راهنمای خرید در بوداپست، مجارستان

حمیده کریمی
حمیده کریمی سه شنبه، ۶ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
راهنمای خرید در بوداپست، مجارستان

در بوداپست، پایتخت مجارستان، فرصت‌های زیادی برای خرید وجود دارد. برای آشنایی با این موقعیت‌ها با کجارو همراه باشید.

در بوداپست برای خرید هیچ محدودیتی ندارید. با هر بودجه‌ای می توانید خرید کنید. مراکز خرید بزرگ، نمایندگی‌های برندهای مشهور دنیا و بوتیک‌های قدیمی را در گوشه و کنار شهر می‌توانید پیدا کنید. اگر برای سفر به بوداپست برنامه‌ریزی می‌کنید، با این مطلب همراه کجارو باشید تا با بهترین مناطق خرید در این شهر و ساعت کاری فروشگاه‌ها و نکاتی در مورد خرید در بوداپست آشنا شوید.

ساعت کار فروشگاه‌ها و مغازه‌ها

فروشگاه‌های مواد غذایی و سوپرمارکت‌ها از ساعت ۶ و ۷ صبح شروع به کار می‌کنند و تا ساعت ۶ تا ۱۰ شب از دوشنبه تا جمعه باز هستند. شنبه‌ها ساعت کار آنها یک ساعت دیرتر است. بعضی از سوپرمارکت‌های بزرگ مثل Tesco، ۲۴ ساعت شبانه‌روز و ۷ روز هفته باز هستند.

سایر فروشگاه‌های بوداپست از دوشنبه تا جمعه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ یا ۲۰ باز هستند و در روزهای شنبه از ساعت ۹ یا ۱۰ صبح تا ۱۳ فعالیت می‌کنند.

بازارچه‌های مواد غذایی معمولا از ساعت ۶ یا هفت صبح شروع به فعالیت می‌کنند و تا ۱۷ یا ۱۸ از دوشنبه تا جمعه فعال هستند. در روزهای شنبه از ۶ صبح تا ۱۳ یا ۱۵ فعالیت می‌کنند.

در تعطیلات رسمی، همه‌ی فروشگاه‌ها تعطیل‌اند.

چطور هزینه‌ها را پرداخت کنیم؟

فروشگاه‌های بزرگ، کارت اعتباری می‌پذیرند به خصوص آنهایی که در مناطق توریستی قرار دارند. اما برای خرید از مغازه‌های کوچک و بازارچه‌ها باید پول نقد داشته باشید.

بهترین مناطق برای خرید در بوداپست

مراکز خرید بوداپست

در بوداپست سوغات متنوعی می توانید بخرید از سوغات خوراکی گرفته تا اشیا و ظروف چینی. از دیگر سوغاتی‌های سنتی و بومی این شهر می‌توان لباس‌های محلی گلدوزی شده و عروسک‌های سنتی را نام برد.

در منطقه‌ی Castle District و Gellért Hill می‌توانید فروشنده‌هایی را پیدا کنید که این محصولات سنتی را می‌فروشند. مغازه‌های محصولات بومی در مراکز خرید شیک هم وجود دارند. محصولات عرضه شده در خیابان Váci معمولا بسیار باکیفیت و البته گران هستند.

منطقه‌ی مد Deák Ferenc Utca

مراکز خرید بوداپست

این خیابان خرید، میزبان فروشگاه‌های برندهای برتر دنیا در زمینه‌ی مد و پوشاک است. ساختمان‌های قدیمی این خیابان به زیبایی بازسازی شده‌اند تا میزبان برندهای بین‌المللی مثل Tommy Hilfiger، پوما، لاکوست، Mexx و... باشند. لازم به گفتن نیست که این خیابان یک خیابان گران‌قیمت است و محصولاتی که در فروشگاه‌های آن ارائه می‌شود گران هستند. اگر به دنبال محصولات ارزان‌تر هستید باید به خیابان Nagykörút یا بلوار بزرگ سر بزنید و یا از بازارچه‌ها  خرید کنید.

بیشتر بخوانید:

بازارهای مواد غذایی

مراکز خرید بوداپست

علاوه بر بازار بزرگ مشهور Great Market Hall در پل آزادی، بوداپست چندین بازار غذایی مشهور دیگر هم دارد که از آنها می‌توانید سبزیجات و میوه‌های تازه و محلی، محصولات لبنی، نان و نوشیدنی‌های محلی بخرید. از مشهورترین بازارچه‌های بوداپست می‌توان این موارد را نام برد؛ Belvárosi Piac، بازارچه‌ی Fehérvári úti که در کنار مرکز خرید Allee قرار دارد و خط ۴ تراموا شما را به آنجا می‌رساند و بازارچه‌ی Lehel tér که با خط M3 مترو می‌توانید خود را به آنجا برسانید.

مراکز خرید

مراکز خرید بوداپست

اگر فروشگاه‌های شیک و مدرن و مراکز خرید بزرگ را دوست دارید، در بوداپست انتخاب‌های زیادی دارید. از بزرگ‌ترین مراکز خرید این شهر می‌توان به آرنا (Aréna)، Allee، آرکاد (Árkád)، کوروین (Corvin)، دونا پلازا (Duna Plaza)، یوروپیوم (Europeum)، لوردی (Lurdy)، وست اند (West End) اشاره کرد. در این مراکز خرید هر محصولی که فکر کنید پیدا می‌شود از انواع لباس گرفته تا محصولات غذایی. علاوه بر خرید محصولات مختلف از خدمات این مجموعه‌ها هم می‌توانید استفاده کنید مثلا بانک، اتاق‌های مادر و کودک، سالن‌های زیبایی و...

در تمام قسمت‌های این مراکز خرید به وای‌فای رایگان دسترسی خواهید داشت. پارکینگ یکی دیگر از امکانات این مراکز است که تا دو الی سه ساعت، رایگان است.

نکته‌ی مثبت این مراکز خرید این است که اگر خسته یا گرسنه شدید می‌توانید در کافه‌ها و رستوران‌های این مجموعه‌ها، استراحت کنید و غذا بخورید. بیشتر این مراکز خرید در مرکز شهر قرار دارند و بقیه به راحتی از طریق وسایل حمل و نقل عمومی قابل دسترس هستند. برای دسترسی به مراکز خرید زیر می‌توانید از مترو و تراموا استفاده کنید:

کوروین پلازا (Corvin Plaza): خط M3 مترو و خط ۴ و ۶ تراموا

یوروپیوم (Europeum): خط M2 مترو یا خط ۴ و ۶ تراموا ایستگاه Blaha Lujza Square

وست اند مال (WestEnd Mall): خط M3 مترو و خط ۴ تراموا، ایستگاه Nyugati tér

یکی از جدیدترین مراکز خرید بوداپست در کرانه‌ی رود دانوب، مرکز خرید و مرکز فرهنگی Budapest Whale است که در سال ۲۰۱۳ افتتاح شده است. در این مجموعه، فروشگاه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های متعددی وجود دارد. به علاوه، این مجموعه میزبان گالری نیو بوداپست (New Budapest Gallery) است که در آن آثار ارزشمند شخصی از هنرمندان معاصر به نمایش درآمده است. در این مرکز خرید، فستیوال‌های غذایی هم برگزار می‌شود که یکی از آنها فستیوال پنیر است که در اوایل بهار برپا می‌شود.

بیشتر بخوانید:

مغازه‌های اشیای قدیمی و بازارچه‌های محلی

اگر به اشیای قدیمی و عتیقه علاقه‌مند هستید و قصد دارید در سفر به بوداپست به عنوان یادگار سفر یکی از این کالاهای نوستالژیک و قدیمی را بخرید باید به خیابان فالک میکسا (Falk Miksa) سر بزنید. بهترین مغازه‌های عتیقه‌فروشی و کالاهای آنتیک در این خیابان قرار دارند. در این مغازه‌ها می‌توانید انواع نقاشی، ظروف شیشه‌ای و چینی، ساعت، اشیای نقره، هنرهای بومی و اسلحه‌های قدیمی را پیدا کنید.

این خیابان علاوه بر مغازه‌های عتیقه‌فروشی، گالری‌های هنری متعددی دارد از جمله گالری Kieselbach و گالری و خانه‌ی مزایده‌ی Goldbach. در فروشگاه Anikó Hári هم می‌توانید زیورآلات دست‌ساز زیبا خریداری کنید.

بازارچه‌های کریسمس

مراکز خرید بوداپست

بوداپست دو نمایشگاه و بازارچه‌ی کریسمس و فستیوال زمستانی دارد که در فاصله‌ی بین آخرین هفته‌ی نوامبر تا آخر دسامبر برگزار می‌شوند. گاهی این بازارچه‌ها و فستیوال‌ها تا هفته‌ی اول ژانویه هم ادامه می‌یابند. یکی از مشهورترین آنها که بارها به عنوان ارزان‌ترین و بهترین بازار کریسمس اروپا انتخاب شده است، بازار میدان Vörösmarty در مرکز شهر است. این بازار به راحتی با پای پیاده یا از طریق خط ۲ تراموا و ۳ خط مترو قابل دسترسی است.

خط M1 مترو یک ایستگاه مقابل کافه Gerbeaud دارد که در همین میدان واقع شده است. ایستگاه دیگر برای دسترسی به این بازارچه، Deák Ferenc tér نام دارد که هر سه خط مترو در آن توقف می‌کنند.

ازدیگر بازارهای کریسمس بوداپست می‌توان به بازارچه‌ی میدان Szt. István اشاره کرد که در آن رویدادهای فرهنگی متعددی برگزار می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه