احیای آب انبارهای تاریخی قم

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۰
احیای آب انبارهای تاریخی قم

آب‌انبارهای تاریخی قم با همکاری اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه استان احیا می‌شوند.

عیسی رضایی، مدیر کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم از تصمیم برای احیای آب‌انبارهای تاریخی قم خبر داد. وی در  جلسه‌ای که شنبه ۲۷ خرداد ۹۶ با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیداسماعیل حسینی‌مقدم مدیر کل اوقاف و امور خیریه قم برگزار شد، اعلام کرد:

یکی از کارهایی که خیران نیکوکار در گذشته برای خشنودی خداوند و مردم انجام می‌دادند وقف آب‌انبار بوده است که وظیفه میراث‌ فرهنگی و اوقاف در حال‌ حاضر حفظ و احیای آن‌ها است.

آب‌انبارها در گذشته نه‌چندان دور یکی از عناصر مهم شکل‌گیری گذرها و محلات در مناطق گرم و خشک بوده‌اند و نه‌ تنها در حوزه معماری و سازه، بلکه به‌لحاظ اجتماعی و برقراری تعاملات بین ساکنان یک محل نیز نقش مهم و پررنگی داشته‌اند.

وی در ادامه افزود:

در یک برنامه جامع و مشترک با اداره‌کل اوقاف و امور خیریه قم به‌عنوان متولی اصلی آب‌انبارهای استان، درصدد شناسایی و مطالعه جدی بر روی این میراث ارزشمند هستیم.

به گفته‌ی رضایی، پس از شناخت دقیق آب‌انبارها و مطالعه بر روی آن‌ها، باید به مرمت، احیا، بهسازی و باززنده‌سازی آن‌ها اقدام کرد و این کار بزرگ، همکاری سایر ارگان‌ها و ادارت استان را نیز می‌طلبد.

رضایی در پایان گفت:

امروزه استفاده از آب‌انبارها با کاربری گذشته وجود ندارد، اما می‌توان از این آثار به‌عنوان مراکز فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی استفاده کرد.

در این جلسه تفاهم‌نامه همکاری احیای آب‌انبارها بین اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قم به‌امضا رسید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه