عربستان تهدید کرد که به کشورهای آفریقایی ویزای حج صادر نمی کند

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۰
عربستان تهدید کرد که به کشورهای آفریقایی ویزای حج صادر نمی کند

عربستان تهدید کرد که در صورت مخالفت کشورهای آفریقایی با این کشور، به آن‌ها ویزای حج صادر نخواهد کرد.

عربستان سعودی کشورهای آفریقایی که موضع سیاسی همسو در تحریم قطر اتخاذ نکرده‌اند را تهدید که برای حجاج آن‌ها ویزای حج صادر نمی‌کند. 

عربستان می‌خواهد با افزایش فشار، این کشورها روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کنند. پیش از این در مجموع ۷ کشور تسلیم خواسته سعودی‌ها شده‌اند اما هنوز تعدادی از رهبران کشورهای آفریقایی از محاصره اقتصادی و سیاسی قطر حمایت نکرده‌ و از این رو مورد تهدیدات گوناگون مقامات سعودی از جمله عدم صدور ویزای حج قرار گرفته‌اند. سعودی‌ها می‌خواهند با این تهدیدات، قطر را در انزوای سیاسی و اقتصادی قرار دهند. 

در بسیاری از این کشورهای آفریقایی، مساجد و موسساتی وجود دارد که  با سرمایه‌گذاری سعودی‌ها ساخته شده است. تاکنون شش کشور آفریقایی شامل نیجر، موریتانی، سنگال، چاد، مصر و کومو، سفیران خود را از دوحه فراخوانده‌اند اما برخی دیگر از کشورها مثل جیبوتی که منازعات مرزی‌اش با اریتره با میانجیگری قطری‌ها همراه بود، ترجیح داده‌اند تا موضع آرام‌تری نسبت به این موضوع اتخاذ کنند تا از عواقب آتی آن جلوگیری شود.

با این حال عربستان سعودی تلاش می‌کند  کشورهای پرجمعیت مسلمان در آفریقا را با خود همسو کند اما در این میان کشور سومالی اخیرا درخواست کمک ۸۰ میلیون دلاری سعودی‌ها را برای قطع رابطه با قطر را رد کرده‌ است. کشورهای مغرب، مراکش، الجزیره، تونس و سودان نیز بدون موضع‌گیری، خواستار حل این بحران از طریق گفتمان شدند.

کشور نیجریه نیز که روابط خوبی با قطر دارد نیز نمی‌تواند بدون عواقب منفی روابط خود را با دوحه حفظ کند و عربستان ایجاد فشار به این کشورها را از طریق قطع کمک‌های مالی و همچنین عدم صدور ویزای حج و عمره آغاز کرده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه