاصره شده است. در وسط حیاط، محرابی قرار دارد که قدمت آن به قرن‌های ۱۷ و ۱۸ میلادی می‌رسد. از سال ۱۸۸۳ میلادی، زمانی که تاسیسات نفت و گاز در نزدیکی آن تاسیس شد، متروکه شد؛ بعدها در سال ۱۹۷۵ این محل را به موزه تبدیل کردند و امروزه، ۱۵ هزار گردشگر در سال از آن بازدید می‌کنند. آتشگاه باکو در سال ۱۹۹۸ نامزد ورود به فهرست میراث جهانی یونسکو شد.  در گذشته برای روشن ماندن آتشکده‌های این معبد از گازی که به‌صورت طبیعی از زیر آن بیرون می‌زد استفاده می‌شد، اما امروزه صرفا جهت مقاصد گردشگری از شهر باکو به این مکان گاز انتقال داده می‌شود.

موقعیت معبد آتشگاه روی نقشه

پارک ملی قبوستان (Qobustan Milli Parkı)

پارک ملی قبوستان باکو

سنگ‌نگاره‌های پارک ملی قبوستان قدمتی ۴۰ هزار ساله دارد

پارک ملی قبوستان با نام رسمی  چشم‌انداز فرهنگی سنگ‌نگاره‌های قبوستان، منطقه‌ای تپه‌ای و کوهستانی در جنوب شرقی رشته‌‌کوه‌های قفقاز است. در این منطقه سنگ‌نگاره‌های تاریخی، آثار باستانی، گل‌افشان‌ها و گازسنگ‌ها  وجود دارد و به‌دلیل اهمیت بسیار زیاد آن، در سال ۱۹۶۶، آن را تبدیل به منطقه‌ای ملی-تاریخی کردند. در سال ۲۰۰۷، این منطقه به‌دلیل داشتن سنگ‌نگاره‌هایش، در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. این سنگ‌نگاره‌ها حدود ۴۰ هزار سال قدمت دارند. این مکان یکی از  قدیمی‌ترین سکونت‌های تاریخ بشری در آذربایجان است به‌خوبی  فعالیت‌های انسان‌های کهن مانند مراسمات رقص، مناظر شکار، تصاویر حیوانات و نجاری را به نمایش گذاشته است. 

موقعیت پارک ملی قبوستان روی نقشه

کوه آتشین (‌ِYanar Dagh)

کوه آتشین باکو

این کوه در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی باکو قرار دارد و آتش همیشه روشن آن، گردشگران را به‌سمت خود می‌کشاند. این آتش  از ذخایر گاز زیر زمینی و بدون لوله نشات می‌گیرد. 

موقعیت کوه آتشین روی نقشه

مطالب مرتبط:

دیدگاه