پاسخ سازمان میراث فرهنگی به اظهارات تندگویان در مورد عمارت ثابت پاسال

تیم  کجارو
تیم کجارو جمعه، ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۰
پاسخ سازمان میراث فرهنگی به اظهارات تندگویان در مورد عمارت ثابت پاسال

محمدحسن طالبیان صحبت نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران را مبنی بر سکوت سازمان میراث‌ فرهنگی در مورد ارزش میراثی «کاخ ثابت‌پاسال» نادرست خواند.

ساعاتی پیش محمد مهدی تندگویان، نایب‌رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادعا کرده بود  قرار است به جای کاخ ثابت پاسال، مجتمع مذهبی-فرهنگی با چند سالن برگزاری ختم و رستوران احداث شود و سازمان میراث فرهنگی را به سکوت چندساله درباره این پرونده متهم کرد. 

اما محمدحسن طالبیان در پاسخ به این اتهام، آن را رد کرد. وی افزود:

در سال ۱۳۹۴، آقای خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، با ارسال نامه‌ای به شهرداری تهران اعلام رسمی کرده‌اند که این مجموعه ارزشمند است و باید حفظ شود. در این نامه همچنین به نامه آقای حناچی، معاون معماری و شهرسازی وزارت راه، اشاره شده است که در آن تصریح شده همه معماران، شهرسازان و نظام مهندسی اعلام کرده‌اند که این مجموعه ارزشمند است و حفاظت و صیانت از آن ضرورت دارد.

او اعلام کرد که  در دستور نقشه‌ای که شهرداری جدیدا برای این بنا صادر کرده، قید شده است که با توجه به اعلام اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران مبنی بر باارزش بودن ملک مذکور، این بنا باید حفظ شود و نباید تخریبی در آن صورت گیرد. موضع‌گیری‌های سازمان میراث‌فرهنگی در مورد مجموعه  کاخ ثابت‌پاسال  کاملا روشن و واضح است و فرایند قانونی ثبت ثابت‌پاسال در جریان است.

ثبت اضطراری کاخ ثابت پاسال

رجبعلی خسروآبادی، مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران نیزدر پاسخ به صحبت‌های تندگویان اعلام کرد:

بیش از ده بار ارزشمند بودن مجموعه ثابت پاسال را به شهرداری اعلام کرده‌ایم، اسناد هم خودشان داده‌اند. طرحی که مالک ثابت پاسال به ما داده کاربری هتل و خدمات فرهنگی است و نه مسجد.  براساس درخواست مالک ثابت پاسال یعنی «شرکت پیشگامان توسعه تجارت البرز» که  زیر نظر آقای انصاری است، طرح در دست بررسی است.  از روز دوشنبه گذشته (۸ خرداد) که مالک شخصا طرح را در دفتر میراث فرهنگی استان تهران ارائه داد تا امروز اگر مالکیت این بنا انتقال پیدا کرده باشد هیچ اطلاعی نداریم، هر چند تغییر مالکیت «ثابت پاسال» هیچ چیز را در حفاظت از این بنای ارزشمند کم نمی‌کند.

او همچنین به نامه‌ای که دو سال پیش پیروز حناچی، دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی مبنی بر ارزشمند بودن این بنای تاریخی به همه دستگاه‌های مربوط ابلاغ کرده است، اشاره کرد و افزود:

با توجه به واجد ارزش شناخته شدن این بنا نظر سازمان میراث فرهنگی نیز مبنی بر ارائه نقشه از سوی مالک برای هر طرحی که مالک در آنجا دارد، الزامی بوده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه