حقایق جالب در مورد پاریس

کسری مجیدی
کسری مجیدی شنبه، ۳ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۳۰
حقایق جالب در مورد پاریس

شهر پاریس بدون تردید، یکی از اصلی‌ترین مقاصد سفر نزد گردشگران جهان محسوب می‌شود. همراه کجارو باشید تا با حقایق و نکات جالبی از این شهر آشنا شوید.

شهر پاریس به‌عنوان پایتخت کشور فرانسه از شهرهای پرطرفداری است که در قلب قاره‌ی سبز قرار دارد. «شهر عشاق»، «شهر نورها» یا هر نام و لقب دیگری که به این شهر نسبت داده می‌شود، بیانگر جایگاه ویژه‌ی آن در نزد مردم جهان است. پاریس که از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و مردمی بسیاری بهره می‌برد، سالانه با آغوشی باز از گردشگران فراوانی پذیرایی می‌کند.

با این مقدمه، به سراغ برخی از حقایق و نکات جالبی از این شهر رفته‌ایم.

شهر پاریس

۱. بر اساس مستندات، قدمت سکونت در این منطقه به ۵۲ سال قبل از میلادی مسیح باز می‌گردد. زمانی که این شهر «لوتتیا» (Lutetia) نام داشت و یکی از شهرهای امپراتوری روم محسوب می‌شد.

۲. از ۳ سال قبل از میلاد مسیح بود که این شهر به «پاریس» تغییر نام پیدا کرد. این نام برگرفته شده از قوم «پاریزی» در این منطقه است.

پاریس قدیم

۳. شهر پاریس با برخورداری از آب و هوایی اقیانوسی و معتدل، از میانگین دمای ۲۶ درجه در روزهای گرم سال و میانگین دمای ۳ درجه در روزهای سرد سال بهره می‌برد.

۴. پاریس با جمعیتی بیش از ۲ میلیون نفر، سالانه در حدود ۴۵ میلیون گردشگر را به خود می‌بیند.

۵. ملیت‌های الجزایری، پرتغالی و مراکشی به‌ترتیب، بیشترین ساکنان غیرمحلی این منطقه را تشکیل می‌دهند.

مردم پاریس

۶. دین غالب مردم این شهر مسیحیت است. در حالی که اسلام و یهودیت با ۷ و ۲ درصد جایگاه‌های بعدی را دارند.

۷. بیشترین تعداد گردشگران را به‌ترتیب سه کشور ژاپن، روسیه و ایتالیا شامل می‌شوند.

گردشگران در پاریس

۸. یکی از القاب پاریس، «شهر نورها» است؛ چراکه پاریس از اولین شهرهایی است که در خیابان‌های خود تیرهای چراغ گازی را برای روشنایی قرار داد. در سال ۱۸۲۰ تعداد ۵۶ هزار چراغ گازی در خیابان‌های این شهر قرار گرفت.

شهر عشاق

۹. برج ایفل در ابتدا قرار بود برای مدت ۲۰ سال به‌صورت موقتی در شهر پاریس قرار گیرد اما پس از استقبال مردم از آن، برای همیشه پابرجا ماند.

برج ایفل

۱۰. وزن برج ایفل در حدود ۷ هزار تن برآورد می‌شود. رنگ کردن این بنای عظیم، هر هفت سال یک‌بار با ۶۰ تن رنگ انجام می‌شود تا از زنگ‌زدگی احتمالی آن جلوگیری شود. همچنین این برج امکان افزایش طول تا ۱۵ سانتی‌متر را در روزهای گرم سال دارد.

۱۱. اگر بخواهید توسط پله، به بالای برج ایفل بروید باید ۱۶۶۵ پله را طی کنید. همین امر موجب اجتناب آدولف هیتلر برای بالا رفتن از این برج در زمان اشغال فرانسه شد؛ چراکه مردم پاریس کابل آسانسور آن را نیز قطع کرده بودند!

هیتلر در پاریس

۱۲. اگر تاکنون تصور می‌کردید پربازدیدترین بنای پاریس برج ایفل است، اشتباه می‌کردید؛ چراکه این عنوان به کلیسای نتردام که نمادی از معماری فرانسه است، تعلق می‌گیرد. ناقوس اصلی این کلیسا بیش از ۱۳ تن وزن دارد.

کلیسای نتردام

۱۳. خیابان ۲ کیلومتری «شانزلیزه» (Champs-Elysees) نیز یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این شهر به شمار می‌رود. خیابانی زیبا و البته گران که در سال ۱۶۷۰ به دستور ملکه‌ی وقت ساخته شد. این خیابان که در یک سوی خود «طاق پیروزی» (Arc de Triomphe) را می‌بیند، بخشی از محور تاریخی پاریس نیز به شمار می‌رود.

خیابان شانزلیزه

۱۴. بنای موزه‌ی لوور در قرن ۱۲ به‌عنوان پناهگاهی برای حملات این منطقه ساخته شد. این ساختمان پس از گذشت سال‌ها و با تغییرات کوچک و بزرگی که به خود دید، در سال ۱۷۹۳ به‌عنوان موزه، فعالیت خود را آغاز کرد. سرانجام پس از انقلاب فرانسه بود که با محوریت هنر و فرهنگ ملل به موزه‌ی لوور تغییر یافت. به هر ترتیب نزدیک به ۷۰۰ سال از ساخت قلعه‌ی اولیه تا موزه‌ی امروزی، زمان سپری شد.

موزه لوور

۱۵. اگر بخواهید به تمامی آثار موزه‌ی لوور نگاه کنید، بیش از ۱۰ ماه زمان نیاز است تا ۴۰۰ هزار اثر هنری آن را نظاره‌گر باشید. همچنین در سال ۲۰۱۵ میلادی، موزه‌ای با همین نام، در ابوظبی افتتاح شد.

۱۶. شاید باعث تعجب شود اما ۳۸ شهر دیگر با نام «پاریس» در سراسر جهان، اعم از کشورهای آمریکا و سوئد، وجود دارد.

۱۷. دفتر مرکزی ۳۶ شرکت از ۵۰۰ شرکت برتر جهان در این شهر واقع شده است. این تعداد، پاریس را در جایگاه دوم پس از توکیو قرار می‌دهد.

۱۸. هفته‌ی مد پاریس که در ماه‌های ژانویه و ژوئیه برگزار می‌شود، همراه با هفته‌های مد میلان، لندن و نیویورک از بهترین نمایشگاه‌های مد محسوب می‌شوند.

۱۹. متروی پاریس که از اوایل قرن بیستم ساخته شد، امروزه از ۱۶ خط و ۳۰۳ ایستگاه بهره می‌برد. این مورد پاریس را در رتبه‌ی چهارم سیستم حمل و نقل شهری قرار می‌دهد.

۲۰. ایستگاه شمالی قطار پاریس که از سال ۱۸۴۶ تاسیس شد، با ۲۰۰ میلیون مسافر در سال، پر رفت و آمدترین ایستگاه در قاره‌ی اروپا محسوب می‌شود.

ایستگاه قطار پاریس

۲۱. اگر بخواهیم از بیشترین کتابخانه‌های یک شهر صحبیت کنیم باید بگوییم که پاریس با ۸۳۰ کتابخانه در صدر این فهرست قرار می‌گیرد.

۲۲. اولین کتاب چاپ شده به‌شکل امروزی با نام «اپیستولا» (Epistolae)، به معنی «حروف»، در شهر پاریس منتشر شد. نویسنده‌ی این کتاب، «گاسپارینو برگامو» (Gasparinus de Bergamo)، آن را در سال ۱۴۷۰ تالیف کرد.

۲۳. اولین نمایش عمومی فیلم به‌شکل سینماهای امروزی، در شهر پاریس در سال ۱۸۹۵ صورت گرفت. این نمایش از ۱۰ فیلم ۵۰ ثانیه‌ای توسط «برادران لومیر» (Lumiere brothers) ساخته شده بود.

۲۴. مجسمه‌ی آزادی پاریس با همان شکل و شمایل مجسمه‌ی آزادی نیویورک ولی با اندازه‌ای کوچک‌تر، به‌سمت هم‌نوع خود در آمریکا، در این شهر قرار گرفته است.

مجسمه آزادی پاریس

۲۵. برای آخرین مورد، جالب است بدانید که پاریس با تعداد زیادی از پایتخت‌های جهان پیمان خواهرخواندگی دارد. شهر تهران نیز از سال ۱۹۵۰ با شهر پاریس، این پیمان را امضا کردند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه