حمل و نقل عمومی در پاریس، فرانسه

علی  کماسی
علی کماسی دوشنبه، ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۰
حمل و نقل عمومی در پاریس، فرانسه

پاریس یکی از زیباترین شهرهای دنیا است. برای آشنایی با سیستم حمل و نقل عمومی شهر پاریس با کجارو همراه باشید.

پاریس یکی از زیباترین شهرهای اروپا و جهان است که قدم زدن در کوچه‌ها و خیابان‌های آن بسیار لذت‌بخش است. اما اگر از راه رفتن خسته شدید می‌توانید از سیستم حمل و نقل کارآمد شهر پاریس استفاده کنید که شامل مترو، اتوبوس، قطار شهری، تاکسی، قایق و دوچرخه کرایه‌ای می‌شود. قیمت بلیط‌ها نیز بسته به ساعات روز، روزهای هفته و بخشی که در آن هستید متفاوت است. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این سیستم کارآمد با ما همراه باشید.

مترو

متروی پاریس

مترو بهترین و سریع‌ترین راه برای جابه‌جایی در شهر پاریس است. در حال حاضر ۱۶ خط ریلی در شهر وجود دارد. هر خط شماره و رنگ مخصوص به خود را دارد. پس اگر هنگامی که برای اولین بار به نقشه متروی شهر نگاه انداختید، پیدا کردن مسیرتان برایتان راحت است. در هر ایستگاه مترو برای هر مسیر یک پلت‌فرم وجود دارد. هر مسیر بوسیله آخرین ایستگاه خط علامت‌گذاری شده است.

بیشتر بخوانید:

در ورودی هر ایستگاه مترو، نقشه خط‌های ریلی را می‌توانید روی دیوار پلتفورم پیدا کنید. کمی پایین‌تر می‌توانید تابلو قیمت بلیط‌ها را نیز مشاهده کنید. اما اگر شما بلیط ده سفره را بگیرید خیلی ارزان‌تر برایتان تمام می‌شود. محلی‌ها به این بلیط Carnet می‌گویند.

بلیط تک سفره: حدودا ۶۵۰۰ تومان

بلیط ده سفره: حدودا ۵۱۰۰۰ تومان

بلیط ده سفره (مخصوص کودکان زیر ده سال): ۲۵۰۰۰ تومان

بلیط یک روزه بخش ۱ و ۲: ۲۵۰۰۰ تومان

بلیط یک روزه بخش ۱ تا ۳:  ۳۳۰۰۰ تومان

بلیط یک روزه بخش ۱ تا ۳ مخصوص روزهای شنبه و یکشنبه و تعطیلات رسمی و گروه سنی زیر ۲۶ سال: ۱۴۰۰۰ تومان

بخش‌ها

بخش متروپولیتن پاریس

ناحیه ایل دو فرانس به ۵ بخش تقسیم شده است. منطقه پاریس متروپولیتن بخش ۱-۵ نام دارد. فرودگاه پاریس در بخش ۵ و orly و Versailles در بهش ۴ قرار دارد. شهر پاریس در بخش ۱ قرار دارد. شما می‌توانید نقشه ایل دو فرانس را اینجا مشاهده کنید.

اعتبار محدوده‌ای بلیط شما به نوع سیستم حمل و نقلی که استفاده می‌کنید بستگی دارد.

مترو: یک بلیط تک سفره مترو در هر بخشی قابل استفاده است. استفاده از همان بلیط برای اتوبوس یا تراموا مقدور نیست.

PER: یک بلیط تک سفره PER فقط در بخش یک (پاریس) قابل استفاده است. اگر عدد ۲ روی بلیتتان دیدید فکر نکنید که مربوط به بخش ۲ است.

اتوبوس: یک بلیط تک سفره t یا t+ فقط برای ۱:۳۰ ساعت اعتبار دارد. برای مسیرهای اصلی (Balabus، Noctilien، Orlybus، Roissybus و خط ۲۹۹، ۳۵۰ و ۳۵۱) بلیط‌های تک سفره t قابل استفاده نیستند و باید از بلیط مخصوص ( که قیمتشان بر حسب مسافت است) استفاده کنید. این بلیط‌ها را می‌توانید در ایستگاه ابتدایی مسیر بخرید.

بلیط مخصوص گردشگران

اگر قصد سفر به پاریس را دارید یکی از ارزان‌ترین راه‌ها برای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی شهر، بلیط مخصوص گردشگران است. این کارت به شما اجازه می‌دهد تا هرچند بار که می‌خواهید و با هر هزینه‌ای (بسته به روزی که هست و بخشی که قصد رفتن به آن را دارید) از سیستم حمل و نقل عمومی پاریس، استفاده کنید. نکته مهم این کارت‌ها این است که از روز اول خرید این کارت می‌توانید از آن استفاده کنید.

قیمت بلیط کودکان نصف قیمت بلیط بزرگسالان است.

بخش ۱ تا ۳:

یک روزه ۴۰۰۰۰ تومان

دو روزه ۶۵۰۰۰ تومان

سه روزه ۹۰۰۰۰ تومان

پنج روزه ۱۲۷۰۰۰ تومان

بخش ۱ تا ۵

یک روزه ۸۵۰۰۰ تومان

دو روزه ۱۳۰۰۰۰ تومان

سه روزه ۱۸۰۰۰۰ تومان

پنج روزه ۲۲۱۰۰۰ تومان

شما می‌توانید بلیط مخصوص گردگشری پاریس را از سایت parismetro پیش خرید کنید.

اتوبوس

اتوبوس پاریس

اتوبوس نیز یکی از بهترین گزینه‌ها برای حمل و نقل در پاریس است که به شما اجازه می‌دهد حین جابه‌جایی، از زیبایی‌های شهر پاریس هم لذت ببرید. اتوبوس‌های زیادی در پاریس موجود است که شما را تقریبا به تمام نقاط شهر می‌رسانند. تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که محل توقف را پیدا کنید. ایستگاه‌های اتوبوس سخت‌تر از ایستگاه‌های وسایل دیگر پیدا می‌شوند. بلیط‌ها نیز همان‌هایی هستند که برای مترو استفاده می‌کنید. بلیط +tبه شما اجازه می‌دهد تا به‌مدت ۹۰ دقیقه از اتوبوس‌ها استفاده کنید. بلیط‌های که در اتوبوس خریداری می‌شوند قابل تبدیل نیستند.

به یاد داشته باشید که متروی پاریس بین ساعات ۱۲:۳۰ تا ۱ بامداد و اتوبوس پاریس بین ساعات ۹ تا ۱۰ شب تعطیل می‌شوند و شما می‌توانید از سرویس اتوبوس مخصوص شب استفاده کنید.

PER

PER

PER هم وسیله مناسبی برای اینکه به سرعت از یک نقطه به نقطه‌ی دیگری در شهر برسید است. خط‌ها و ایستگاه‌ها کمتر از مترو است. از PER بیشتر برای رفت و آمد به حومه استفاده می‌شود اما برای سریع‌تر عبور کردن از شهر هم می‌تواند مناسب باشد. هرچند برج ایفل یک ایستگاه مترو در Bir-Hakeim در خط ۶ دارد اما نزدیک‌ترین ایستگاه به برج ایفل، ایستگاه PER است. بلیط‌ها مانند بلیط مترو است اما دقت داشته باشید که اگر به خارج از بخش ۱ می‌روید به‌جای بلیط t+ به یک بلیط ایل دو فرانس نیاز دارید.

قطار شهری

قطار شهری پاریس

اگر می‌خواهید به حومه شهر پاریس که کمی دورتر است یا به‌وسیله PER امکان‌پذیر نیست بروید لازم است که از قطار شهری یا SNCF استفاده کنید. تمام ۶ ایستگاه قطار شهری پاریس، قطار برای حومه شهر نیز دارند.

قایق

قایق پاریس

یکی از راه‌های اصلی و مفرح برای جابه‌جایی در پاریس، قایق است. Batobus یک خط ویژه با ۸ ایستگاه روی رودخانه سن است. batobus در هرجایی که نقاط دیدنی باشد مانند برج ایفل، موزه لوور، موزه اورسای، نتوردام و غیره، توقف می‌کند. یک بلیط یک روزه برای افراد بزرگسال ۵۸۰۰۰ تومان است.

دوچرخه

دوچرخه کرایه‌ای پاریس

سیستم کرایه دوچرخه پاریس که تقریبا رایگان است VELIB نام دارد که یکی از بهترین راه‌ها برای گشت‌وگذار و جابه‌جایی در پاریس است. در ترمینال‌ها یک سیستم چند زبانه برای غیر فرانسوی‌ها وجود دارد که گردشگران راحت‌تر بتوانند از دوچرخه‌ها استفاده کنند.

دوچرخه‌ها سه دنده، سنگین و محکم هستند و تنها تنظیمات موجود ارتفاع صندلی است. روی هر دوچرخه یک قفل ساده وجود دارد تا هرجایی که خواستید توقف کنید. اما به‌اندازه کافی ایستگاه دوچرخه وجود دارد که نیازی به قفل کردن نداشته باشید. فقط کافی است دوچرخه را در ایستگاه قرار دهید و هروقت خواستید دوباره استفاده کنید، به ایستگاه بروید.

تاکسی

تاکسی پاریس

رانندگان تاکسی در پاریس به مسلط بودن به خیابان‌ها معروف هستند. اما تاکسی‌ها در ساعات شلوغ روز یا سر صبح سخت‌تر پیدا می‌شوند. چراغ سفید روی تاکسی‌ها به این معناست که خالی هستند و چراغ نارنجی نیز به‌معنای پر بودن است. کرایه‌ها نیز بسته به ساعات روز و بخشی که در آن هستید متفاوت است.

مطالب مرتبط:

منبع tripadvisor

دیدگاه