تجربه یک روز زندگی در کنار فیل ها

بهاره غنچه
بهاره غنچه پنجشنبه، ۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۳۰
تجربه یک روز زندگی در کنار فیل ها

فیل‌ها حیوانات غول‌پیکر اما مهربانی هستند که شاید تصور ما از آ‌ن‌ها به دوران کودکی و کارتون دامبو فیل پرنده بازگردد. با کجارو همراه باشید تا تجربه‌ی یک روز زندگی در کنار این حیوانات را احساس کنیم.

دامبو فیل پرنده‌ی کارتونی که داستان زندگی‌اش در سیرک رقم می‌خورد اما شده تا به حال فکر کنید که این حیوانات در دنیای واقعی چه زندگی‌ای دارند؟ در جنگل با آسودگی زندگی می‌کنند یا به اسارت صنعت‌های سرگرمی مجبور به هر کاری می‌شوند. این را بپذیریم که فیل‌ها نمی توانند پرواز کنند؛ هر چقدر هم عظیم‌الجثه، اما بی‌دفاع و مهربان هستند. آن‌ها هم مانند سایر حیوانات حق زندگی آزادانه دارند و نباید در اسارت دنیای انسان‌ها آسیب ببینند.

پارک طبیعت فیل‌ها در تایلند یکی از معروف‌ترین مراکز بازپروری این حیوانات است که به یکی از  جاذبه‌های گردشگری تبدیل شده است. در این مقاله یک روز را در کنار این فیل‌ها در این پارک سپری می‌کنیم تا از زبان نویسنده این مطلب،‌ با زندگی سخت گذشته آ‌ن‌ها و امنیت و آسایش فعلی آ‌ن‌ها آشنا شویم.

چشم فیل

همیشه دوست داشتم از نزدیک فیل‌ها را ببینم تا اینکه فرصتی برایم پیش آمد و سفری به تایلند داشتم و توانستم به پارک طبیعی فیل‌ها سری بزنم.

این پارک که در حومه‌ی شمالی تایلند قرار دارد یک منطقه محافظت شده است که ۳۷ فیل در آن زندگی می‌کنند. ۳۲ تای آ‌ن‌ها ماده و ۵ تای آ‌ن‌ها نر هستند. هر کدام از این فیل‌ها داستان‌های زندگی خاص خودشان را دارند جوان‌تر‌ها آنقدری خوش‌شانس بودند که از ابتدا در همین پناهگاه امن متولد شوند اما مسن‌ترها گذشته‌ی تلخ‌تری دارند و از سیرک‌ها به اینجا منتقل شده‌اند. در حقیقت رسالت این پارک حفاظت از فیل‌هایی است که دوران سختی داشته‌اند و مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

در این پارک، فیل‌ها همگی آزاد هستند درست مانند خانه‌شان جنگل، هیچ فیلی در اینجا اسیر نیست، به گردشگران سواری نمی‌دهند بلکه آزادانه در هر نقطه‌ای برای خودشان می‌چرخد.

غذادادن به فیل‌ها

خوشبختانه من زمانی وارد پارک شدم که وقت ناهار فیل‌ها بود و قطعات تکه‌تکه شده موز و هندوانه بود که برای غذا‌دادن به آ‌ن‌ها آورده شده بود و آ‌ن‌ها مشتاقانه می‌خوردند.

خیلی اتفاقی، من تکه‌ای هندوانه برداشتم و به سرعت فیلی کنار من آمد و آن را از من گرفت و با من دوست شد و منتظر ماند تا تکه‌های بیشتری از میوه به او بدهم. اینجا بود که متوجه شدم فیل‌ها واقعا شکمو هستند. فیل‌ها در طول روز حدود ۴ ساعت می‌خوابند و بقیه روز را در محیط می‌چرخند. آ‌ن‌ها حدودا روزانه به اندازه ۱۰ درصد از وزن خودشان غذا می‌خورند.

تماشای مستند زنده

بعد از ناهار، ما تصمیم گرفتیم گوشه‌ای بنشینیم و از دیدن مناظر و حیات‌وحش لذت ببریم درست مانند آن بود که مستندی در پیش چشمانمان فیلمبرداری می‌شود. برای آنکه بهتر بتوانم چهره‌ی فیل‌های تایلندی را تشخیص دهم روی سربالایی ایستادم.

فیل‌های فاجان (Phajaan) که معروف به له‌کردن (The Crush) هستند از فیل‌های وحشی هستند که هرگز اجازه نمی‌دهند انسانی برپشت آ‌ن‌ها سوار شود. برای رام‌کردن این فیل‌ها، چندین روز آ‌ن‌ها را در قفسه‌ای از جنس چوب بامبو نگه می‌دارند؛ بدون آب و بدون غذا؛ اجازه نمی‌دهند بخوابند و با خشونت با آ‌ن‌ها رفتار می‌کنند. معمولا بچه فیل‌ها را از مادرشان جدا می‌کنند و از همان بچگی با این رفتارهای وحشیانه آ‌ن‌ها را رام می‌کنند. حتی تصور چنین رفتارهایی برای سواستفاده از حیوانات درست نیست.

حمام کردن فیل‌ها در رودخانه

بهترین تجربه‌ی من حمام‌کردن فیل‌ها در رودخانه بود. ما می‌توانستیم با سطل به داخل رودخانه برویم و آ‌ن‌ها را بشوییم و با آ‌ن‌ها آب‌بازی کنیم. آب رودخانه اول بسیار سرد بود اما کم‌کم عادت کردیم و تجربه بسیار دوست‌داشتنی بود.

پارک طبیعت فیل ها

شنیدن داستان زندگی هر فیل

در بعدازظهر که همراه راهنما در پارک قدم می‌زدیم او فیل‌ها را به ما معرفی می‌کرد و داستان زندگی‌شان را تعریف می‌کرد.

فیلی به اسم مالایی تونگ (Malai Tong) که در یک زمین مین‌کاری شده یکی از پاهای پشتش آسیب دیده بود اما اکنون در این پارک به خوبی سلامتش را به دست آورده و زندگی می‌کند.

یندیی (Yindee) در زبان تایوانی به معنای خوش آمد، فیل دیگری بود که در تابستان گذشته متولد شده و جوان‌ترین فیل پارک بود.

فیل دیگری به نام لاکی (Lucky) که به خاطر کار سخت در سیرک بینایی خود را از دست داده بود، نورهای شدید چراغ‌ها در سیرک به چشمان او آسیب زده بودند.

مینترا (Mintra) فیلی که از کودکی همراه مادرش در صنعت‌های سرگرمی سخت کار کرده بوده و حتی مدتی در خیابان‌های بانکوک به اجبار زانو می‌زده تا گدایی کند و یک بار ماشینی با او تصادف کرده و به همین علت نمی‌تواند خوب راه برود.

هر چند که من تمام روز در این پارک بودم اما نتوانستم هر ۳۷ فیل را ببینم اما داستان زندگی‌شان را شنیدم. این پارک پناهگاه بی‌نظیری برای حیوانات بود جالب اینجا است که خانه‌های نگهداری از حیواناتی چون سگ، گربه، اسب و خوک هم در این پارک ساخته شده بود. اکثر این حیوانات از وضعیت‌های اسفناکی نجات پیدا کرده بودند و حالا در امنیت با شادی زندگی می‌کنند.

بازدید از پارک طبیعت فیل‌ها

این پارک تقریبا با فاصله‌ی ۱ ساعته از شمال چیانگ مای (Chiang Mai) که معروف به زیستگاه فیل ها است، واقع شده است. برای بازدید از اینجا احتمالا یک روز تمام را باید صرف کنید. هزینه‌ی گردش یک روزه در پارک حدودا ۲۵۰ هزارتومان است که شامل وسیله حمل و نقل، محل استراحت، راهنما، غذا و همچنین تجربیاتی چون حمام‌کردن با فیل‌ها و غذا‌دادن به آ‌ن‌ها می‌شود. پیشنهاد من به شما این است که لباس‌های راحت بپوشید و همراه خود لباس دیگری نیز بیاورید که بعد از حمام فیل‌ها حسابی خیس خواهید شد.

فراموش نکنید که حیوانات مخلوق خدا هستند و همگی آ‌ن‌ها حق حیات در بهترین شرایط را دارند، برای لذت‌های زودگذر خودمان نباید از آ‌ن‌ها استفاده ابزاری کنیم. به امید آنکه چنین مراکز نگهداری و بازپروری حیوانات در سراسر جهان بیشتر فعالیت کنند.

مطالب مرتبط:

منبع That Backpacker

دیدگاه