سوغات پراگ، جمهوری چک

حمیده کریمی
حمیده کریمی یکشنبه، ۴ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۰
سوغات پراگ، جمهوری چک

پراگ، یکی از محبوب‌‌ترین پایتخت‌های دنیا برای گردشگران است. با کجارو همراه باشید تا با سوغات پراگ آشنا شویم.

پراگ، پایتخت زیبای جمهوری چک، یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری دنیاست. در این شهر هم مثل سایر شهرهای بزرگ و توریستی دنیا، انواع و اقسام سوغات ریز و درشت پیدا می‌شود که با توجه به سلیقه و البته بودجه‌ی خود می‌توانید از میان آنها انتخاب کنید. خریدن مگنت یخچال و ماگ با طرح جاذبه‌های گردشگری جمهوری چک، اولین چیزی است که به ذهن همه‌ی گردشگران می‌رسد اما این شهر علاوه بر این‌ها، سوغات سنتی و منحصربه‌فردی هم دارد که شبیه آن را در جای دیگر دنیا نمی‌توانید پیدا کنید.

لوازم آرایشی و بهداشتی ارگانیک

سوغات پراگ

برند Manufaktura یک برند قدیمی تولید لوازم آرایش در جمهوری چک است که برای تهیه‌ی محصولات خود فقط از مواد طبیعی استفاده می‌کند. برخلاف برخی از برندهای مشهور دنیا، برای تست کردن محصولات باکیفیت این برند از حیوانات، سوء استفاده نمی‌شود. این برند، انواع محصولات آرایشی و بهداشتی از نمک حمام گرفته تا کرم دست را تولید می‌کند. البته این برند بیشتر به خاطر محصولاتش که با آبجو تهیه می‌شوند مشهور است؛ محصولاتی باکیفیت و معطر و سرشار از ویتامین B. در سراسر پراگ در مراکز خرید متعدد می‌توانید نمایندگی‌های برند Manufaktura را پیدا کنید و محصولات آن را خریداری کنید.

عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی

سوغات پراگ

در پراگ عروسک‌های خیمه‌شب بازی فقط وسیله‌ای برای سرگرم کردن بچه‌ها نیستند. بزرگترها هم به دنبال عروسک‌های باکیفیتی هستند که با دستان توانای هنرمندان به زیبایی و ظرافت ساخته می‌شوند. این عروسک‌ها چون کار دست هستند و کیفیت بالایی دارند، بسیار گران‌قیمت‌اند. در سراسر شهر پراگ می‌توانید فروشگاه‌های عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی را پیدا کنید اما بهترین فروشگاه‌ها در نزدیکی Charles Bridge در شهر قدیم پراگ واقع شده‌اند. ابعاد و تم این عروسک‌ها بسیار متنوع است از جادوگرها و شیاطین گرفته تا شخصیت‌های داستان‌های عامیانه، شخصیت‌های سیاسی و کارتون‌ها و حیوانات. اهالی پراگ می‌گویند این شما نیستید که عروسک‌ها را انتخاب می‌کنید، عروسک‌ها هستند که شما را انتخاب می‌کنند. پس بدون اینکه از قبل به مدل عروسک فکر کنید، وارد یکی از فروشگاه‌ها شوید و هر عروسکی که چشم‌تان را گرفت بخرید.

زیورآلات و اشیای ساخته شده از لعل

سوغات پراگ

لعل یک سنگ نیمه‌قیمتی است که سابقه‌ای طولانی در جمهوری چک دارد. امروزه از لعل برای ساختن انواع زیورآلات و اشیای مینیاتوری استفاده می‌شود. با هر بودجه‌ای که در اختیار دارید می‌توانید یک تکه لعل به عنوان سوغات برای خود یا نزدیکان‌تان بخرید. فراموش نکنید که لعل قلابی همه‌ جا پیدا می‌شود بنابراین موقع خرید حتما فروشگاه‌های معتبر را انتخاب کنید و حتما گواهی اصالت کالا را از فروشنده دریافت کنید.

کریستال بوهمیا

سوغات پراگ

کریستال بوهمیا از کریستال‌های سنتی این کشور است که در کارگاه‌های متعدد در سراسر این کشور تولید می‌شود. کریستال‌های بوهمیا بسیار باکیفیت، زیبا و دست‌ساز هستند. در تولید آنها از سرب فراوان استفاده می‌شود که باعث می‌شود محصول نهایی ضخیم‌تر و مقاوم‌تر باشد، درخشند‌ه‌تر و صیقلی‌تر باشد و به راحتی با دست قابل حکاکی باشد. می‌توانید برندهای مختلف کریستال بوهمیا را از فروشگاه‌های سراسر پراگ خریداری کنید.

چای و ملزومات تهیه‌ی چای

با وجود اینکه بسیاری از گردشگران از آن صرف‌نظر می‌کنند، چای‌خانه‌های پراگ بسیار محبوب اهالی شهر هستند. در این چای‌خانه‌ها علوه بر اینکه می‌توانید استراحت کنید و فنجانی چای بنوشید، می‌توانید انواع چای و ملزومات تهیه و سرو آن را خریداری کنید.

ویفر اسپا

سوغات پراگ

 ویفر اسپا نوع خاصی از ویفر است که طرفداران زیادی دارد. گرچه شرکت‌های زیادی ویفر اسپا تولید می‌کنند اما مشهورترین آن در شهر Karlovy Vary تولید می‌شود. این شهر به خاطر چشمه‌های آب گرم و اسپاهایش شهرت دارد. ویفرهای اسپا بسیار نازک و بزرگ هستند و لایه‌هایی از کرم‌های شیرین کاکائویی، فندقی یا وانیلی دارند. جعبه‌های ویفر را می‌توانید از فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های گوشه و کنار پراگ خریداری کنید.

اسباب‌بازی‌های چوبی

سوغات پراگ

نه فقط بچه‌ها بلکه بزرگترها هم از دیدن و داشتن این اسباب‌بازی‌های چوبی لذت می‌برند. انواع ماشین‌های قدیمی، قطار، آویز حیوانات و حتی انواع پازل چوبی و کشتی نوح را می‌توانید از فروشگاه‌های سوغات خریداری کنید. این اسباب‌بازی‌های زیبا و دوست‌داشتنی، جایگزین خوب و ارزانی برای صنایع دستی چوبی هستند. علاوه بر فروشگاه‌های سوغات در بازارهای آخر هفته‌ مثل Havel’s Market در مرکز پراگ هم می‌توانید این اسباب‌بازی‌ها را پیدا کنید.

پوسترهای آثار موخا (Mucha)

سوغات پراگ

آلفونس ماریا موخا یک سنگ‌تراش و نقاش اهل جمهوری چک بود. در سراسر شهر پراگ می‌توانید آثار موخا را بر در و دیوار مشاهده کنید؛ از گالری‌ها و کافه‌ها گرفته تا فروشگاه‌ها و مراکز فرهنگی. البته آثار اصلی او در موزه‌ها و گالری‌ها نگهداری می‌شوند و شما می‌توانید پوسترهای کپی آثار این نقاش را خریداری کنید. همچنین می‌توانید از موزه‌ی موخا هم دیدن کنید.

محصولات مرتبط با کافکا

کافکا نویسنده‌ی بزرگی است که بیشتر عمر خود را در پراگ کذرانده است. او مشهورترین اثرش یعنی رمان کوتاه مسخ را در همین شهر به رشته‌ی تحریر درآورده است. سفر به پراگ بدون بازدید از موزه‌ی کافکا کامل نخواهد بود. در این موزه می‌توانید از آثار، دست‌نوشته‌ها، نامه‌ها، خاطرات روزانه و عکس‌های کافکا دیدن کنید. قبل از اینکه موزه را ترک کنید، در فروشگاه سوغات مجموعه، محصولاتی مرتبط با کافکا را به عنوان سوغات خریداری کنید؛ از جمله انواع کتاب، پوستر، تقویم، کارت پستال و سایر اقلام فرهنگی که سوغات خوبی برای علاقه‌مندان به ادبیات و آثار این نویسنده‌ی بزرگ است.

بیشتر بخوانید:

نان زنجبیلی

سوغات پراگ

همه‌ی بچه‌ها شیرینی‌جات و انواع کیک و بیسکوییت را دوست دارند. یکی از بهترین سوغاتی‌هایی که از سفر به پراگ برای بچه‌ها می‌توانید بخرید نان‌های زنجبیلی عسلی هستند که با مارزیپان تزیین می‌شوند. در زبان محلی به این نان Perník می‌گویند. خانه زنجبیلی نوعی ساخت خانه عروسکی به سبک خانه‌ی هانسل و گرتل است که برای ساخت بدنه‌ی خانه از نان زنجبیلی استفاده می‌شود. مشهورترین نان زنجبیلی جمهوری چک متعلق به شهر Pardubice است اما در پراگ هم می‌توانید بهترین نان‌های زنجبیلی را برای خود و نزدیکان‌تان تهیه کنید.

محصولات چینی

سوغات پراگ

ساخت ظروف و اشیای چینی در جمهوری چک سابقه‌ای طولانی دارد و چینی ساخت این کشور در دنیا به مرغوبیت شناخته می‌شود. مشهورترین چینی جمهوری چک، cibulák نام دارد و با طرح سفید و آبی متمایزش به راحتی قابل تشخیص است. این چینی‌های اصل را می‌توانید در منطقه‌ی Vinohrady پیدا کنید و اگر به دنبال اشیا و سوغات کوچک‌تر هستید در شهر قدیم پراگ در فروشگاه‌های سوغات به دنبال محصول مورد نظرتان بگردید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه