مرمت دبیرستان تاریخی ایرانشهر یزد آغاز شد

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۵
مرمت دبیرستان تاریخی ایرانشهر یزد آغاز شد

عملیات مرمت و بازسازی دبیرستان تاریخی ایرانشهر شهر یزد به همت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد آغاز شد.

«ساشا ریاحی مقدم» سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت:

دبیرستان تاریخی ایرانشهر یزد، ساختمانی دو طبقه با نمایی از آجر زردرنگ است که ساختمان اصلی آن یو (U) شکل طراحی شده و کلاس‌های درس، اتاق‌های اداری و کتابخانه‌ی این بنا در تراز همکف، پشت رواق‌های حیاط اصلی، قرار گرفته است و مدرسه زیرزمین بزرگی نیز دارد که به آزمایشگاه اختصاص داده شده است.

در طراحی ساختمان مدرسه از خشت، گل، آجر، کاه‌گل، گچ، سنگ و کاشی استفاده شده است.

ریاحی‌مقدم افزود:

ساختمان این دبیرستان از طاق‌های ضربی و با معماری جمع زیادی از استادکاران یزدی و طراحی آندره گدار فرانسوی به سبک معماری ساسانی و صفوی ساخته شده‌ است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان در پایان گفت که اهمیت و ارزش این بنا بسیار زیاد است و اداره میراث فرهنگی استان یزد عملیات مرمت و بازسازی این بنا را در دستور کار قرار داده است. جمع‌آوری موزاییک‌های فرسوده، شفته کف حیاط ساختمان، هره‌چینی اطراف باغچه‌ها با آجر فرشی، ازاره چینی دیوار ساختمان اصلی با آجر نیمه فرشی همراه با بندکشی و کف‌سازی قسمتی از حیاط مدرسه از اهم، اقداماتی است که در این فصل از مرمت انجام خواهد شد.

ایرانشهر

دبیرستان تاریخی ایرانشهر یزد که در تیرماه سال ۱۳۷۷ با شماره ۲۰۴۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، مربوط به دوره قاجار است و در جبهه شمالی خیابان شهید رجایی (ایرانشهر) و به فاصله کمی از میدان شهید بهشتی شهر یزد قرار دارد. این دبیرستان نخستین دبیرستان تاسیس شده در استان یزد است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه