گشت و گذار در استانبول همچون محلی ها

مریم غفاری
مریم غفاری شنبه، ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
گشت و گذار در استانبول همچون محلی ها

موردی که هر گردشگر ماجراجویی دوست دارد آن را تجربه کند، این است که در مقصد خود چند روزی را مثل ساکنان آنجا زندگی کند. ما در این مقاله شما را، با راه‌هایی که این تجربه را در استانبول ممکن می‌سازد، آشنا می‌کنیم.

استانبول تنها شهری است در دنیا که بین دو قاره‌ی مختلف قرار گرفته است. موقعیت استراتژیک آن در تنگه‌ی بسفر (Bosphorus) که دریای سیاه و دریای مدیترانه را به هم متصل می‌کند، از گذشته تاکنون دارایی ارزشمندی برای این شهر محسوب می‌شود.

در گذشته، جنگ‌های بسیاری در این منطقه اتفاق افتاده و شهر استانبول (قسطنطنیه‌ی سابق) به تصرف سلسله‌های پادشاهی مختلفی در‌آمده است. آثار به‌جای‌مانده از این پادشاهان در جای‌جای این شهر قابل‌مشاهده است؛ از آب‌انبار باشکوه رومی و برج گالاتا گرفته تا مسجد ایاصوفیه، کاخ توپکاپی حیرت‌انگیز و کاخ دولما باغچه. گذشته‌ی پر حادثه‌ی استانبول، موقعیت فوق‌العاده‌ی این شهر در میان شرق و غرب و ترکیب فرهنگی عجیب آن، این شهر را به یکی از شگفت‌انگیز‌ترین مقاصد گردشگری در دنیا تبدیل کرده است.

ایاصوفیه

راه‌هایی برای تجربه‌ی حال و هوای محلی استانبول

به نظرتان استانبول بیشتر شهری اروپایی است یا آسیایی؟ این بحث هرگز تمام نمی‌شود اما واقعا اهمیتی ندارد چون استانبول شهری کاملا متفاوت و مقصدی محبوب است. در اینجا می‌خواهیم روش‌هایی را برای تجربه‌ی فضای محلی استانبول و غرق شدن در آن، به شما بگوییم:

۱. با «دولموش» (dolmuş اتوبوس‌های کوچکی برای حمل و نقل عمومی در استانبول هستند) در شهر سفر کنید. راننده‌ی اتوبوس در حین رانندگی، کرایه‌ها را می‌گیرد، پول خرد می‌کند، با تلفن صحبت می‌کند و سیگار می‌کشد. اگر به‌دنبال آرامش بیشتر هستید، با مسافران کشتی شهری امینونو (Eminonu) همراه شوید. این کشتی در مسیر خود، در حالی که در میان قسمت‌های آسیایی و اروپایی تنگه‌ی بسفر حرکت می‌کند، چشم‌انداز‌های بی‌نظیری را نیز از افق‌های آسمان این شهر برای مسافران ایجاد می‌کند.

امینونو

۲. کاهوالتی (kahvaltı صبحانه‌ی اصیل ترکی)، مزه (mezze پیش غذای ترکی) با ماهی و شام را در محله قدیمی ببک (Bebek) استانبول حتما تجربه کنید.

صبحانه ترکی

۳. بازدیدتان را با عبور از پل گالاتا شروع کنید. این پل یکی از معروف‌ترین پل‌های ترکیه است که از خلیج شاخ طلایی استانبول (Golden Horn بخش اروپایی استانبول را به دو قسمت تقسیم می‌کند) عبور می‌کند. لذت بردن از هوای مطبوع، دیدن مناره‌های خیره‌کننده‌ی مساجد ایاصوفیه، سلیمانیه و سلطان احمد (مسجد آبی) و برج گالاتا و ترافیک روی پل و همچنین دیدن افرادی که تفننی ماهیگیری می‌کنند و قایق‌های بسیاری که در خلیج حرکت می‌کنند، فرصتی برای فکر کردن به مسائل دیگر نمی‌گذارند.

برج گالاتا

۴. بازار بزرگ را فراموش کنید. به بازار ادویه‌ی استانبول و بازار‌های شلوغ و پرجنب‌وجوش محلی اطراف آن بروید. در این میان نوشیدن آب انار تازه می‌تواند خستگی شما را کاملا بر طرف کند.

۵. در حمام‌های ترکی حتما تنی به آب بزنید. از حمام‌های جاگالوغلو (Cağaloğlu) و چمبرلی‌تاش (Çemberlitaş) در محله‌ی سلطان احمد، بسیاری از افراد مشهور بازدید کرده‌اند اما حمام گالاتاسرای در محله‌ی بی‌اوغلو را به شما توصیه می‌کنیم چون ساکنان محلی بیشتر به آنجا می‌روند.

حمام ترکی

۶. در امتداد خلیج شاخ طلایی در ورودی تنگه‌ی بسفر قهوه‌ی ترک بنوشید. اگر هم گرسنه شدید می‌توانید از دست‌فروش‌ها نان ترکی از جمله نان سیمیت بخرید و نوش جان کنید. در هنگام غروب خورشید هم می‌توانید به تماشای نور‌های رنگارنگی که در خلیج شاخ طلایی منعکس می‌شوند، بپردازید.

نان ترکی

۸. از قسمت آسیایی تنگه‌ی بسفر به قسمت اروپایی آن، یعنی شهر کوچک کادیکوی (Kadıköy) بروید. در آنجا مغازه‌ها و رستوران‌های بسیاری وجود دارند که می‌توانید به‌راحتی و با آرامش خرید کنید و لذت ببرید، چون سایر توریست‌ها به آنجا نمی‌روند.

کادیکوی

۹. «آیران» یا همان دوغ ترکی هم از مواردی است که حتما باید امتحان کنید. اگرچه چای و قهوه‌ی ترک، معروف‌تر هستند اما دوغ نوشیدنی ملی ترکیه است و جایگاه خاص خود را در میان ترک‌ها دارد.

دوغ ترکی

۱۰. به‌جای اقامت در هتل، می‌توانید از آپاتمان‌هایی که موقتا به شما اجاره داده می‌شوند، استفاده کنید. این آپارتمان‌ها با قرار گرفتن در میدان تقسیم (Taksim)، دسترسی خوبی به مغازه‌های محلی و رستوران‌ها دارند. بازدید از همه جاذبه‌های استانبول قطعا بیشتر از آنچه که شما انتظار دارید زمان می‌برد. پس به‌جای ماندن در هتل، با استفاده از این آپارتمان‌ها، می‌توانید مثل یک استانبولی در استانبول زندگی کنید.

آپارتمان

در پایان پیشنهاد می‌کنیم برای داشتن برنامه‌ریزی بهتر برای سفر به استانبول و ترکیه، فهرست کاملی از جاهای دیدنی استانبول و جاهای دیدنی ترکیه را در کجارو مشاهده کنید و به اطلاعاتی مثل موقعیت مکان روی نقشه، آدرس دقیق و شماره تماس، تصاویر و همچنین جاذبه‌های رایگان این کشور دسترسی داشته باشید.

مطالب مرتبط:

منبع velvetescape

دیدگاه