فرودگاه بین‌ المللی سوئکارنو-هتا، جاکارتا، اندونزی

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا یکشنبه، ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۰
فرودگاه بین‌ المللی سوئکارنو-هتا، جاکارتا، اندونزی

اندونزی کشوری متشکل از هزاران جزیره است که در جنوب شرق آسیا قرار دارد و سالانه هزاران گردشگر از اقصی نقاط جهان برای بازدید از جاذبه‌های این کشور به آنجا سفر می‌کنند. برای آشنایی با فرودگاه بین المللی جاکارتا – پایتخت اندونزی – در ادامه همراه کجارو باشید.

جاکارتا، پایتخت اندونزی، یکی از پرجمعیت‌ترین و بزرگ‌ترین پایتخت‌های اسلامی است. این شهر بزرگ علاوه بر همجواری با دریا، به لحاظ موقعیت جغرافیایی در یکی از پرباران‌ترین مناطق جهان قرار دارد. اغلب جاذبه‌های این کشور مجمع الجزایری از نوع جاذبه‌های بکر طبیعی هستند و از این‌رو، گردشگران بسیاری برای بازدید و استراحت در دامن طبیعت به این کشور سفر می‌کنند.

در نتیجه، فرودگاه جاکارتا به نام فرودگاه بین المللی سوئکارنو-هتا پرترددترین فرودگاه اندونزی به شمار می‌رود. این فرودگاه به یادبود سوئکارنو – نخستین رئیس جمهور – و محمد هتا – نخستین نخست وزیر – اندونزی نامگذاری شده و مهم‌ترین مرکز حمل و نقل ناحیه جاکارتای بزرگ (Greater Jakarta Area) است.

پایانه‌های فرودگاه

فرودگاه جاکارتا

این فرودگاه در فضایی به مساحت ۱۸ کیلومتر مربع بوده و دارای ۴ پایانه است. پایانه شماره ۱ نخستین پایانه فرودگاه است که در سال ۱۹۸۵ ساخته شده و دارای ۳ بخش است که هر یک از آن‌ها دارای ۲۵ پیشخوان پذیرش، ۵ چرخانک چمدان و ۷ گیت است. گنجایش سالانه این پایانه در حدود یک میلیون نفر است و برای پروازهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرودگاه جاکارتا

پایانه شماره ۲ نیز در سال ۱۹۹۱ احداث شده و در بخش شمال غربی فرودگاه – در مجاروت پایانه شماره ۱ – قرار دارد؛ این پایانه نیز همانند پایانه ۱ دارای سه بخش مجزا است و اغلب پروازهای بین المللی شرکت‌های عضو اسکای تیم (Sky Team) مانند ایرآسیا، لاین ایر و باتیک ایر از طریق آن انجام می‌شود. البته این پایانه نسبت به پایانه ۱ دارای ظرفیت پذیرش مسافر بیشتری – در حدود ۹ میلیون نفر در سال – است.

فرودگاه جاکارتا

پایانه شماره ۳ سومین ساختمان اصلی فرودگاه است که در ناحیه شماال شرقی فرودگاه قرار دارد و عملیات ساخت آن در سال ۲۰۱۷ به پایان می‌رسد. ساختمان این پایانه نسبت به دو پایانه پیشین متفاوت بوده و طراحی آن ترکیبی از معماری سنتی توام با ویژگی‌های حافظ محیط زیست است. همچنین، پس از شروع فعالیت پایانه، از آن برای پروازهای داخلی و خارجی بهره‌برداری خواهد شد.

فرودگاه جاکارتا

طبق برنامه‌ریزی‌ها پایانه شماره ۴ فرودگاه جاکارتا در بخش شمالی فرودگاه تا سال ۲۰۲۰ احداث خواهد شد.

پایانه باربری در بخش شرقی پایانه ۱ قرار دارد و از آن برای پروازهای کارگو داخلی و خارجی استفاده می‌شود. البته طبق برنامه و به منظور افزایش ظرفیت پایانه باربری، قرار است تا این پایانه به بخش غربی پایانه ۲ منتقل شود.

مشخصات

نوع فرودگاه: همگانی (مسافری)

کد یاتا: CGK

کد ایکائو: WIII

ارتفاع از سطح دریا: ۱۰ متر

قطب اصلی خطوط هوایی: باتیک ایر (Batik Air)، کاردیگ ایر (Cardig Air)، سیتی لینک (Citilink)، گارودا اندونزی (Garuda Indonesia)، ایرآسیا اندونزی (Indonesia AirAsia)، لاین ایر (Lion Air)، نام ایر (Nam Air)، سری‌ویجایا ایر (Sriwijaya Air)

فاصله هوایی تا تهران: ۷۴۰۹ کیلومتر معادل ۹ ساعت و ۴۲ دقیقه

موقعیت جغرافیایی

فرودگاه بین المللی سوئکارنو-هتا در جزیره‌ای به نام «جاوا» قرار دارد.

راه‌های دسترسی

فرودگاه جاکارتا

  • اتوبوس شاتل داخل فرودگاه: رایگان جهت انتقال مسافران بین پایانه‌ها
  • قطار داخل فرودگاه: جهت انتقال مسافران بین پایانه‌ها
  • اتوبوس‌های شهری
  • تاکسی
  • قطار

اطلاعات پرواز

فرودگاه جاکارتا

در حال حاضر، پرواز مستقیمی از فرودگاه‌های داخلی به مقصد فرودگاه جاکارتا در برنامه پروازی شرکت‌های هوایی داخلی ثبت نشده و مسافران عازم اندونزی می‌بایست بلیط خود را از خطوط هوایی خارجی تهیه کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه