گاج راج، فیلی که پس از ۵۱ سال آزاد شد!

شایان شفایی
شایان شفایی شنبه، ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۴۵
گاج راج، فیلی که پس از ۵۱ سال آزاد شد!

گاج راج فیلی است که پس از گذشت بیش از ۵۰ سال اسارت بالاخره آزاد شد! در ادامه با کجارو همراه باشید.

گاج راج (Gajraj) نام فیلی است که در سن ۱۲ سالگی به عنوان یک هدیه به مناسبت عروسی ملکه برده شد و سپس به معبدی منتقل شد و ۵۱ سال از زندگی خود را در معبدی در شهر ساتارا در هند در اسارت بود اما اکنون شرایط تغییر کرده است! اکنون گاج راج در آستانه ۷۰ سالگی است و بیشتر عمر خود را در معبد گذرانده است و همواره یکی از جاذبه‌های این معبد برای گردشگران به شمار می‌آمد. این فیل همواره در معبد با زنجیر بسته شده بود و همیشه از زخم‌ها و عفونت‌های بدنش رنج می‌کشید. اغلب این زخم‌ها در پاهای گاج راج مشاهده می‌شد؛ جایی که قفل‌های سنگینی به صورت دائمی به آن بسته شده بود. پوست و گوشت این جانور در اثر وجود دائمی این قفل‌ها از به تدریج از بین رفته بود و جای خود را به زخم‌ها و عفونت‌ها داده بود و این فیل دائما در حال زجر کشیدن از این مسئله بود.

گاج راج فیل

این فیل به دلیل فشارهای زیادی که در این مدت طولانی تحمل کرده بود، بخش زیادی از بینایی خود را نیز از دست داد. گزارش شده بود که گاج راج همیشه با پرخاشگری زیادی پاها و سر خود را می‌چرخاند به این امید که از اسارت نجات پیدا کند اما هیچگاه موفق نشد! پس از این اتفاقات، مسئولین معبد انتهای عاج این جانور را بریدند تا از آسیب‌های ناخواسته به گردشگرانی که از این فیل بازدید می‌کردند جلوگیری شود. احتمال می‌رود که انتهای عاج این جانور به صورت غیر قانونی فروخته شده است.

گاج راج فیل

پس از تمامی این وقایع، سلامت گاج راج روز به روز کاهش می‌یافت و این جانور به طور کلی در وضعیت خوبی قرار نداشت. پس از اینکه اخبار مربوط به این فیل بیش از پیش در جهان منتشر شد، نهادها، گروه‌ها و افراد بسیاری به هر طریقی که می‌توانستند از این فیل حمایت کردند و خواستار رسیدگی به وضعیت این جانور شدند. در فضای مجازی هم درخواست‌های زیادی مبنی بر رسیدگی به وضعیت گاج راج و آزادی آن با هشتگ FreeGajraj# منتشر شد و امروز پس از گذشت ۵۱ سال از اسارت این فیل شاهد آزادی آن هستیم.

گاج راج فیل

امروز پس از گذشت ۵۱ سال از اسارت این فیل شاهد آزادی آن هستیم!

نجات گاج راج و انتقال آن توسط "Wildlife SOS" و با کمک پلیس و حمایت آن‌ها انجام شد. گاج راج با کمک نهادهای ذکر شده و سایر نهادهای دیگر به «بخش مرکزی مراقبت و نگهداری فیل‌ها» فرستاده شد و این فیل بقیه سال‌های زندگی خود را در امنیت، احترام و با رسیدگی بسیار زیاد سپری خواهد کرد. تخصص اصلی این مرکز در زمینه فیل‌ها است و گاج راج به بهترین جای ممکن انتقال یافته است. جایی که قرار است از این به بعد به تمام مشکلاتش رسیدگی شود. گاج راج در این مرکز از رسیدگی‌های پزشکی بلند مدت نیز برخوردار است. یکی از انگشتان این فیل عفونت شدیدی کرده و عفونت تا استخوان هم پیشروی کرده است که تیم پزشکی در حال حاضر مشغول رسیدگی به آن و سایر جراحات این فیل هستند و خوشبختانه سرانجام قرار است تا عذاب و زجر کشیدن گاج راج تمام شود.

گاج راج فیل

ظاهرا افراد محلی از خروج گاج راج چندان راضی نبودند و جمعیت زیادی از افراد محلی برای اعلام مخالفت خود با بردن این فیل در محل حضور پیدا کردند که با نیروهای امنیتی مواجه شدند اما علی‌رغم این مسئله، خانواده سلطنتی معبد با این مسئله مخالفتی نکرده‌اند و در عوض خداحافظی گرمی با این فیل داشتند و گاج راج در امنیت کامل سفر جدید خود را به سوی یک زندگی تازه آغاز کرد. این فیل شگفت‌انگیز سرانجام توانست پس از گذشت نیم قرن، در سال‌های آخر زندگی خود آزادی را تجربه کند و در آرامش زندگی کند.

بیشتر بخوانید:

گاج راج فیل

فیل‌ها به صورت آزاد در طبیعت و حیات وحش حدود ۶۰ تا ۶۵ سال عمر می‌کنند و هنگانی که در مراکز خاص از آن‌ها نگهداری می‌شود، عمر آن‌ها به ۷۰ تا ۷۵ سال می‌رسد. فیل‌هایی که در اسارت به سر می‌برند به سرعت با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به جراحت و عفونت پاها اشاره کرد. این موضوع، مسئله بسیار مهمی است که برای گاج راج هم به وجود آمده بود و می‌تواند آسیب‌های جدی به این جانور بزند، چراکه این حیوانات با این وضعیت دیگر قادر نیستند تا فعالیت کنند و این عدم فعالیت در ادامه می‌تواند مشکلاتی جدی‌تری را به وجود آورد یا حتی باعث از بین رفتن فیل شود. مسئولین رسیدگی به گاج راج گفته‌اند که در حال حاضر با توجه به سن زیاد گاج راج، این فیل بیش از هر زمان دیگری به مراقبت‌های پزشکی نیاز خواهد داشت و مسئولین و تیم پزشکی تحقق این امر را وعده داده‌اند و گفته‌اند که بیشترین تلاش خود را جهت رسیدگی به وضعیت خاص این فیل خواهند کرد.

گاج راج فیل

FreeGajraj#

خوشبختانه با پیشرفت‌هایی که در زمینه اخبار و سایر مسائل در سال‌های اخبر به وجود آمده است، رسیدگی به موارد این چنینی نسبت به گذشته آسان‌تر شده و مردم و نهادها بیش از پیش می‌توانند موارد این چنینی را حل کنند و از حیواناتی که وضعیت مشابهی با گاج راج دارند حمایت کنند. لازم به ذکر است که فعالیت مردم در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از هشتگ مخصوص برای گاج راج به مدت دو سال، یگ گام بسیار مهم در نجات این فیل و رسیدنش به آزادی و آرامش به شمار می‌آید. به امید اینکه دیگر شاهد چنین وقایعی نباشیم و همه با هم از حیوانات حمایت کنیم.

گاج راج فیل

نظر شما در مورد گاج راج و وضعیت خاص آن چیست؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه