راهنمای گام به گام برای ساخت وبلاگ گردشگری (قسمت اول)

سعید میرزاپور
سعید میرزاپور شنبه، ۳ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۰
راهنمای گام به گام برای ساخت وبلاگ گردشگری (قسمت اول)

ساخت یک وبلاگ شخصی در حوزه گردشگری و تجارب سفر از جمله علایق گردشگران است. برای ساخت وبلاگ باید برخی مراحل را پشت سر گذاشت. در این مقاله از کجارو به آموزش گام به گام ساخت یک وبلاگ و مدیریت آن می‌پردازیم.

بسیاری از افرادی که زیاد سفر می‌کنند، مایل هستند تا وبلاگی را برای به اشتراک گذاری نوشته‌هایشان در خصوص سفر ایجاد کنند. البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که این موضوع پاسخ کوتاهی ندارد و به همین دلیل نمی‌توان در چند جمله آن را توضیح داد. پاسخ کوتاه این است که می‌توانید از طریق Blogspot یا Wordpress.com برای ساخت وبلاگ اقدام کنید.

داشتن یک وبلاگ یا سایت برای گردشگران می‌تواند بسیار جالب باشد. زیرا از این طریق می‌توانند افراد زیادی را به سمت خود بکشانند و مطالبشان را با آن‌ها به اشتراک بگذارند. دریافت انگیزه و انرژی بیشتر از این افراد نیز آن‌ها را در سفر کردن یاری می‌کند. اکنون در این مقاله از کجارو قصد داریم تا با موضوع ایجاد یک وبلاگ یا سایت برای گردشگران بیشتر آشنا شویم و به صورت گام به گام آن را آموزش دهیم. البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که در این مقاله به ریزه کاری‌های فنی نخواهیم پرداخت اما هرچه که باشد، از این طریق قادر خواهید بود تا وبلاگ خوبی را ایجاد کنید.

وبلاگ نویسی

بسیاری از افراد از وبلاگ برای به اشتراک گذاری مطالبشان استفاده می‌کنند اما باید بدین نکته توجه داشت که نام سرویس ارايه دهنده خدمات وبلاگ، همیشه در انتهای نام دامنه شما قرار خواهد گرفت و بهتر است که شما دامنه و هاست خودتان را داشته باشید. این کار باعث می‌شود هم آدرس دامنه شما کوتاه‌تر باشد و هم اینکه در رتبه بندی‌ها نیز حضور داشته باشید. به آدرس اینترنتی هر سایت و وبلاگی دامنه گفته می‌شود.

چگونه یک وبلاگ سفر ایجاد کنیم؟

برای اینکه بتوانید یک وبلاگ مناسب در خصوص گردشگری بسازید، باید چندین مرحله را طی کنید. همه این مراحل به تفصیل در این مقاله توضیح داده شده‌اند. اما در زیر می‌توانید به صورت تیتروار با آن‌ها آشنا شوید.

  1. انتخاب نام مناسب برای وبلاگ
  2. انتخاب شیوه میزبانی (هاست) وبلاگ
  3. نصب وردپرس (سیستم مدیریتی وبلاگ)
  4. انتخاب تم وبلاگ (تنظیمات مربوط به طراحی ظاهری وبلاگ)
  5. اضافه کردن افزونه‌ها (Plugins)
  6. نوشتن صفحه درباره ما
  7. قرار دادن آواتار (لوگوی سایت)
  8. ایجاد حساب مربوط به وبلاگ در شبکه‌های اجتماعی و قرار دادن لینک آن‌ها در وبلاگ
  9. نوشتن محتوا
  10. مدیریت تمام بخش‌های وبلاگ بر اساس سبک شما

حال در ادامه به بررسی هر کدام از این موارد می‌پردازیم تا با آن‌ها و شیوه انجامشان بیشتر آشنا شویم.

۱- انتخاب نام و اطمینان از مناسب بودن آن

بدون شک انتخاب نام مناسب برای وبلاگ موضوع دشواری است. این کار تقریبا شبیه به انتخاب نام برای فرزندانتان است. برای افرادی هم که فعلا فرزندی ندارند، دشواری این کار به اندازه انتخاب نام مناسب برای حیوانات خانگی‌شان است. در انتخاب نام برای وبلاگ باید توجه داشت که این نام باید جالب و البته ساده باشد تا بتوان آن را در خاطر نگهداشت.

وبلاگ نویسی

برای انتخاب نام وبلاگ می‌توانید از مقاصد گردشگری‌تان نیز کمک بگیرید. مثلا نام اتفاقی که در یک کشور خاص برایتان افتاد یا هر موضوعی شبیه به این می‌تواند نام مناسبی برای وبلاگ باشد. برای مثال می‌توانید شرایط مختلف افراد در زمان سفر کردن را نیز به خاطر آورید و بر اساس آن نام مناسبی را انتخاب کنید. مثلا اتفاقاتی که برای گردشگران در زمان ورود به ۲۰ سالگی می‌افتد یا سفر با پول بسیار کم، از جمله موضوعاتی هستند که می‌توانند نام مناسبی را برای وبلاگ‌تان بسازند. البته حتما به این موضوع نیز توجه داشته باشید که ممکن است نام انتخابی شما، پیش‌تر توسط فرد یا شرکت دیگری ثبت شده باشد که در این صورت امکان ثبت آن برای شما وجود نخواهد داشت. به همین دلیل بهتر است که چندین نام را انتخاب کنید تا در صورت در دسترس نبودن یکی از آن‌ها،‌ به سراغ نام‌های دیگر بروید. 

انتخاب نام مناسب برای وبلاگ موضوعی است که نباید با عجله انجام شود. به همین دلیل بهتر است که زیاد عجله نکنید و مدت زمان مشخصی را برای انجام این کار اختصاص دهید. در زمان طوفان ذهنی برای انتخاب نام مناسب، بهتر است تمام اسم‌هایی که دوست دارید و اسم ابزار‌هایی که از آن‌ها در طول سفر استفاده می‌کنید را در برگه‌ای یادداشت کنید تا در پایان انتخاب مناسبی را انجام دهید. نویسنده اصلی این مقاله مدعی شده که در حالات مختلف زندگی‌اش نظیر تماشای تلویزیون یا خط خطی کردن کاغذ، به نام مناسبی برای وبلاگش فکر می‌کرده است. براساس ادعای وی، این فرد چند هفته‌ای را برای انتخاب نام مناسب تلاش کرده است. در نهایت نیز نام That Backpacker را برای وبلاگ خود انتخاب کرده که به دیدگاه وی توانسته نامی بسیار مناسب و جذاب را انتخاب کند.

۲- از ابتدای کار به سراغ میزبانی شخصی بروید

بدون شک موضوع هاست یا همان میزبانی سایت برای افرادی که چندان با تکنولوژی سر و کار ندارند تاحدودی عجیب است. اما اگر بخواهیم این مبحث را به طور مختصر توضیح دهید باید بگوییم که هاست به معنای مکانی است که سایت یا وبلاگ شما روی آن قرار می‌گیرد. مدیر وبلاگ نیز باید مبلغی را به طور ماهانه یا سالانه برای این میزبانی پرداخت کند.

سرویس‌های مختلفی در سرتاسر جهان وجود دارند که خدمات هاستینگ را ارائه می‌کنند. در داخل ایران نیز شرکت‌های معتبر زیادی هستند که همگی این خدمات را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. اما برای اینکه هزینه‌هایتان پایین‌تر باشد، بهتر است اشاره کنیم که برخی از شرکت‌های مذکور‌، در صورت خرید هاست، یک دامنه رایگان را نیز در اختیارتان قرار می‌دهند که در این صورت دیگر نیازی به پرداخت هزینه برای ثبت دامنه نخواهید داشت.

در ادامه، روش ایجاد سایت با هاست شخصی را به صورت گام به گام می‌نویسیم. لازم به ذکر است که ما در این مثال به سراغ سرویس Bluehost رفتیم و آموزش در این سرویس انجام شده است. اما توجه داشته باشید که سایر سرویس‌ها نیز ساختار مشابهی دارند.

وارد سایت Bluehost شوید و روی گزینه Get Started Now کلیک کنید.

با انتخاب گزینه فوق، وارد صفحه‌ای خواهید شد که سه پلن و طرح فروش را نمایش می‌دهد. طرح‌های پایه (Basic)، پلاس (Plus) و حرفه‌ای (Pro)، همان پلن‌های نمایش داده شده هستند. برای شروع کار بهتر است که از طرح پایه استفاده کنید. با گذشت زمان اگر ترافیک وبلاگ شما افزایش یافت، در این صورت می‌توانید به سراغ طرح‌های پلاس و حرفه‌ای بروید که البته هزینه بیشتری دارند. با انتخاب طرح پایه، روی گزینه Select کلیک کنید.

وبلاگ نویسی

اکنون زمان آن فرا رسیده که آزاد بودن نام دامنه مورد نظرتان را بررسی کنید. به دلیل اینکه تنها امکان ثبت نام برای دامنه‌های آزاد وجود دارد، به همین دلیل ممکن است نام انتخابی‌تان پیش‌تر ثبت شده باشد. در این صورت باید به سراغ نام دیگری بروید. موضوع رایگان بودن ثبت دامنه نیز به سرویسی مربوط می‌شود که از آن هاست را خریداری کرده‌اید. اگر شرکت طرف مقابل شما این قابلیت را داشت، بدون هیچ هزینه‌ای می‌توانید دامنه‌ای را ثبت کنید.

وبلاگ نویسی

اکنون باید اطلاعات شخصی‌تان را برای انجام ثبت نام وارد کنید. انتخاب مدت زمان میزبانی نیز در این بخش صورت می‌گیرد. یعنی شما باید انتخاب کنید که برای چه مدتی می‌خواهید شرکت مذکور سایت شما را میزبانی کند. البته امکان تمدید آن نیز وجود دارد. در نظر داشته باشید که طرح‌هایی با مدت طولانی‌تر هزینه کمتری به ازای هر ماه دارند. برای مثال هزینه طرح ۱۲ ماهه به ازای هر ماه ۵/۹۵ دلار است اما هزینه ماهانه‌ی طرح ۳۶ ماهه ۳/۹۵ دلار است.

وبلاگ نویسی

موضوعی که حتما در زمان ثبت دامنه باید به خاطر داشته باشید، حفاظت از اطلاعات شخصی صاحب دامنه است. پایگاه داده‌ای به نام WHOIS وجود دارد که در آن اطلاعات تمام دامنه‌های جهان ثبت می‌شود. حفاظت از اطلاعات شخصی صاحب دامنه بدین معنا است که افراد عادی از طریق WHOIS نتوانند به اطلاعات شما دسترسی داشته باشند. برای انجام این کار گزینه‌ای در بخش ثبت دامنه وجود دارد که با انتخاب آن می‌توانید از اطلاعاتتان شخصی‌تان نظیر شماره موبایل، آدرس ایمیل و اطلاعات این چنینی محافظت کنید.

در خصوص ثبت دامنه باید یادآور شویم که چندین نوع دامنه وجود دارد که در ایران اغلب از ir. و com. استفاده می‌شود. برای ثبت دامنه com. می‌توان به صورت در لحظه اقدام کرد، اما ثبت دامنه .ir به دلیل مراحل اهراز هویتی‌اش ممکن است چند روز به طول انجامد.

برای مطالعه مراحل بعدی، باید منتظر قسمت دوم از این مقاله باشید. تا آن زمان می‌توانید نظراتتان را در خصوص ایجاد وبلاگ گردشگری با ما و کاربران کجارو از طریق بخش دیدگاه‌ها در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع thatbackpacker

دیدگاه