سوغات بوداپست، مجارستان

حمیده کریمی
حمیده کریمی یکشنبه، ۱۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۰
سوغات بوداپست، مجارستان

در بوداپست، پایتخت مجارستان می‌توانید بهترین سوغات سنتی و صنایع دستی را خریداری کنید. با کجارو همراه باشید تا با سوغات این شهر آشنا شویم.

بوداپست، پایتخت مجارستان، بهترین شهر این کشور برای خرید سوغات به خصوص سوغات سنتی و صنایع دستی این کشور است. بازار مرکزی Central Market Hall که با نام بازار بزرگ Great Market Hall هم شناخته می‌شود؛ بهترین جا برای خرید سوغات در بوداپست است. این بازار در خیابان خرید Váci utca قرار گرفته است. حتی اگر قصد خرید هم ندارید، بد نیست که از این بازار دیدن کنید. این بازار در واقع یکی از محبوب‌‌ترین جاذبه‌های گردشگری بوداپست است.

بهترین سوغاتی‌هایی که از این بازار می‌توانید بخرید، سوغات خوراکی است مثل پاپریکا، خاویار و انواع مربا. علاوه بر این بازار، در بسیاری از مراکز خرید و فروشگاه‌های سراسر شهر می‌توانید انواع سوغات سنتی مثل صنایع دستی مجارستانی را خریداری کنید. در ادامه با تعدادی از آنها آشنا می‌شویم.

اگر می‌خواهید در بازار مرکزی خرید کنید توجه داشته باشید که بسیاری از محصولات در غرفه‌های متعددی پیدا می‌شوند. بنابراین، در همان اولین غرفه خرید نکنید. در بازار گشتی بزنید و همه‌ی محصولات را ببینید و در نهایت هر کدام را که بیش از بقیه پسندیدید انتخاب کنید.

پاپریکای مجارستانی

سوغات بوداپست

یکی از بهترین سوغاتی‌هایی که می‌توانید از بوداپست و به خصوص از بازار مرکزی بخرید، پودر پاپریکا است. این ادویه‌ی خوشبو شاید ساده به نظر برسد اما در بوداپست انواع مختلف آن وجود دارد که با توجه به ذائقه‌ی خود می‌توانید آنها را تهیه کنید و عطر و طعم دیگری به غذاهای خود بیافزایید.

یکی دیگر از سوغاتی‌های خوراکی بوداپست، انواع مربا است که با بهترین میوه‌های محلی تهیه می‌شود.

چاقوی دست‌ساز

چاقوهای دست‌ساز مجارستانی یکی دیگر از سوغاتی‌هایی هستند که در این بازار بزرگ می‌توانید در غرفه‌های متعدد پیدا کنید.

تورها و گلدوزی‌های مجارستانی

سوغات بوداپست

در غرفه‌های متعدد بازار و در فروشگاه‌های سوغات می‌توانید تورهای دست‌ساز و انواع پارچه‌ها و لباس‌های گلدوزی‌شده با طرح‌های سنتی را خریداری کنید.  این تورها و گلدوزی‌ها و حتی ترکیب آنها را می‌توانید در قالب رومیزی و پوشش‌های تزیینی منزل خریداری کنید و خانه‌ی خود را با آنها تزیین کنید. علاوه بر لباس و رومیزی این گلدوزی‌های سنتی را می‌توانید روی محصولاتی مانند دستکش و جعبه‌های کوچک جای جواهرات هم ببینید.

مکعب روبیک

سوغات بوداپست

مکعب روبیک در سال ۱۹۷۴ توسط یک مجسمه‌ساز و پروفسور معمار مجارستانی به نام ارنو روبیک ابداع شد. در بوداپست می‌توانید انواع مکعب روبیک با کیفیت‌ها، قیمت‌ها و اندازه‌های مختلف خریداری کنید از انواع کوچک آن گرفته که به عنوان جاکلیدی استفاده می‌شوند تا انواع بزرگ و حرفه‌ای که برای علاقه‌مندان به رکوردشکنی ساخته شده‌اند.

کیف‌های چرمی

در بازار بزرگ مرکزی که قدم می‌زنید متوجه خواهید شد که بسیاری از غرفه‌ها به فروش انواع کیف اختصاص دارند. در میان آنها انواع چرمی محبوب‌تر هستند.

زیورآلات و وسایل تزئینی مو

بسیاری از زیورآلات و وسایل تزینی که در این بازار خواهید دید، بهترین کیفیت را ندارند اما کیفیت آنها قابل قبول است و ارزان هستند. این زیورآلات، سوغاتی خوبی برای دختران نوجوان هستند که به این چیزها علاقه دارند. مثلا گل‌سرهای چرمی با طرح‌های سنتی مجارستانی یکی از سوغاتی‌های محبوب بوداپست است.

صنایع دستی چوبی

وقتی در میان غرفه‌های بازار بزرگ مرکزی قدم می‌زنید یکی از چیزهایی که توجه شما را جلب می‌کند، مدادهای بسیار بزرگ چوبی است؛ یکی از سوغاتی‌های محبوب بچه‌ها. علاوه بر این مدادهای غول‌پیکر، سایر صنایع دستی چوبی را هم می‌توانید در غرفه‌ها پیدا کنید از جمله انواع عروسک‌ها و وسایل تزیینی چوبی.

ظروف و اشیای چینی

سوغات بوداپست

چینی دست‌ساز مجارستان از صدها سال پیش مشهور است. بسیاری از ظروف چینی ساخته شده در مجارستان در کاخ‌های سلطنتی بسیاری از کشورهای دنیا مورد استفاده قرار گرفته است. ملکه ویکتوریا یکی از علاقه‌مندان چینی مجارستان بود. امروزه ظرف‌های چینی و سایر اشیای چینی و سرامیکی را می‌توانید با طرح‌های سنتی و نقاشی شده با دست خریداری کنید و به عنوان سوغات برای نزدیکان خود ببرید یا خانه‌ی خود را با آنها تزیین کنید. مجسمه‌های چینی سربازهای مجارستانی، اسب و فرشته و... از دیگر سوغاتی‌های محبوب بوداپست است. البته چینی‌های دست ساز و نقاشی شده با دست، گران هستند اما ارزش هزینه کردن دارند.

کریستال Ajka

سوغات بوداپست

کارخانه‌ی کریستال Ajka در سال ۱۸۹۷ تاسیس شده و به خاطر محصولات زیبا و دست‌سازش در سراسر دنیا مشهور است. انواع محصولات این کارخانه را می‌توانید در رنگ‌های متنوع و در جعبه‌های کادویی زیبا به عنوان سوغات خریداری کنید. در این کارخانه، هنرمندان متبحر شیشه‌گر، انواع ظروف بلوری را می‌سازند و با دست آن را زینت می‌دهند. محصولات آنها منحصربه‌فرد است و هیچ دو محصولی را نمی‌توانید پیدا کنید که کاملا شبیه به هم باشند.

تخم‌ مرغ‌های نقاشی شده

سوغات بوداپست

البته این تخم مرغ‌ها در روزهای جشن ایستر محبوب‌تر می‌شوند اما در تمام طول سال می‌توانید آنها را در فروشگاه‌های سوغات بوداپست پیدا کنید و یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین اقلام این فروشگاه‌ها هستند. امروزه این تخم‌ مرغ‌ها در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف توسط هنرمندان مجارستانی ساخته می‌شوند و به فروش می رسند. طراحی‌های بی‌نظیر این تخم مرغ‌ها الهام گرفته از گل‌ها، حیوانات و سمبل‌های مذهبی است. تقریبا در همه‌ی فروشگاه‌های سوغات خیابان Vaci و همچنین در بازارچه‌ی صنایع دستی Castle Hill  می‌توانید این تخم مرغ‌ها را خریداری کنید. این بازار هر روز باز است اما غرفه‌های شخصی ممکن است ساعات کاری متفاوتی داشته باشند. قبل از خرید، به همه‌ی غرفه‌ها سر بزنید و طرح‌های مختلف آنها را ببینید در نهایت طرح مورد نظر خود را انتخاب کنید.

لباس سنتی مجارستانی

سوغات بوداپست

امروزه اهالی مجارستان، این لبا‌س‌های سنتی را بیشتر در مراسم خاص، رقص‌های محلی و آیین‌های سنتی می‌پوشند و دیگر جایی در میان لباس‌های روزمره‌ی مردم ندارند. لباس‌های محلی مجارستان، رنگارنگ و زیبا هستند و با طرح‌های سنتی و زیبا گلدوزی شده‌اند. کفش‌های گلدوزی شده هم بخش مهمی از یک پوشش کامل سنتی را تشکیل می‌دهند. گاهی برای تزئین یقه و آستین از روبان هم استفاده می‌شود. در خیابان  Vaci utca می‌توانید مغاه‌های زیادی را پیدا کنید که لباس محلی می‌فروشند.

عروسک‌های سنتی

سوغات بوداپست

عروسک‌های مجارستانی در موزه‌های سراسر دنیا پیدا می‌شوند. لباس‌های سنتی زیبا و کلاه‌های گلدوزی شده‌ی آنها با جزییات دقیق باعث شده که مورد توجه گردشگران قرار بگیرند. این عروسک‌های دست‌ساز یکی از بهترین سوغاتی‌هایی هستند که می‌توانید برای علاقه‌مندان به صنایع دستی و سنت‌های بومی خریداری کنید. این عروسک‌ها در اندازه‌های گوناگون و با قیمت‌های مختلفی به فروش می‌رسند. بیشتر قسمت‌های آنها از جمله نقاشی صورت و لباس‌ها، کار دست هستند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه