با عجایب هفتگانه اوکراین آشنا شوید

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی دوشنبه، ۲۹ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۵
با عجایب هفتگانه اوکراین آشنا شوید

اوکراین با داشتن طبیعتی منحصربه‌فرد، جاذبه‌های تاریخی و غنای فرهنگی عمیق در موسیقی یکی از بهترین‌‌های اروپای شرقی است. در این مقاله قصد داریم عجایب هفت‌گانه این کشور زیبا را معرفی کنیم.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۶/۰۳/۲۵ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۰/۲۹ به‌روزرسانی شده است.

«اوکراین» (Ukraine) کشوری در اروپای شرقی است و در همسایگی کشورهای بسیاری همچون روسیه، بلاروس، لهستان، مجارستان و اسلوواکی قرار دارد. پایتخت اوکراین شهر و بزر‌گ‌ترین شهر آن «کیف» (Kiev) است و زبان رسمی مردم آن زبان اوکراینی محسوب می‌شود. زمستان‌های این کشور بسیار سرد و تابستان‌های آن بسیار گرم است و بهترین زمان سفر به آنجا پاییز و بهار است. اوکراین با داشتن بناهای تاریخی با معماری‌های فوق‌العاده یکی از کشورهای مورد توجه گردشگران است که از آن‌ها می‌توان به عجایب هفت‌گانه اوکراین اشاره کرد. عجایب هفت‌گانه اوکراین هفت بنای تاریخی و فرهنگی را شامل می‌شود که در سال ۲۰۰۷ تحت مسابقه‌ای به همین عنوان، انتخاب شدند. این نظرسنجی به‌صورت آنلاین و بر اساس معیارهایی مانند قدمت تاریخی، گردشگری و فرهنگی انجام شد و رای گیری، با بیش از ۷۷,۰۰۰ رای انجام گرفت. با ما همراه باشید تا در این مقاله نگاهی به عجایب هفت‌گانه در کشور اوکراین داشته باشیم.

۱. پارک سوفیفسکی

عجایب هفتگانه اوکراین پارک سوفیفسکی

«پارک ملی سوفیفسکی» (Sofiyivsky Park) در شهر «اومان» (Uman) و استان «چرکاسی» (Cherkasy) در سال ۱۹۷۶ ساخته شد. این پارک زیبا توسط «استانیسلاو پوتوتسکی» (Stanisław Szczęsny Potocki) فرمانده نظامی لهستانی برای همسرش سوفیا طراحی و ساخته شد و این پارک را با نام او نام‌گذاری کرد.

سوفیا بانویی یونانی تبار بود که به‌خاطر زیباییش شهره مردم بود؛ با توجه به اطلاعاتی که وجود دارد گفته می‌شود که سوفیا در طراحی بعضی از بخش‌ها دخالت داشته است و از طراحی‌های اساطیری یونانی بهره برده است. این پارک یکی از معروف‌ترین پارک‌های خلق شده هنری در جهان است و بخش‌های خوش‌منظره‌ای نظیر آبشارها، باغ سنگی و استخر را شامل می‌شود. این باغ سالانه بیش از ۵۰۰,۰۰۰ بازدیدکننده دارد.

۲. صومعه پچرسک لاورا کیف

صومعه پچرسک لاورا کیف عجایب هفتگانه اوکراین

«پچرسک لاورا کیف» (Kiev Pechersk Lavra) صومعه تاریخی مسیحی ارتدکس در شهر کیف است. این صومعه که در فهرست میراث تاریخی یونسکو قرار دارد یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین صومعه‌ها در کشور اوکراین و شرق اروپا است؛ همچنین شامل آثار معماری باشکوه و بی‌نظیر است که هر فردی را مجذوب خود می‌کند. یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های این مجموعه برج ناقوس کلیسا است.

موزه این مجموعه شامل اجناس گران‌بها، پرتره روحانیون و تصاویر سلسله‌مراتبی از کلیسا است. تورهای بسیاری برای دیدن این صومعه وجود دارد و این بخش از شهر یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شود.

۳. شهر کامیانتس پودیلسکیی

شهر کامیانتس پودیلسکیی عجایب هفتگانه اوکراین

شهر «کامیانتس پودیلسکیی» (Kamianets-Podilskyi) در استان «خملنیتسکی» (Khmelnytskyi) یکی از قدیمی‌ترین شهرها با قلعه‌های تاریخی در غرب اوکراین است. این شهر شاهد زندگی ملیت‌های بسیاری در خود بوده است و تاریخچه فرهنگی غنی و قوی دارد و مغازه‌های بسیاری با ملیت‌های ارمنی و لهستانی وجود دارد. از جاذبه‌های گردشگری آن می‌توان به قلعه‌ها، خانه‌ها و عمارت‌های باشکوه با معماری‌های زیبا در مرکز شهر اشاره کرد.

در اواخر ۱۹۹۰ این شهر به یکی از جاذبه‌های گردشگری پربازدید در غرب اوکراین تبدیل شد و سالانه فستیوال‌های موسیقی، مسابقات اتومبیل‌رانی و بالون‌سواری در این شهر برگزار می‌شود و نزدیک به ۱۴۰,۰۰۰ هزار گردشگر به این مکان سفر می‌کنند.

۴. جزیره خورتیتسیا

جزیره خورتیتسیا عجایب هفتگانه اوکراین

جزیره «خورتیتسیا» (Khortytsia) یکی از بزر‌گ‌ترین جزایر در رودخانه «دنیپر» (Dnieper) است. این جزیره، طبیعت بکر و زیبایی دارد و به‌عنوان یک موزه طبیعی تلقی می‌شود. همچنین این منطقه دیدنی، قلمرو زندگی بسیاری از جانوران است و شامل جنگل‌های بلوط و صنوبر است. بخش تاریخی این جزیره در شهر صنعتی «زاپروژیا» (Zaporizhia) قرار دارد و موزه‌ای با همین نام آثار تاریخی را نگهداری می‌کند؛ علاوه‌ بر این، نمایش اسب‌سواری هم از کارهایی است که در این جزیره برگزار می‌شود.

۵. شهر باستانی خرسونسوس

شهر باستانی خرسونسوس عجایب هفتگانه اوکراین

شهر خرسونسوس بالغ بر ۲۵۰۰ سال پیش تاسیس شده است

«خرسونسوس» (Chersonesus) شهری باستانی در شبه‌جزیره «کریمه» (Crimea) اوکراین است که نزدیک به ۲۵۰۰ سال پیش تاسیس شد. این شبه‌جزیره در شمال دریای سیاه و در جنوب اوکراین واقع شده است و این شهر باستانی و باشکوه در شهر «سواستوپول» (Sevastopol) شهری بندری و در جنوب غربی شبه‌جزیره کریمه قرار دارد و معنی این شهر به زبان یونانی، شهری ارجمند و محترم است. البته این شهر به اسم‌های مستعار دیگری همچون شهر «پامپی اوکراینی» (Ukrainian Pompeii) و «تروی روسیه» (Russian Troy) نیز معروف است. امروزه خرسونسوس یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری منطقه است که توسط دولت به پارک باستان‌شناسی تبدیل شده است.

شهر باستانی خرسونسوس عجایب هفتگانه اوکراین

ساختمان‌های به جا مانده نشان‌دهنده‌ ترکیبی از فرهنگ و هنر یونانی، رومی و «بیزانسی» (Byzantine) است. به‌طور کلی این شهر تاریخی به سه قسمت دیوار دفاعی، آمفی‌تئاتر رومی و معبد یونانی تقسیم می‌شود؛ علاوه بر این کلیسایی هم در این مکان در قرن ۱۹ ام ساخته شده است که هم‌اکنون موزه‌ای برای نگهداری آثار ارزشمند و تاریخی است. این مکان دیدنی و باشکوه در سال ۲۰۱۳ در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت و سالانه افراد بسیاری برای دیدن این شهر باستانی به این شهر می‌آیند.

۶. کلیسای جامع سنت سوفیا

کلیسای جامع سنت سوفیا عجایب هفتگانه اوکراین

«کلیسای جامع سنت سوفیا» (Saint Sophia's Cathedral) در شهر کیف دارای یک معماری برجسته است که در زمان دولت «روس کیف» (Kievan Rus) دولتی قرون وسطی ساخته شده است.این کلیسا یکی از اولین جا‌های دیدنی کشور اوکراین بود که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. این مجموعه بخش‌های زیادی را شامل می‌شود که از زیباترین و پربازدید‌ترین آن‌ها برج ناقوس کلیسا و «مجلس متروپولیتن» (House of Metropolitan) است. امروزه این کلیسا یکی از معروف‌ترین بخش‌های شهر است و به‌عنوان موزه‌ مسیحیت اوکراین شناخته می‌شود.

۷. قلعه خوتین

قلعه خوتین عجایب هفتگانه اوکراین

«قلعه خوتین» (Khotyn) دژی در غرب اوکراین و در کناره رودخانه «نیستر» (Dniester) است. شروع ساخت این قلعه مستحکم به سال ۱۳۲۵ باز می‌گردد. این قلعه در جنگ‌های متعدد در دست کشورهای مختلف بوده است و به همین دلیل اسم‌های بسیاری داشته است.

افسانه‌های بسیاری در مورد این قلعه نقل شده است؛ مانند اینکه نقطه‌هایی در قلعه وجود دارد که از اشک سربازانی ایجاد شده که توسط دولت عثمانی در آنجا حبس و کشته شده‌اند یا افسانه‌ای که به دخترکی اشاره دارد که توسط دولت عثمانی زنده به گور شده است. این قلعه یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم در اوکراین است و فیلم‌سازان توجه بسیاری به این قلعه دارند و با توجه به فضای تاریخی که دارد از آن برای بسیاری از فیلم‌های تاریخی استفاده کرده‌اند. تجربیات و نظرهای خود را در خصوص جاذبه‌های گردشگری اوکراین با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه