گورستان هایی که بازدیدکنندگان را مجذوب خود کرده‌اند!

مریم اصلانی
مریم اصلانی یکشنبه، ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۵
گورستان هایی که بازدیدکنندگان را مجذوب خود کرده‌اند!

اگرچه نام گورستان اغلب پیوندی دیرینه با دنیای ترس و وحشت دارد، اما گاهی این آرامگاه‌های ابدی به دلیل برخورداری از امتیازاتی ارزشمند، جذابیتی متفاوت پیدا کرده‌اند.

این واقعیتی انکارناپذیر است که ما از مرگ برای خود شبحی ترسناک ساخته‌ایم که اغلب حتی از تفکر در مورد آن طفره می‌رویم. به همین خاطر این امر کاملا قابل درک است که چرا گورستان‌ها به عنوان مکان‌هایی ترسناک شناخته می‌شوند. در واقع حضور اجساد و احتمالا ارواح و اشباح بهترین توضیح برای این مسئله است.

گورستان های زیبا و در عین حال ترسناک جهان

اما این حقیقت ابدا به این معنی نیست که تمام گورستان‌هایی که در گوشه و کنار جهان ساخته شده‌اند، لزوما مکان‌های ترسناکی بوده و مناسب گشت و گذار در دنیای گردشگری وحشت باشند. چرا که در این میان شاهد نمونه‌هایی هستیم که علاوه بر آن بُعد ماورایی و ترسناک، از زیبایی و دلفریبی خاص نیز بهره دارند که دیگر گردشگران عاشق ماجراجویی نمی‌توانند بی‌تفاوت از کنارشان عبور کنند.

در بیشتر مواقع تابش شعاع‌های درخشان خورشید برای زندگی بخشیدن به مکانی خفته در سکوت و آرامش همچون یک گورستان کافی است تا شاهد به جریان افتادن زندگی در تار و پودی باشیم که اساسا با مفهوم مرگ و نیستی درهم آمیخته است. براین اساس باید اعتراف کنیم که گورستان‌ها در طول روز و در میان روشنایی، مکان‌هایی چه بسی زیبا و شگفت انگیزند، اما شب هنگام که تاریکی جای روشنی را گرفته و صدای جریان زندگی رو به خاموشی می‌گذارد، گورستان نیز به کالبد اصلی خود بازگشته و از نو به کابوسی ترسناک مبدل می‌شود که تنها عده‌ای مایل به گشت و گذار در آن هستند.

گورستان های زیبا و در عین حال ترسناک جهان

اما در این میان شاید برایتان جالب باشد که بدانید شماری از مردمان این جهان، شیفته‌وار عاشق قبرستان و تماشای ردیف‌های سنگ قبر هستند! بله، تعجب نکنید، واقعیت این است که این گورستان‌های قدیمی نه فقط به خاطر ترس و وحشت حاکم بر فضایشان که گاهی فقط و فقط به خاطر چشم‌اندازهای منحصربه‌فرد و تماشایی خود مورد توجه قرار می‌گیرند.

«لورن رودز» (Loren Rhoads) از جمله‌ی این افراد است که مشخصات بیش از ۱۵۰ گورستان را در وبلاگ خود به نام «CemetryTravel.com» مستندسازی کرده است.

او می‌گوید بازدید از گورستان‌ها به ویژه در ایام تعطیلات، به او کمک می‌کند تا ارزش‌های حاکم بر جوامع پیرامون خود را درک کرده و ارتباط بیشتری با مردمانی برقرار کند که در گذشته زیسته و زندگی خاص خود را داشتند. او همچنین کتابی نیز با نام «سفرهای ماجراجویانه در گورستان» (Wish You Were Here: Adventures in Cemetery Travel) را در همین رابطه به رشته تحریر درآورده است.

گورستان‌های دیدنی

در حقیقت این ماجراجوی مشتاق دنیای مرگ در این زمینه دست به جستجو‌های گسترده‌ای زده و دنیای مجازی را در پی کشف جزئیات بیشتر در مورد این مکان‌ها زیر و رو کرده است. از طرف دیگر شاید ذکر این نکته نیز خالی از لطف نباشد که در آمریکا دروسی در رابطه با این علاقه‌ی عجیب وجود دارد که در قالب یازده فصل نکات کلیدی را در این مورد بیان می‌کنند. از سوی دیگر عشق به گورستان، فیلمبرداری و عکاسی از سنگ‌های قبر و دیگر مسائل از این دست به خرده فرهنگی رو به رشد مبدل شده است که از قضا عاشقانی سرسخت دارد. 

گورستان‌های دیدنی

از سوی دیگر این روزها شاهد جلب توجه بیشتر مردم به سمت گورستان‌هایی هستیم که از آنها با عنوان گورستان تسخیر شده نام برده می‌شود، به عنوان مثال گورستانی واقع در پاریس «Paris’s Père Lachaise cemetery» سالانه بیش از یک و نیم میلیون نفر را گردشگر را جذب خود کرده است. هر چند علاوه بر پیش زمینه ترسناک، این گورستان ویژگی‌های خاصی هم برخوردار است که در شماری از نمونه‌های مشابه شاهد آنها هستیم. این مکان‌ها علاوه بر داستان‌های ترسناک شبانه از نوعی زیبایی طبیعی برخوردارند که در تلفیق با چشم‌انداز سنگ قبرهای تزئین شده و پر زرق و برق، مقابر با معماری جالب، ساکنان سرشانس، تاریخ زنده و رنگارنگ و حتی حیات وحش جلوه‌ای صد چندان به خود گرفته است.

گورستان زیبایی در شهر پاریس

فیلسوف طبیعت گرا «جان مویر» (John Muir) به ویژه از زیبایی دلفریب «گورستان بوناونچر» (Bonaventure Cemetery) در شهر ساوانا بسیار الهام گرفته است. او مدت‌ها قبل از آنکه این گورستان در اثر «نیمه شب در باغ خیر و شر» (in Midnight in the Garden of Good and Evil) به نمایش درآید، در کتابش با عنوان «مسیر هزار مایلی تا خلیج» (A Thousand-Mile Walk to the Gulf) به این گورستان اشاره کرده و در توصیف آن نوشته است که زمزمه‌ی آب جاری، نغمه‌ی پرندگان، خودنمایی باشکوه گل‌ها، آرامش و فضای مملو از سکوت و فاقد اصوات مزاحم و دریفی از درختان بلوط از جمله خصوصیاتی است که این مکان را به یکی از مثال‌های دلپذیری تبدیل کرده که از دید او بهترین مکان برای جریان نور و زندگی هستند.

گورستانهای زیبا

گورستان، یک مکان زیبا برای تدفین، جایی که ممکن است برای قرن‌ها مقصد نهایی بسیاری از انسان‌ها باشد. اما فراموش نکنیم برای ما که هنوز مسافرت خود را به پایان نرسانده و به ملاقات مرگ نرفته‌ایم، این مکان‌ها می‌توانند تلفیقی جادویی از سحر و افسون صبحگاهی و ترس و وحشت شبانگاهی باشند که در هر دو صورت این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند.

در خلال سفر تصویری که برای شما عزیزان تدارک دیدیم شما می‌توانید به بازدید «گورستان قله کویا» (Mount Koya cemetery ) در کشور ژاپن بروید، جایی که ده هزار فانوس در منظره‌ای جنگلی می‌درخشند، می‌توانید نگاهی به گورستان (Oaxaca) در مکزیک داشته باشید و جادوی یک پیاده روی ساحلی در سیدنی را درک کنید که بازدید کننده را در نهایت به «گورستان ویورلی» (Waverley Cemetery ) می‌رسانند، جایی که مردگان از خفتن بر بستری کوهستانی و تماشای چشم‌اندازی ناب لذت می‌برند که کوه و اقیانوس را به هم پیوند داده است. در این سفر با کجارو همراه باشید.

گورستان بونا ونچر، ساوانا، جورجیا، آمریکا

زیباترین گورستان های جهان


گورستان ویورلی، سیدنی، استرالیا

زیباترین گورستان های جهان


گورستان پاریس، فرانسه

زیباترین گورستان های جهان


گورستان «Oaxaca»، مکزیک

زیباترین گورستان های جهان


گورستان مرجانی یادبود نپتون (Neptune Memorial Reef)، فلوریدا

زیباترین گورستان های جهان


گورستان مری (Merry)، ساپانتا (Sapanta)، رومانی

زیباترین گورستان های جهان


گورستان (Okunoin)، قله کویا، ژاپن

زیباترین گورستان های جهان


گورستان های گیت، لندن

زیباترین گورستان های جهان

گورستان «Highgate»، لندن

گورستان ملی «Fort Rosecrans»، سن دیه‌گو

زیباترین گورستان های جهان


گورستان «مونت رویال» (Mount Royal)، مونترال، کانادا

زیباترین گورستان های جهان


گورستان «گرین وود» (Green-Wood)، بروکلین، نیویورک

زیباترین گورستان های جهان


گورستان «پونتا آرنا» (Punta Arenas)، شیلی

زیباترین گورستان های جهان


گورستان «Mount Auburn»، کمبریج، ماساچوست

زیباترین گورستان های جهان


گورستان ریکولتا (Recoleta)، بوینس آیرس، آرژانتین

زیباترین گورستان های جهان


گورستان «ساوت استریت پارک» (South Park Street)، کلکته، هند

زیباترین گورستان های جهان


گورستان قدیمی یهودیان، پراگ، جمهوری چک

زیباترین گورستان های جهان


گورستان هالیوود (Hollywood Forever)، هالیوود، کالیفرنیا

زیباترین گورستان های جهان


گورستان یادبود میلان (Milan Monumental)، ایتالیا

زیباترین گورستان های جهان


مقبرة‌الشعرا، تبریز، ایران

زیباترین گورستان های جهان

امیدوارم از این گشت و گذار تصویری لذت برده باشید، تصاویری که به شما نشان می‌دهند حتی در دل گردشگری وحشت هم چیزهایی زیبا و خواستنی برای بازدید کردن وجود دارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه