بهترین زمان سفر جهت بازدید از رویدادهای فرهنگی- هنری بارز ترکیه

علیرضا  طبیب زاده
علیرضا طبیب زاده جمعه، ۲ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
بهترین زمان سفر جهت بازدید از رویدادهای فرهنگی- هنری بارز ترکیه

کشور ترکیه به‌دلیل وسعت زیادی که دارد تنوع آب‌و‌هوایی بالایی نیز دارد. با کجارو همراه شوید و با بهترین زمان سفر به ترکیه و رویداد‌های مهم این کشور آشنا شوید.

استانبول و دیگر شهرهای ترکیه به‌طور کلی تابستان‌هایی گرم و زمستان‌هایی سرد که اغلب با بارش برف همراه است را تجربه می‌کنند. بهار (ماه‌های آوریل – می) و پاییز (سپتامبر – اواسط نوامبر) بهترین زمان‌های سفر به استانبول و دیگر شهرهای کشور ترکیه است و علت آن هم آب و هوای مطلوب و دلپذیر ترکیه در این ماه‌ها است. با توجه به موقعیت جغرافیایی استانبول که در مجاورت دریا واقع شده است باید بدانید که وزش باد یک پدیده معمول در این شهر است  به‌خصوص در فصل زمستان که بادهای سرد زمستانی از خصوصیات این شهر به حساب می‌آید. سواحل دریای مدیترانه و دریای اژه آب و هوای مدیترانه‌ای دارند و این به‌معنای زمستان‌های معتدل و تابستان‌های گرم است . به همین دلیل است که سواحل مارماریس، کوش آداسی در تمام طول سال مقاصد گردشگری خوبی محسوب می‌شوند.

در نواحی ساحلی بیشترین میزان بارش در طول فصل زمستان اتفاق می‌افتد و تابستان‌ها اغلب بدون بارش چشمگیر و آفتابی است و همین امر موجب شده است که سواحل این کشور در تابستان مورد توجه گردشگران قرار بگیرند. هرچه به‌سمت شرق ترکیه سفر کنید میانگین دما افزایش می‌یابد و آب و هوای گرم و خشک غالب می‌شود و در تابستان ها دمای هوا به ۴۰ درجه سانتی‌گراد نیز ممکن است برسد. زمستان‌ها نیز با بارش سنگین برف همراه است. بنابراین فصول بهار- پاییز با توجه به درجه حرارت و وضعیت بارش‌ها بهترین زمان سفر به ترکیه خواهند بود.

فستیوال‌ها و رویدادها

فرهنگ چند ملیتی ترکیه که در شهر استانبول بیشتر نمایان است هر ساله میزبان فستیوال‌های هنری و رویدادهای تفریحی مختلف به‌خصوص در نواحی ساحلی مثل مسابقه کایت‌ها یا فستیوال مجسمه‌های شنی است. در ادامه با بارزترین فستیوال‌ها و رویدادهای فرهنگی- تفریحی ترکیه آشنا خواهید شد.

بیشتر بخوانید:

فستیوال فیلم استانبول

فستیوال فیلم استانبول یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین فستیوال‌های این شهر است که هر ساله در ماه آوریل به‌مدت ۱۰ روز برگزار می‌شود. این فستیوال که از سال ۱۹۸۲ برگزار می‌شود هر سال میزبان فیلم‌های ملی و بین‌المللی گوناگون با بیش از ۲۰۰ عنوان است.

فستیوال موسیقی

فستیوال موسیقی بدروم که از سال ۲۰۰۹ آغاز به کار کرده است امروزه به یکی از شناخته شده‌ترین فستیوال‌های موسیقی تبدیل شده است. این فستیوال که انواع سبک‌های موسیقی بین‌المللی را نظیر جاز، سول، فانک، بوسا شامل می‌شود به فستیوال سان اسپلش شناخته می‌شود و هرساله گردشگران علاقه‌مند به موسیقی را از سراسر جهان به شهر ساحلی بدروم جذب می‌کند.

فستیوال بین‌المللی مجسمه‌های شنی

فستیوال مجسمه‌های شنی که از سال ۲۰۰۶ آغاز به کار کرده است هر ساله با صدها مجسمه ساخته شده از شن توسط مجسمه‌سازان از اقصی نقاط دنیا در ساحل لارا شهر ساحلی آنتالیا میزبان گردشگران است. این فستیوال یکی از بزرگترین فستیوال‌های مجسمه‌های شنی در دنیا است و هر ساله با سبک موضوعی خاصی برگزار می‌شود.

ترکیه

فستیوال تابستانی سیده

سیده شهری کوچک در استان آنتالیا ترکیه است که هر ساله میزبان جشنواره تابستانی است. در مدت برگزاری این فستیوال گروه‌های موسیقی مختلف محلی و بین‌المللی به اجرای کنسرت و برنامه‌های تفریحی گوناگون می‌پردازند. معمولا اجرای گروه های موسیقی در محل بقایای معبد آپولو که یک بنای تاریخی است انجام می‌شود.

ترکیه

فستیوال موسیقی فولکور آنتالیا

فستیوال موسیقی آنتالیا هر ساله در ماه اوت آغاز می‌شود و تا ژانویه ادامه دارد و در طی این مدت گروه‌های موسیقی که اغلب موسیقی‌های سنتی و محلی را از اقصی نقاط ترکیه و حتی از سایر نقاط دنیا اجرا می‌کنند، به آنتالیا می‌آیند. سایر برنامه‌های فرهنگی- تفریحی که اغلب با مضامین حفظ سنت‌های محلی است در حاشیه این فستیوال موسیقی برگزار می‌شود.

فستیوال موسیقی کلاسیک و جاز استانبول

در مدت تابستان، استانبول میزبان دو فستیوال موسیقی کلاسیک و جاز به‌صورت جداگانه است. در مدت برگزاری این فستیوال که توسط بنیاد فرهنگ و هنر استانبول اجرا می‌شود در اقصی نقاط شهر از پارک‌ها گرفته تا سالن‌های موسیقی، تئاتر، موزه‌ها و سالن‌های کنسرت، گروه‌های موسیقی ترکی و بین‌المللی به اجرای موسیقی می‌پردازند.

روز جمهوری

۲۳ اکتبر روز جمهوری در کشور ترکیه است که این روز به‌عنوان یک تعطیل رسمی توسط مردم با برگزاری جشن‌ها و مراسم های مختلفی در استادیوم‌ها و سطح خیابان‌ها جشن گرفته می‌شود. آتش‌بازی در شب، روز جمهوری نیز از دیگر حاشیه‌های این روز است.

استانبول

مطالب مرتبط:

منبع onthegotours

دیدگاه